6 شغل اصلی هزاره سوم
وقتی که بزرگ شدید می‌خواهید چه کاره شوید؟ این پرسشی بود که وقتی کودک یا نوجوان بودیم به کرات از ما سوال می‌شد، وقتی که کودک بودیم احتمالا پاسخ داده‌ایم: فضانورد یا دانشمند یا خلبان، وقتی که نوجوان هستیم پاسخ‌ها تغییر می‌کند، ممکن است بگوییم:
رئیس‌جمهور یا شاعر یا چیزی نظیر آن، ولی وقتی که در دانشگاه تحصیل می‌کنیم یا از آن فارغ‌التحصیل شده‌ایم پاسخ‌هایمان احتمالا به واقعیت نزدیک‌تر شده است، در این مقاطع احتمالا پاسخی مرتبط به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنیم می‌دهیم: مهندس پزشکی، پرستار و مربی ورزش، یکی از معیارهایی که افراد شغل آینده خود را همواره بر اساس آن انتخاب می‌کنند، پول است، اما مشاغلی که پول زایی بیشتری دارند در جهان به سرعت در حال تغییر ما، دائما در حال تغییر هستند، در گزارشی که در مجله فوربس آمده است، لیستی از مشاغلی ارائه شده است که در جهان در آینده نزدیک احتمالا مشاغلی با موقعیت ایده‌آل خواهند بود. توماس فری نویسنده کتاب «ارتباط برقرار کردن با آینده» در خصوص مشاغل رویایی در آینده سخن گفته است، مشاغلی که درآمدهای هنگفتی خواهند داشت و قدرت آنها به عنوان نقشی اجتماعی در جوامع به سرعت در حال افزایش است.
یک: آمایشگر
وقتی که شما به یک مغازه می‌روید می‌دانید که دقیقا کجا خمیر دندان یا مایع ظرفشویی را پیدا کنید، اما این اجناس چگونه به مغازه‌ها راه پیدا کرده‌اند؟ برای این کار شما باید با یک آمایشگر تولید صحبت کنید، این افراد از کامپیوترهای پیشرفته و نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند تا مسیر حرکت تولیدات و کالاها را در جامعه ردیابی کنند. همچنین وظیفه آنهاست که راه‌هایی برای تسهیل این فرآیندها ابداع کنند و آنها را کارآتر کنند. بعضی از آمایشگر‌ها با دولت‌ها همکاری می‌کنند، عمل آمایش در حوزه‌های گوناگون کاربرد دارد، به عنوان مثال یک آمایشگر می‌تواند به دولت کمک کند که با فجایع طبیعی چگونه مواجه شود.
دو: هکر اخلاقی
چگونه یک هکر می‌تواند اخلاقی عمل کند؟ بسیاری از کمپانی‌ها و موسسات خصوصی ممکن است موردحملات هکرها قرار بگیرند. در چنین مواقعی بهترین راه مقابله با هکرها در اختیار داشتن یک هکر است، یک هکر بهتر از هر شخصی می‌تواند مشکلات امنیتی این سایت‌ها را برطرف کند، در حال حاضر اغلب کمپانی‌ها به استخدام هکرها روی آورده‌اند. هکرها در زمینه‌هایی چون امنیت ملی و مبارزه با ویروس‌ها فعالیت می‌کنند. علت اینکه این شغل هنوز به قدرکافی گسترش نیافته است، ترس جامعه از سویه‌های تاریک عملکرد هکرها است، اما پروفسور فری معتقد است با بسط هرچه بیشتر حملات هکرهای سیاه، لزوم وجود هکرهای سفید پررنگ‌تر خواهد شد، در آینده ما نیازمند آن خواهیم بود که به شکل رسمی میان انواع هک تمایز قائل شویم. یکی از پرسش‌هایی که ممکن است در این خصوص مطرح شود این است که هکرهای اخلاقی مجازند اطلاعاتی را که از طریق سمت خود به‌دست آورده‌اند در جامعه منتشر کنند؟ این سوالی است که باید در آینده به آن پاسخ داده شود.
سه: متخصص ریسک
آیا شما قادر هستید ریسک اقدامات را پیش‌بینی کنید؟ یک متخصص ریسک قادر است چنین کند، متخصصان ریسک اشخاصی هستند که همزمان دارای دانش اقتصاد، بیزنس، ریاضی و آمار هستند، آنها از این دانش‌ها استفاده می‌کنند تا ریسک شکست شرکت‌های بیمه، بانک‌ها، کمپانی‌ها و دولت‌ها را کاهش دهند. پروفسور فری معتقد است که در آینده نزدیک نیاز به یک متخصص ریسک محدود به حوزه‌های مالی نمی‌شود، بلکه تمامی حوزه‌های یک جامعه و به‌خصوص علم پزشکی به متخصصان ریسک نیازمند خواهد بود. فری معتقد است که مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی در جهان بیش از درمان به سوی پیشگیری می‌رود و برای پیشگیری شما به فردی نیاز دارید که میزان ضرر و منفعت هر راه را به صورت داده‌های ریاضی به شما ارائه دهد.
