سوالات رایج خریداران مسکن  در ابتدای سال
با شروع سال جدید همه متقاضیان خرید مسکن که تحت‌تاثیر شرایط به‌خصوص خود و یا پیش‌بینی‌های کارشناسان از خرید مسکن در سال قبل خودداری کرده و خرید خود را به تعویق انداخته بودند، سوالات بسیاری را در مورد وضعیت قیمت‌ها و عرضه آپارتمان‌های مورد نظر خود در ذهن دارند که قبل از شروع جست و جو در بازار برای پیدا کردن واحد مناسب، مایلند پاسخ قابل اتکایی برای آن پیدا کنند. سال گذشته شرایط در بازار مسکن به گونه‌ای بود که هر چند قیمت‌ها در چند مرحله کاهش یافت و به اصطلاح در کف قرار گرفت اما همچنان حجم خرید و فروش مسکن آن طور که انتظار می‌رفت با افزایش مواجه نشد.درحالی‌که کارشناسان با تداوم رکود در بازار مسکن پیش‌بینی می‌کردند همزمان با افزایش نسبی حجم معاملات از نیمه دوم سال 93، رونق نسبی به این بازار بازگردد و در سال 94 این رونق به حد مطلوب برسد، اما عملا چنین اتفاقی در بازار مسکن نیفتاد و اندک افزایش حجم معاملات نیز نتوانست پیش‌بینی رونق را محقق سازد.به این ترتیب، بازار مسکن در سال 94، در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرده است که هنوز ردپایی از تغییر شرایط چه از نظر حجم معاملات و چه از نظر تغییر قیمت مشاهده نمی‌شود.
با این حال، شاید بسیاری از خریداران مسکن هنوز در ابهام باشند و این سوال برایشان مطرح باشد که بهترین زمان خرید در سال ۹۴ چه زمانی است؟
آیا باید برای خرید مسکن عجله کنند یا از فرصت کافی برای تحقیق و تفحص در بازار و انتخاب آپارتمان مورد نظر برخوردارند؟
همچنین در مورد قیمت‌ها حتما این سوال برایشان ایجاد شده که وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۴ به چه صورت خواهد بود، آیا باز هم امیدی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد یا شاهد سیر صعودی قیمت مسکن خواهند بود؟
وضعیت رکود و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز از دیگر ابهامات احتمالی متقاضیان خرید است.
چرا که علاوه‌بر متقاضیان مصرفی، ممکن است متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز این سوال برایشان مطرح شود که پس از دوره نسبتا طولانی رکود در این بازار که منجر به ناامنی بازار مسکن برای خریدهای سرمایه‌ای شد، آیا در سال ۹۴ این شرایط بهبود خواهد یافت یا کماکان بازار فقط برای خریداران مصرفی مساعد و مناسب خواهد بود؟
از سوی دیگر ممکن است برخی متقاضیان خرید مسکن که هنوز از قدرت خرید کافی برای خرید یک واحد آپارتمان آماده برخوردار نباشند به دنبال گزینه‌های بعدی برای حفظ ارزش سرمایه خود به امید افزایش قدرت خرید و تبدیل به احسن باشند اما در مورد نحوه این سرمایه‌گذاری و خرید با اتکا به بودجه فعلی خود سردرگم باشند.
ماجرای افزایش یا عدم افزایش رقم خرید وام مسکن هم یکی دیگر از عواملی است که باعث شد در روزهای پایانی سال عده‌ای به امید آن خرید آپارتمان مورد نظرشان را به تعویق بیندازند تا شاید با افزایش وام خرید در سال آینده بتوانند واحدی با متراژ بیشتر یا در منطقه‌ای بهتر خریداری کنند.
این هفته در نظر داریم با توجه به اظهارنظرهای کارشناسی و شواهد موجود، پاسخ مناسبی در اختیار این گروه از متقاضیان خرید در بازار مسکن قرار دهیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید مسکن اقدام کنند.

قیمت مسکن 94؛ افزایش یا کاهش؟
آن‌طور که شواهد فعلی بازار مسکن نشان می‌دهد و کارشناسان نیز آن را تایید می‌کنند، باوجود انتظاری که در سال گذشته وجود داشت، دامنه رکود معاملات مسکن در سال ۹۳ به سال ۹۴
نیز کشیده شده است.
به این ترتیب، متقاضیان خرید مسکن می‌توانند با آرامش بیشتری نسبت به جست و جو، انتخاب و خرید آپارتمان موردنظرشان اقدام کنند.
در حالی که با ادامه رکود در بازار مسکن حداقل طی هفته‌های آینده هیچ افزایش قیمتی متوجه بازار مسکن نخواهد شد و در ادامه سال نیز هر چند برخی کارشناسان از احتمال کاهش مجدد قیمت‌ها خبر می‌دهند اما انتظار ثبات قیمت در ماه‌های
بعد گزینه محتمل تری به نظر می‌رسد و از قوت بیشتری برخوردار است.
وام خرید مسکن زیاد می‌شود؟
موضوع دیگری که ممکن است برای تعداد قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن مطرح باشد ابهامی است که در مورد افزایش یا عدم افزایش وام خرید مسکن در ذهن دارند.
بسیاری از متقاضیان خرید مسکن در سال گذشته تحت تاثیر برخی اخبار مبنی بر احتمال قوی افزایش وام خرید مسکن، خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند.
آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی در روزهای ابتدایی سال اعلام کرد به‌طور قطع افزایش وام خرید باید امسال به تصویب برسد و بنابراین احتمال افزایش وام خرید بسیار زیاد است.
هرچند هنوز هیچ رقم مشخصی در این زمینه با بانک مرکزی توافق و اعلام عمومی نشده است.
مسکن ۹۴ برای سرمایه‌گذاران امن است؟
طبیعتا با ادامه روند رکود و ثبات قیمت‌ها بازار مسکن به هیچ وجه جولانگاه مناسبی برای سفته بازان و سرمایه داران نخواهد بود.بنابراین همچنان انتظار می‌رود بازار مسکن در سال 94، بازاری مناسب برای خریداران مصرفی باشد که از هر نوع تقاضای سوداگری و افزایش قیمت در نتیجه سفته بازی در امان است.
اگر قدرت خرید کافی ندارید
با توجه به انتظار موجود از شرایط پیش روی بازار مسکن در ماه‌های آینده، متقاضیانی که هنوز از قدرت خرید کافی برای خرید آپارتمان مورد نظر خود برخوردار نیستند می‌توانند برای حفظ ارزش سرمایه خود، در شهرهای اطراف کلانشهرها زمین یا آپارتمان بخرند.پیش خرید مسکن نیز گزینه دیگری است که به این دسته از متقاضیان توصیه می‌شود. چراکه پیش‌بینی‌ها حاکی است، در سال 94 نیز قیمت‌ها حالت ثبات خود را حفظ خواهد کرد؛ وضعیتی که ادامه آن برای سال یا سال‌های بعد تضمینی نخواهد داشت.