با توجه به نقش موثر ایران در کریدور حمل و نقل منطقه ای ، برنامه های توسعه ای در بخش حمل و نقل همیشه در الویت های برنامه های عمرانی وتوسعه ای در قبل و بعد از انقلاب قرار داشته است. طرح های توسعه راه‌های زمینی و ریلی و آب را هه های کشور در برنامه‌های توسعه کشور در ادوار گوناگون، بیانگر آن است که برای تحقق این برنامه ها صنعت ماشین‌آلات راهسازی با چه فرصتی برای تجهیز و ارتقا روبرو است.
به همین ترتیب هدف‌گذارهای صورت گرفته در برنامه پنج‌ساله و در سند چشم‌انداز توسعه کشور در بخش معدن، که در شرایط فعلی از درجه مکانیزاسیون پایینی برخوردار است، لزوم توجه و تمرکز در حوزه ماشین‌آلات معدنی را بیش از پیش نشان می‌دهد.
سابقه تاریخی تولید ماشین آلات راهسازی و معدنی در ایران :
از بدو تاسیس شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران ، طرح حمایت و توسعه صنعت خودرو و به طبع آن ماشین آلات راهسازی و معدنی، بر اساس تجربه کشور های دیگر، در اولویت برنامه های استراتژیک این سازمان قرار گرفت. لذا با سرمایه گذاری این سازمان به میزان ۷۰درصد و سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان۳۰درصد به تاسیس شرکت هپکو همچون نظایر آن، شرکت ولوو در سوئد، فیات در ایتالیا، HSW در لهستان، ۱۴ اکتبر در یوگسلاوی و ... اقدام نمود. مدیرعامل و بنیان گذار کارخانه هپکو بصورت سنتی معدن دار بود. لذا عملیات با محصولات فوق سنگین لودرهای ۵۶۰ و بلدوزرهای معدنی TD۴۰ اینترناش آغاز و با تولید ماشین های راهسازی توسعه و ادامه یافت.
پس از انقلاب اسلامی سهامدار عمده، یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیریت هپکو را در دست گرفت و بلافاصله طرح توسعه هپکو ( افزایش ظرفیت۳۰۰درصد) را در زمره یکی از مهمترین طرح های توسعه ای دهة اول انقلاب در دستور کار قرار داد. توجیه این پروژه تکمیل زنجیره تولید صنعت خودرو و صنایع مرتبط به زیر ساختهای آن در ارتباط با عملیات راهسازی و استخراج معادن بود. بدین ترتیب این پروژه با سرمایه هپکو و تخصیص ارزهای دولتی در اوایل دهه هفتاد به بهره برداری رسید. کیفیت سرمایه گذاری در طرح توسعه هپکو براساس تولید محصولات فوق سنگین ( ارتفاع ۱۵ متر سالن ) در ابعاد بزرگ (سالنی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر مربع) و ماشینهای ابزار بسیار سنگین و کیفی جهت تولید بزرگترین سایز محصولات راهسازی و معدنی بود که در مراحل بعدی سرمایه گذاری با تبدیل ماشین های برش به برشهای لیزری و رباط های جوشکاری هپکو به یکی از مدرن ترین کارخانجات تولید ماشینهای راهسازی در خاور میانه تبدیل شد.
برند هپکو اولین و قدیمی ترین مارک پایدار (با حدود چهل سال تاریخ ) در حوزه صنعت تولید ماشین های راهسازی و معدنی در ایران است با توجه به این قدمت، هپکو، به قابل اعتماد ترین تولید کننده و تامین کننده در نزد جامعه مصرف کنندگان ایرانی تبدیل شد.
هپکو به دلیل قدمت خود بیشترین تعداد محصول را به بازار ایران تحویل داده است. قریب به۵۰درصد انواع محصولات تولیدی (۷ نوع غلطک، یک نوع لودر، یک نوع گریدر) طراحی و ساخت داخل یا اصطلاحا" بومی شده که مورد قبول بازار قرار گرفته است وبقیه محصولات خود را تحت لیسانس یکی از مرغوب ترین و قابل قبول ترین مارک های غربی چون ولوو ، لیبهر، کماتسو، ‍CNH ( با لحاظ حداقل ۳۰ درصد ساخت داخل بر مبنای ارزش ماشین) تولید و تحویل بازار داده است. می توان به جرئت و با اسناد و مدارک متقن ثابت نمود که صنعت تولید ماشین آلات را هسازی در ایران، یکی از معدود صنایعی است که از لحاظ طراحی محصول وساخت بدنه به خود کفایی کامل رسیده است. به همین خاطر است که در دوران شکوفایی هپکو، سهم ماشین آلات وارداتی به حداقل مقدار خود رسید.
جدول این صفحه سابقه هپکو در تولید ، تامین و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی و معدنی طی سالهای فعالیت را به تصویر می کشد .بنابراین اگر یکی از وظایف وزارت صنعت،معدن و تجارت ، محافظت از سرمایه های ملی است، پس باید بپرسیم که چرا سالیان متمادی است که هپکو را فراموش کرده اند؟ آیا وزارت خانه ها وسازمان های مشابه، حتی در کشور های پیشرفته، با یک صنعت قدیمی و استراتژیک به همین گونه رفتار می کنند؟ در خواست حمایت و پشتیبانی از وزارت صنایع از این صنعت و از فرزندی که زمانی خود به زایش و بالش و برومندی آن همت گماشتند ،به معنای حفظ و حمایت از یک صنعت استراتژیک و روشن نگه داشتن آتش تولید ملی در کشور است. قابل توجه است که هپکو بیش از ۳۵۰۰ ماشین معدنی تولید و به معادن عرضه و پشتیبانی نموده که قابل قیاس با برخی شرکت های بین المللی است . در مجموع ۳۲۰۰۰ انواع ماشین آلات در این شرکت تولید و به بازار تحویل شده که از مجموع ۲۲ نوع محصول ۱۲ نوع با طراحی و برند هپکو تولید و عرضه شده که در صنعت خودروی ایران بی نظیر است .