همه در انتظار بازار ایران
در صورت لغو تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران، کشور به بستر خوبی برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی بدل خواهد شد. اکنون کشور‌های بسیاری تمایل به ورود به بازار ایران دارند، معاون وزیر امور خارجه ایتالیا در کنفرانسی به این نکته اشاره کرد که اروپاییان منتظر تحولات پیش‌رو برای ورود به بازار ایران هستند. از طرفی به نقل از سایت «د نشنال» دیگر برند‌های معروف از جمله بولگاری و ساعت‌های سوئیسی به دنبال یافتن راهی به بازار ایران هستند. صاحبان این مارک‌های معروف خواهان افتتاح بوتیک‌های خود در ایران هستند.
ایتالیا اکنون منتظر لغو تحریم‌های ایران است که با لغو این تحریم‌ها بازار ایران به دوران پر سود خود باز خواهد گشت. لاپو پیستلی معاون وزیر امور خارجه ایتالیا، در کنفرانسی در رم گفت: «توافق هسته‌ای جامع با ایران، این کشور را تبدیل به بازاری می‌کند که هرکس منتظر آن خواهد بود.» وی در کنفرانسی در موسسه امور بین‌المللی iai در شهر رم اعلام کرد: «ایران با توافق هسته‌ای تبدیل به بازار جالبی خواهد شد که همه ما منتظر آن هستیم. ایتالیا فرصت‌های اقتصادی زیادی را در این کشور دارد در همه نوع کالا خواهد داشت، چرا که اقتصاد ما تولیدی و متنوع است.»
این مقام رسمی افزود که در بازار ایران مصرف‌کنندگان بسیاری وجود دارد و جامعه اقتصادی ایتالیا بسیار علاقه‌مند است بداند که چه زمانی و چگونه فضاهای جدید کاری، در این کشور ایجاد خواهند شد.از سوی دیگر لیچا ماتیولی نایب رئیس اتحادیه صنایع ایتالیا چنین اظهار کرد: با لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌توانیم 8 میلیارد یورو صادرات در سال به اروپا را در بازار ایران جبران کنیم. وی با تاکید گفت که: «بی‌شک در صورت لغو تحریم‌ها اتحادیه صنایع نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران، دست به کار خواهد شد».
بعد از مذاکرات چند روزه کشورهای ایران و ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس دیپلمات‌های این کشور‌ها به راه حل‌هایی رسیدند که به توافق هسته‌ای جامع ۳۰ ژوئن نزدیک‌تر می‌شود. نکته کلیدی بیانیه لوزان قولی است که مبنی بر آن، در صورت رسیدن به مذاکرات نهایی تحریم‌ها از ایران برداشته خواهد شد.
دنشنال: برند‌های لوکس در کمین ایران
برندهای لوکس جهان بعد از لغو تحریم‌ها در انتظار افزایش در سطوح خرده فروشی در بازار ایران هستند. ساعت‌ها برای مذاکرات ایران و ۶ قدرت جهانی به شماره افتاده اند و تا در ازای لغو برنامه‌های هسته‌ای تهران، تحریم‌ها از ایران برداشته شود.
جواهر ساز و ساعت ساز معروف مارک بولگاری این را یک فرصت طلایی دانست که توافق سیاسی درهای تجاری ایران را به روی برندهای خارجی می‌گشاید و می‌تواند مانند دبی، بوتیک‌های بسیاری را در ایران داشته باشد. ژان کریستوفر مدیر اجرایی بولگاری می‌گوید: «جمعیت ایران که تقریبا 80 میلیون نفر است کالاهای لوکس را می‌پسندند و این شعار را دارند که مردم ایران سابقه قرن‌ها فرهنگ و معماری دارند. وی افزود که ایران کشور ثروتمند و پرجمعیتی است که در آینده نزدیک یکی از بازار‌های بزرگ خاورمیانه خواهد بود. ما در سال‌های قبل در ایران فعال بودیم و بازار را می‌شناسیم و البته برای این بازار برنامه‌هایی داریم.»
ماه گذشته، رئیس کسب‌وکار در امارات گفت: «بعد از توافق هسته‌ای موفق ایران با گروه ۱+۵ تجارت ایران و امارات افزایش خواهد یافت که این تجارت ارزشی معادل ۱۰۰ میلیارد درهم است.
شرکت‌های داخلی مانند روتانا، سرامیک راک و کالاهای لوکس گرون بن هلندی همگی به دنبال فرصت‌های رشد هستند. ایران به دلیل تحریم‌های سال 1358 مجبور به ورود کالاهای تقلبی از مارک آرمانی، رولکس و دیور شد. اما برندهای لوکس بین‌المللی بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانند وارد بازار شوند. ژان پل ژراردین سخنگوی ساعت سوئیسی «بریتلینگ» اظهار امیدواری کرد که می‌توان از مزایای بازار ایران بهره برد. وی افزود: «ما همیشه در بازار ایران بوده‌ایم اما آنچنان قدرتی در ایران نداریم.» بریتلینگ در خاورمیانه 10 بوتیک دارد که شامل 3 بوتیک در دبی است و وی خواهان گشایش 2 یا 3 فروشگاه بیشتر در این منطقه تا سال 2020 است.
بولگاری به دنبال بازار در این سو و آن‌سوی خلیج فارس است. وی به دنبال افتتاح دو مغازه در ابو ظبی و دبی تا قبل سال ۲۰۲۰ است.
شرکت اصلی بولگاری با شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری توریسم ابوظبی در صدد افتتاح یک بازار چند منظوره در جزیره سعدیات است. سخنگوی این شرکت می گوید: ما نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا قبل از سال 2020 به جز جزیره سعدیات در ابوظبی، بازار چند منظوره بزرگ دیگری نیز افتتاح شود». وی در ادامه گفت: «بولگاری در سال جاری ، به دنبال رشد درآمد جهانی دورقمی است و رشد فروش در خاور میانه بیشتر از متوسط جهان است.»