واریز بخش اول اعتبارات ساماندهی کشف‌رود
دنیای اقتصاد- جمعی از مدیران شهر مشهد هفته گذشته از مناطق حاشیه شهر بازدید کردند و از نزدیک در جریان ساماندهی کشف‌رود قرار گرفتند. به گزارش فارس، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اعتبار 160 میلیارد تومانی در طی سه سال برای ساماندهی کشف‌رود مشهد از سوی دولت در نظر گرفته شده که بخش اول این اعتبار امسال به شهر مشهد تعلق می‌گیرد.
محسن انتظاری هروی با بیان اینکه مسیر کشف‌رود ۴۲ کیلومتر است و آنچه که امروز برای ساماندهی مورد توجه قرار گرفته، ۱۷ کیلومتر از این مسیر است، خاطرنشان کرد: شورای چهارم در سال اول شروع کار خود کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر را تشکیل داد و طرح دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی نیز برای ساماندهی حاشیه شهر توسط این کمیسیون به دولت ارائه شده که بر اساس این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و مابقی عمدتا توسط شهرداری برای ساماندهی این مناطق تأمین می‌شود.رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مسئولیت کال کشف‌رود بر عهده سازمان آب است، عنوان کرد: این منطقه خارج از محدوده حوزه شهرداری مشهد است اما باید اقدامات لازم انجام تا مشکلات این مناطق با سرعت حل شود.pic۱
انتظاری هروی تصریح کرد: اعتبار 10 میلیارد تومانی از سوی دولت برای ساماندهی کشف‌رود در نظر گرفته شده و همچنین اعتبار 160 میلیارد تومانی نیز طی سه سال برای ساماندهی کشف‌رود مشهد از سوی دولت در نظر گرفته شده که بخش اول این اعتبار در سال جاری به شهر مشهد تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشف‌رود گفت: متاسفانه بالغ بر 140 پمپ آب برای آبیاری مزارع کشاورزی در کشف‌رود وجود دارد که بخش قابل توجه آن‌ها جمع‌آوری شده است.

2000 هکتار فضای سبز
در اطراف کشف‌رود احداث می‌شودpic۲
رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه 2000 هکتار فضای سبز در اطراف کشف‌رود احداث می‌شود، گفت: در 70 متر از بستر کشف‌رود فضای سبز ایجاد می‌شود که امیدواریم تا پنج سال آینده به بهره‌برداری برسد.
غلامحسین صاحبی با اشاره به اینکه یکی از معضلات شهر مشهد بحث فاضلاب کال کشف‌رود و همچنین سیفی‌جات اطراف این رود است، تصریح کرد: در ابتدای شورای چهارم یکی از اولویت‌های ما ساماندهی کال کشف بود و به شهرداری پیشنهاد دادیم تا زمانی که در کشف‌رود پروژه تعریف نکنیم، مشکلات محیط زیستی آن برطرف نمی‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر مشهد ادامه داد: خوشبختانه بعد از بررسی‌های انجام شده از آبان ماه سال گذشته ساماندهی کشف‌رود آغاز شده و 10 کیلومتر از بستر آزاد شده و حدود 140 پمپ کفکش در کشف‌رود برای آبیاری از فاضلاب این کال وجود داشته که بخش عمده‌ای از آن‌ها جمع‌آوری شده است.
صاحبی عنوان کرد: حدود ۱۹۹۰ هکتار در برنامه تملک اطراف کشف‌رود وجود دارد و در ۷۰ متر از بستر کشف‌رود فضای سبز ایجاد می‌شود که امیدواریم تا پنج سال آینده به بهره‌برداری برسد، همچنین حدود ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز در این منطقه احداث می‌شود.

احداث ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز
در کمربند سبز شمالی مشهدpic3
معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار مشهد با بیان اینکه احداث ۱۹۹۰ هکتار فضای سبز در کمربند فضای سبز شمالی مشهد پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: با احداث آن، سرانه فضای سبز مشهد تا پنج مترمربع افزایش می‌یابد.
خلیل‌الله کاظمی با اشاره به اینکه در طول 42 کیلومتر از کال کشف نیازمند مطالعات بودیم که در این ارتباط فضای سبز شمالی شهر مشهد نیز
مد نظر ما بود، اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ درصد از مطالعات ما در زمینه کال کشف با کمربند شمالی شهر مشهد برابری داشت که ۱۹۹۰ هکتار در کمربند سبز شمالی پیش‌بینی شده و با احداث آن، سرانه فضای سبز مشهد تا پنج متر افزایش می‌یابد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد ادامه داد: با احداث این فضای سبز نگرانی در زمینه کال کشف همچون زمین‌های زراعی از بین می‌رود و همچنین جلوی رشد بی‌رویه شهر مشهد با احداث کمربندی سبز برطرف می‌شود.
کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر نیز درختکاری در ۱۰ کیلومتر از مسیر کال کشف در حال انجام است و البته تمام سازمان‌ها باید در این ارتباط همکاری داشته باشند که امیدوارم با همکاری و همیاری این پروژه زیست محیطی با سرعت به بهره‌برداری برسد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد در خصوص افزایش سرانه فضای سبز در شهر مشهد گفت: با توجه به اعتبارات فعلی سرانه فضای سبز در شهر مشهد تا 0.4 مترمربع افزایش می‌یابد اما در صورت تامین اعتبارات دولتی در زمینه کشف‌رود این فضا به بالای 0.5 مترمربع می‌رسد.

شهرداری به تنهایی
قادر به ساماندهی کانال کشف نیستpic۴
به گزارش مهر، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد درحاشیه این همایش اظهار کرد: ساماندهی و بهسازی حاشیه کانال کشف‌رود نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های استانی است و شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی این مشکل نیست.‌
جواد ستاری ادامه داد: در غیر این صورت مدت زمان این طرح و پروژه طولانی شده و فاصله زمانی بهره‌برداری آن نیز افزایش خواهد داشت.
عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: شهرداری مشهد در چند ماه گذشته اقدامات خوبی را در زمینه رفع مشکلات حاشیه شهر و بهسازی کانال کشف‌رود انجام داده است.
ستاری تأکید کرد: البته با توجه به حجم و میزان کاری که باید در حاشیه شهر و کانال کشف‌رود انجام شود هنوز نتوانستیم به نقطه ایده‌آل و اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای دست پیدا کنیم.
این عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اعتبارات خوبی برای ساماندهی کانال کشف‌رود از طرف دولت در نظر گرفته شده که باید استانداری خراسان رضوی و فرمانداری مشهد نهایت تلاش خود را جهت جذب آن انجام دهند.
ستاری با بیان اینکه شهرداری مشهد نیز اعتبارات لازم را جهت تملک اراضی کشف رود در بودجه سال ۹۴ در نظر گرفته است، افزود: البته شهرداری مشهد می‌تواند بسترهای لازم را جهت مشارکت بخش خصوصی از طریق اعطای مشوق‌ها جذب و از سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز استفاده کند.