چهار: اپیدمولوژیست‌ها
احتمالا شما می‌دانید که منشا اولیه آنفلوآنزای مرغی پرندگان هستند اما چه کسی اولین بار این نکته را کشف کرد؟ یک اپیدمولوژیست. اپیدمولوژیست‌ها جادوگران دنیای مدرن هستند. تخصص اصلی آنها بررسی علل انتقال و سرایت بیماری‌ها است. آنها به مسائلی مانند راه‌های مختلف ضد عفونی کردن، تکنولوژی‌های بهداشتی-پزشکی، بیماری‌های مغزی و مانند آن نیز می‌پردازند. محل اصلی کار اپیدمولوژیست‌ها بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، شرکت‌های دارویی و آزمایشگاه‌های پزشکی است. نکته مهم در این شغل این است که شما نیازی ندارید، لزوما دکترای پزشکی داشته باشید، بلکه با کارشناسی ارشد مراقبت‌های بهداشتی نیز می‌توانید در این شغل مشغول به‌کار شوید. اما چرا آینده از آن اپیدمولوژیست هاست؟ طبق آمار منتشره توسط اداره کار در سال ۲۰۰۲, رشد کار در این حیطه، چیزی حدود ۳۸ درصد بوده است. اپیدمولوژیست‌ها به‌طور میانگین ۶۴ هزار دلار درآمد دارند. استخدام کننده اصلی این گروه، دولت است. دولت برای ارتقای سطح بهداشت عمومی، روز آمد کردن تحقیقات پزشکی و جلوگیری از سرایت بیماری‌ها ناچار به استخدام اپیدمولوژیست‌ها است.
پنج: متخصصان تغذیه
آیا غذای شما به اندازه کافی حاوی پروتئین و مواد غذایی است تا بدن شما بتواند همه نیازهای خود را برطرف کند. این سوال را متخصص تغذیه جواب می‌دهد. البته منظور از متخصصان تغذیه در اینجا افرادی هستند که سعی می‌کنند با تحلیل شیمیایی مواد غذایی به نکاتی درباره تغذیه سالم دست پیدا کنند. آنها به مساله طعم و عطر غذا هم دقت می‌کنند و تلاش می‌کنند راه‌هایی برای بهبود طعم غذا پیدا کنند. چرا این شغل در آینده وضعیت خوبی خواهد داشت؟ دانشمندان در حال تلاش برای ساخت نوعی پرینتر غذایی هستند. نحوه کار این دستگاه به این شکل است که شما مواد تشکیل‌دهنده غذایی را به صورت خام وارد دستگاه می‌کنید و سپس نوع غذای دلخواه خود را انتخاب می‌کنید. تمام. غذای شما آماده است. چه کسانی امکان این دستگاه را در اختیار ما قرار داده‌اند؟ متخصصان تغذیه. متخصصان تغذیه با مدرک دکترای شیمی به‌طور میانگین، چیزی حدود ۵۰ هزار دلار تا ۱۰۰ هزار دلار در ماه به دست می‌آورند. با توجه به اهمیت یافتن مسائل تغذیه‌ای و توجه بیشتر مردم به غذا و محصولات خوراکی، آینده بسیار گسترده‌ای پیش‌روی این شغل قرار دارد. بازار محصولات غذایی یکی از گسترده‌ترین بازارهای موجود در جهان است.
شش: مهندسان طراح اینترنتی
بر روی دکمه‌ای کلیک می‌کنید و به راحتی به صفحه دیگری منتقل می‌شوید. جهان اینترنت برای ما ساده به نظر می‌آید. اما برای اجرایی شدن برنامه‌های کامپیوتری ما نیازمند متخصصان کامپیوتر هستیم. فرآیندی که بسیار پیچیده و دشوار است. مهندسان طراح اینترنتی افرادی هستند که جهان مجازی را خلق می‌کنند. جهانی که ما در آن همه کار می‌کنیم: دوست پیدا می‌کنیم، خرید می‌کنیم، می‌فروشیم، از اخبار کشورمان و جهان مطلع می‌شویم و هزار و یک فعالیت دیگر. این شغل علاوه‌بر اینکه به مهارت نیاز دارد، نیازمند خلاقیت است تا بتواند ایده‌های نوینی مطرح کند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، شاهد رشدی ۲۲ درصدی در این شغل باشیم. درآمد مهندسان طراحی چیزی حدود ۸۱ هزار دلار در ماه است.