افزایش قیمت بنزین با شیب ملایم
دنیای اقتصاد-امسال بنزین با افزایش قیمت یا افزایش روبه‌رو خواهد شد. مبحث‌های پیرامون افزایش قیمت بنزین سبب شد تا با علی مروی نایب رییس کمسیون انرژی مجلس در این باره گفتگویی داشته باشیم.

میزان مصرف و تولید روزانه بنزین چه مقدار است؟
مصرف بنزین در نیمه فروردین‌ماه سال جاری ۸/۷۷ میلیون لیتر بوده است. همچنین میزان تولید بنزین ۶۴ میلیون لیتر و میزان تولید بنزین در پتروشیمی‌ها ۷ میلیون لیتر در روز است .
مجوز واردات بنزین به چه دلیل صادر شد و این واردات تا چه تاریخی ادامه می‌یابد؟
دولت برای سال جدید تولید بنزین در پتروشیمی را به دلیل آلاینده بودن متوقف کرد و مجوز واردات آن را صادر کرده است و این واردات تا زمان بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدید ادامه خواهد داشت.
عرضه نفت در بورس چه مزایایی دارد؟
این شیوه فروش نفت علاوه بر شفاف بودن، بازار رقابتی ایجاد می‌کند، همچنین عرضه نفت در بورس انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران در زمینه ساخت پالایشگاه خواهد بود.
فرضیه تک‌نرخی شدن بنزین چه فایده ای دارد؟
تک‌نرخی شدن بنزین از سوءاستفاده و قاچاق جلوگیری می‌کند و موجب صرفه‌جویی در مصرف این ثروت ملی خواهد شد. با تک‌نرخی شدن بنزین و حذف ۳۵ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای، دولت می‌تواند قیمت بنزین را با درصد کمتری افزایش دهد، با کسب درآمد از محل تک‌نرخی کردن بنزین می‌توان بخشی از هزینه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را تامین کرد.
از میزان افزایش قیمت بنزین در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اطلاع دارید؟
بر اساس اعلام دولت، شیب افزایش قیمت بنزین ملایم خواهد بود و بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد نخواهد بود.