چگونه اشتیاق به کار را در کارمندان‌مان ایجاد کنیم؟
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
آیا کارمندان شما دوست دارند با شما کار کنند؟ من دوست داشتم برای برخی روسایم کار کنم.

اما تنها یکی از آنها رئیسی بود که با علاقه و عشق می‌خواستم برایش کار کنم. دلیل این امر این بود که روسایی که دوست داشتم برایشان کار کنم تنها مهارت‌های تکنیکی فوق‌العاده نداشتند بلکه صلاحیت‌هایی داشتند که اثر فوق‌العاده‌ای داشت و از همه مهم‌تر بر قلب و ذهن انسان‌هایی که هدایتشان می‌کردند، اثر داشتند. اگر شما رئیسی هستید که افراد صادقانه دوست دارند برایتان کار کنند، در اینجا ۸ مسیری که شما را مجزا می‌کند، بیان می‌کنیم:

۱. شما باورنکردنی‌ها را باور می‌کنید: بیشتر مردم تلاش می‌کنند تا آنچه را قابل دست یافتن است به‌دست آورند؛ این دقیقا دلیل این امر است که چرا بیشتر اهداف و آرمان‌های معمولی را دنبال می‌کنند به‌جای اینکه اهداف بزرگ و باورنکردنی داشته باشند. بهترین روسا از دیگران و از همه مهم‌تر از خودشان بیشترین را انتظار دارند. آنها به ما نشان می‌دهند که چگونه می‌توانیم به اهداف بزرگ خود برسیم. آنها ما را به سطحی می‌رسانند که به اهداف باورنکردنی خود برسیم.
2. وقتی سایرین بی‌ثباتی و نااطمینانی را می‌بینند، شما فرصت‌ها را می‌بینید: تعداد اندکی از روسا بحران‌ها را به‌عنوان فرصت می‌بینند. آنها می‌دانند زمانی که مسائل نسبتا آرام پیش می‌روند، ایجاد تغییرات اساسی حتی نمونه‌های ضروری آن بی‌نهایت دشوار است. آنها می‌دانند زمانی که مشتری اصلی ورشکست می‌شود، بازسازماندهی کل تیم فروش‌ آسان‌تر پذیرفته می‌شود. آنها می‌دانند زمانی که یکی از رقبای اصلی وارد بازار می‌شود، ایجاد کانال‌های فروش جدید بسیار آسان‌تر است. آنها می‌دانند زمانی که جریان محصولات شکست می‌خورد، بازسازماندهی فعالیت‌های تولیدی بسیار آسان‌تر می‌شود. روسایی که ما دوست داریم برای آنها کار کنیم، بی‌ثباتی و نااطمینانی را نه به‌عنوان یک مانع بلکه به‌عنوان یک تسهیل‌کننده می‌بینند. آنها بازسازماندهی می‌کنند، اوضاع را تغییر شکل می‌دهند تا دوباره اطمینان یابند، انگیزه پیدا کنند و به کارمندانشان الهام ببخشند و در این فرآیند سازمان را قوی‌تر می‌کنند.
۳. شما احساسات و هیجاناتتان را راحت بیان می‌کنید: روسای خوب حرفه‌ای هستند. روسایی که ما دوست داریم برایشان کار کنیم حرفه‌ای هستند و در عین حال انسان‌های راحتی به شمار می‌آیند. وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، آنها شور و هیجان خالصی را از خود نشان می‌دهند. برای کار سخت و تلاش مضاعف قدردانی می‌کنند و این تقدیر هم خالصانه است. آنها ناامیدی را به دیگران منتقل نمی‌کنند بلکه برای خودشان نگه می‌دارند. آنها جشن می‌گیرند، همدردی می‌کنند و نگران می‌شوند. به‌طور خلاصه، روسا هم مانند سایر مردم هستند. حرفه‌ای بودن قابل تحسین است. حرفه‌ای بودن با ترکیب درستی از انسانیت انگیزه و اشتیاق ایجاد می‌کند.
4. شما از کارمندانتان محافظت می‌کنید: روسای بسیار بد، کارمندانشان را به خطر می‌اندازند. اما روسای خوب همیشه از کارمندانشان محافظت می‌کنند. روسایی که دوست داریم برایشان کار کنیم، مثل این هستند که اتوبوسی را که در جاده می‌آید می‌بینند و سریعا کارمندانشان را از جاده خارج می‌کنند، اغلب بدون اینکه کارمندان از وقوع این حادثه با خبر شوند. (دلیل این امر می‌تواند این باشد که این روسا دنبال کسب اعتبار نیستند).

