برای شروع کسب‌وکار سن اهمیتی ندارد

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که آرام و قرار ندارند؟ هربار که با دوستان و خانواده بیرون می‌روید، با هر فردی که می‌بینید و ملاقات می‌کنید سر صحبت را باز می‌کنید؟ عاشق خواندن خبر، کتاب و مقاله درباره افراد الهام بخش هستید؟ اگر چنین خصوصیاتی دارید پس به‌طور ذاتی یک کارآفرین هستید. کارآفرینی از نظر مردم معناهای متفاوتی دارد.

برای مثال بعضی از افراد داشتن یک فروشگاه را کارآفرینی می‌دانند، گروه دیگر رویای یک کسب‌وکار بزرگ زنجیره‌ای را در سر می‌پرورانند. در هر صورت برای راه‌اندازی و داشتن کسب‌وکار، احتیاج به ایده‌ای دارید که باعث پیشرفت و ترقی شما شود. اگر چه داشتن یک ایده بزرگ فقط بخشی از کارآفرین شدن است اما یک تصور غلط نیز وجود دارد و آن هم این است که برای کارآفرین شدن صرفا به یک ایده نیاز دارید. هنگامی که از ابتدا دست به کسب‌وکاری می‌زنید، یکی از موارد بسیار مهمی که لازم است بدانید اطلاعات کافی درباره مخاطبان است و اینکه چه افرادی به محصولات شما علاقه‌مند خواهند شد.

طبق مقاله‌ای که در روزنامه Business News Daily به چاپ رسید «کارآفرین فردی است که بتواند هر نظری را قبول کند خواه یک محصول، خدمات یا مجموعه‌ای از مهارت‌ها باشد همچنین اراده و شجاعت لازم برای خطر کردن زیاد را داشته باشد تا بتواند هر ایده و مفهوم را تبدیل به واقعیت و عمل کند نه فقط محصولی را وارد بازار کند، اما باید یک محصول مناسب رشد و ترقی تولید کند یا اینکه خدماتی را ارائه دهد که مردم خواستار آن هستند و به آن نیاز دارند.»

مشخصات یک کارآفرین

ویژگی‌های مشترک بسیاری در میان کارآفرینان وجود دارد. برخی از این ویژگی‌ها عبارت است از:

۱.خودجوش، رازدار و مغرور هستند.

۲. علاقه‌ای ندارند تا مردم به آنها درباره نحوه انجام کارهایشان توضیح دهند زیرا دوست دارند که خود تصمیم‌گیرنده باشند.

۳. بسیار اهل رقابت هستند و برای اتمام کارهای خود مهلت مقرر می‌گذارند.

۴. درباره کارهایی که می‌توانند انجام دهند بحث می‌کنند و آنچه را می‌خواهند با دیگران مطرح می‌کنند.

۵. زمان گذشته را به دست فراموشی می‌سپارند و مسائلی را که دیگر کارآیی ندارند از زندگی خود حذف می‌کنند.

۶. خود نظرات جدیدی ارائه می‌دهند و متوجه معایب نظرات دیگران هم هستند.

۷. از کار سخت هراس ندارند و از اینکه درگیر کارهای متفاوت شوند، لذت می‌برند.

مدیریت زمان مجموعه‌ای از مهارت‌های کلیدی

داشتن یک ایده عالی و اجرای آن در زمان مناسب بسیار مهم است. یک جنبه از کارفرما شدن داشتن ایده است که بیشتر مردم آن را نادیده می‌گیرند. چه اتفاقی می‌افتد اگر ایده خوبی داشته باشید اما در زمان نامناسب شروع به‌کار کنید. لازم است برای شروع کسب‌وکار تمام موارد را بسنجید، اقدامات اولیه را انجام دهید و جایگاه خود را ارزیابی کنید. مدیریت خطر، بخشی از داشتن یک کسب‌وکار است که عامل ضروری به‌شمار می‌رود و داشتن یک تعادل قوی مهم‌ترین نکته است.

اختصاص دادن تمام توجه خود به راه‌اندازی یک کسب‌وکار، عامل دیگری است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به‌منظور پرورش و رشد کسب‌وکار باید برای خود و خانواده‌تان بیشتر وقت بگذارید. این کار یک فداکاری عالی خواهد بود که انجام خواهید داد اما برای داشتن یک کسب‌وکار موفق باید به تعهدات خود وفادار بمانید.

برای کارآفرینی نمی‌توانید سرعت کار را کاهش دهید. این یک شغل تمام‌وقت است و نباید کارها را به تاخیر انداخت. هنگام مطرح شدن هر تصمیم مهمی، لازم است تا نقاط ضعف و قوت آن را ارزیابی کنید و تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید و در نتیجه پیشرفت می‌کنید. به یاد داشته باشید همیشه به غرایز خود اعتماد کنید. برای شروع کارآفرینی هرگز دیر نیست.

جی کی رولینگ، نویسنده کتاب هری پاتر در سنین بالا شروع به نویسندگی کرد اما وی به عنوان ثروتمندترین نویسنده دنیا مورد توجه همگان قرار گرفت. هفت کتاب به چاپ رساند که تمام آنها جزو فیلم‌های پرفروش جدول باکس آفیس شدند. آغاز یک کسب‌وکار در زندگی با مزایای فراوانی همراه است. تجربه کافی به همراه سن به شما کمک می‌کند تا متوجه موقعیت‌های متفاوت در زندگی شوید.

کارآفرینی احتمال نیست. شما می‌دانید که چه زمانی وقت دست از کار کشیدن برای شرکت و شغلی است که آن را دوست ندارید و شروع حرفه‌ای است که عاشق آن هستید. برداشتن گام نخست جهت تصمیم، داشتن یک کسب‌وکار، بسیار ساده است و باید رمز و رازها و خصوصیاتی را که کارآفرینان موفق از آن بهره می‌برند بیاموزید.

شکست هرگز نباید مانع پیشرفت شما شود بلکه بهتر است آن را به عنوان تجربه یادگیری در نظر بگیرید و چالش جدیدی را در انجام این کار کسب خواهید کرد. مهم است به یاد داشته باشید که برای شروع یک کسب‌وکار سن از اهمیت زیادی برخوردار نیست اما زمان حائز اهمیت است. زمان‌بندی در این زمینه فوق‌العاده حیاتی است. برای انجام هر کاری نیاز به یک طرح دارید. برای شرایط بسیار سخت و ناامیدانه‌ای که با آنها مواجه خواهید شد، داشتن سیستم پشتیبانی اهمیت دارد.

منبع: entrepreneur