5. شما سر کار حاضر بوده‌اید، کارها را انجام داده‌اید و هنوز انجام امور را ادامه می‌دهید: تنها اندازه‌گیری واقعی ارزش، همکاری ملموسی است که یک فرد در هر روز با همکاران خود دارد. هیچ شغلی همیشه خیلی نوکرمآبانه نیست، هیچ وظیفه‌ای هرگز خیلی غیرماهرانه یا خسته‌کننده نیست. چرا؟ چون بهترین روسا هرگز احساس نمی‌کنند که خیلی برتر هستند و این بدان معنی است که کارمندان آنها هم احساس نمی‌کنند به‌جز در مورد ثمره کاری که انجام می‌دهند استحقاق همه چیز را دارند.
۶. شما با مجوز کارمندتان سازمان را رهبری می‌کنید نه با زور و قدرت: عنوان رئیس، مسیر درست را در هدایت دیگران، تصمیم‌گیری، سازماندهی، راهنمایی و ایجاد هماهنگی اعطا می‌کند. روسایی که دوست داریم هدایت سازمان را برعهده بگیرند، کسانی هستند که کارمندانشان از آنها این امر را می‌خواهند. آنها با شخصیتشان انگیزه و اشتیاق ایجاد می‌کنند نه با عناوین و القاب‌شان. این گفتار و اعمال، روسای بزرگ به کارمندان‌شان القا می‌کنند که «شما با رئیس‌تان» نه «برای رئیس‌تان» کار می‌کنید. بسیاری از روسا حتی تشخیص نمی‌دهند که تفاوتی بین این دو وجود دارد.

۷. شما هدف بزرگ‌تری را می‌پذیرید: یک رئیس بزرگ کار می‌کند تا اهداف شرکت را محقق کند. همچنین یک رئیس فوق‌العاده برای رسیدن به اهداف شرکت کار می‌کند و نسبت به سایر روسا موفقیت‌های بزرگ‌تری هم به‌دست می‌آورد علاوه بر اینکه به یک هدف بزرگ‌تر کمک می‌کند: به بهتر پیش رفتن مشاغل کارمندان، به ایجاد یک تفاوت واقعی در جامعه، به نجات کارمندانی که با یکدیگر مدام در حال مشاجره هستند، به القا کردن حس غرور و ارزش در دیگران. آنها تنها دستاوردهای اصلی را تنها برای کمک کردن به دیگران در یک سطح شخصی یا فردی به خاطر دارند.

۸. شما ریسک‌های واقعی را می‌پذیرید نه ریسک‌های اشتباه: بسیاری از روسا مانند بسیاری از مردم تلاش می‌کنند تا در برخی مسائل ظاهری برجسته شوند. شاید به لباس‌شان یا علایق‌شان یا صرفا تظاهر به حمایت از ابتکارات عمومی توجه نشان می‌دهند. آنها در نهایت برجسته می‌شوند اما نه به دلایل ظاهری. بهترین روسا برجسته هستند چون می‌خواهند یک حرکت نامتعارف انجام دهند، یک قدم نامتعارف بردارند، از وضعیت موجود پیروی نمی‌کنند و این زحمت را به جان می‌خرند و ریسک کارهای نامشخص را می‌پذیرند. آنها ریسک‌های واقعی را می‌پذیرند نه فقط به خاطر خود ریسک بلکه به خاطر پاداشی که معتقدند به‌دست خواهند آورد. بدین وسیله دیگران را تشویق می‌کنند تا ریسک را بپذیرند تا آنچه معتقدند ممکن است را به‌دست آورند. روسایی که دوست داریم برایشان کار کنیم، دیگران را تشویق می‌کنند تا به رویاهایشان دست یابند: با کلمات، اعمال و از همه مهم‌تر با نمونه‌هایی که پیش رویشان می‌گذارند.

منبع: INC