چرا باید از سرویس مدیریت پسورد استفاده کنیم و چگونه شروع کنیم؟
این روزها همه ما در سایت‌ها و سرویس‌های مختلف اینترنتی عضو هستیم. سرویس‌هایی که برای استفاده از امکانات آن باید در آنها عضو شویم و این به معنی حساب‌های کاربری و رمز‌های عبور زیاد است.

قطعا با توجه به مشغله‌های امروزی که هر کدام از ما داریم نمی‌توانیم این حجم پسورد یا رمز عبور را در ذهن خود نگه داریم و در بسیاری مواقع رمز‌هایمان یادمان می‌رود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اپ‌های مخصوصی وجود دارند که به مدیریت رمز‌های عبور کاربران کمک می‌کنند. برنامه‌های مدیریت گذرواژه یا همان Password Managers، اطلاعات ورود شما را برای همه وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنید ذخیره و امکان ورود خودکار به آنها را فراهم می‌کنند. این برنامه‌ها، پایگاه داده‌ای گذرواژه‌های شما را به وسیله یک گذرواژه اصلی رمزگذاری می‌کنند و شما تنها باید همین گذرواژه را به خاطر بسپارید. اما داشتن چنین اپ‌هایی به معنی امنیت بیشتر نیست. درخصوص استفاده از این اپ‌ها و اینکه چرا باید از چنین سرویس‌های کمکی استفاده کنید نکاتی وجود دارد. سایت howtogeek نگاهی به این نکات داشته که در ادامه می‌خوانید.

از گذرواژه‌ها به‌طور تکراری استفاده نکنید
استفاده تکراری از گذرواژه‌ها مشکل امنیتی بزرگی است زیرا درز اطلاعات و گذرواژه‌های کاربران که هرساله حتی روی وب‌سایت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد این امکان را به افراد سودجو می‌دهد تا آدرس ایمیل، نام کاربری و گذرواژه شما را در اختیار بگیرند و از آنها روی وب‌سایت‌های دیگری که از همین مشخصات برای ورود به آنها استفاده می‌کنید بهره ببرند.در صورتی که شخصی دسترسی کاملی به حساب ایمیل شما داشته باشد نیز می‌تواند از لینک‌های بازنشانی گذرواژه به‌منظور دسترسی به وب‌سایت‌ها استفاده کند. به‌منظور جلوگیری از درز گذرواژه‌ها باید از کلمه‌های عبور منحصر به فرد برای هر وب‌سایت استفاده کنید.

علاوه بر این، گذرواژه‌های شما باید قوی، طولانی و غیرقابل حدس و البته ترکیبی از اعداد و حروف و علائم باشند.به‌خاطر سپردن چنین گذرواژه‌های سختی تقریبا غیرممکن بوده و باید در جایی آنها را ذخیره کنید. ترفند ایده‌آل استفاده از مدیر گذرواژه، به‌منظور ایجاد گذرواژه‌های امن و تصادفی برای شما و البته به‌خاطر سپردن آنها نه از طرف شما است.استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور چگونه است؟استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور، ذهن شما را درگیر به یادآوردن و البته تولید گذرواژه‌های منحصربه‌فرد و طولانی نخواهد کرد.

هنگامی که از برنامه‌های مدیریت گذرواژه استفاده می‌کنید و نیاز به ورود به یک وب‌سایت دارید، در همان ابتدای مشاهده یک وب‌سایت، محتویات در حالت طبیعی برای شما نشان داده خواهد شد. در عوض تایپ رمز عبور خود در وب‌سایت، تنها کافی است گذرواژه اصلی را در برنامه مدیریت رمز عبور وارد کنید تا به‌طور خودکار اطلاعات ورود به وب‌سایت برای شما به‌طور کامل وارد و پر شود.در صورتی که یک حساب کاربری جدید ایجاد می‌کنید، برنامه مدیریت رمز عبور به‌طور خودکار یک گذرواژه امن را در اختیار شما قرارخواهد داد و نیازی به فکر کردن در این خصوص نیز نخواهید داشت. حتی می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای انجام دهید تا به‌طور خودکار و مانند دیگر فیلدها، گذرواژه نیز در کنار نام، آدرس و ایمیل آدرس به‌طور خودکار وارد فرم‌ها شود.


چرا برنامه‌های مدیریت رمز عبور تحت وب ایده‌آل نیستند؟
مرورگرهای وب مانند کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر همگی از قابلیت‌های ادغام شده مدیریت رمز عبور بهره می‌برند. با این شرایط این توانایی‌ها نمی‌توانند در مقابل توانایی‌های یک برنامه جداگانه و مستقل مدیریت رمز عبور قرار بگیرند. کروم و اینترنت اکسپلورر گذرواژه‌های شما را روی رایانه و به شکلی رمزگذاری نشده نگهداری می‌کنند و افراد می‌توانند به این گذرواژه‌ها دسترسی داشته و آنها را مشاهده کنند، موزیلا فایرفاکس نیز از قابلیت رمز عبور اصلی یا همان Master Password بهره می‌برد که به شما امکان رمزگذاری رمز‌های ورود ذخیره‌شده را خواهد داد و آنها را به روشی رمزگذاری شده و امن روی کامپیوتر ذخیره می‌کند. پس در این زمینه نیز برنامه مدیریت رمز عبور فایرفاکس نیز راه‌حلی ایده‌آل نیست. رابط کاربری این برنامه امکان ایجاد گذرواژه‌های تصادفی را فراهم نکرده و این قابلیت از توانایی‌ها و ویژگی‌هایی مانند همگام‌سازی بین پلتفرمی بی‌بهره مانده است. به‌عنوان مثال این گذرواژه‌ها را نمی‌توانید با دستگاه‌های iOS همگام‌سازی کنید.یک برنامه مستقل مدیریت گذرواژه‌ها، کلمه‌های شما را به‌طور رمزگذاری شده نگهداری می‌کند و به شما در ایجاد گذرواژه‌های تصادفی جدید و البته ایمن کمک می‌کند. از سوی دیگر رابط کاربری قدرتمندتری را در اختیار خواهید داشت که امکان دسترسی به گذرواژه‌ها در رایانه‌های مختلف، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را به شما خواهد داد.

برنامه‌های برتر برای مدیریت رمز عبور
در حال حاضر برنامه‌های گوناگونی برای مدیریت رمز عبور کاربران طراحی شده است. اما در بین این برنامه‌ها برخی از آنها ویژگی‌های برتری دارند. در ادامه سه نوع از این سرویس‌های ایده‌آل را به شما معرفی می‌کنیم.Dashlane: این برنامه مدیریت گذرواژه، از ویژگی‌های کاربردی و البته سازگاری میان سیستم‌عامل‌هاییی در ویندوز، OS X، آی‌فون، آی‌پد و اندروید بهره‌مند شده است. این سرویس افزونه‌هایی هم برای نصب روی مرورگرها در اختیار کاربران گذاشته است. یکی از ویژگی‌های اصلی و بارز این برنامه آن است که به‌منظور استفاده روی یک‌دستگاه، رایگان است. در صورتی که قصد دارید گذرواژه‌‌های خود را میان دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کنید، باید نسخه خود را با پرداخت هزینه‌ای به نسخه پولی ارتقا دهید، با این وجود آزمایش این نسخه پولی نیز همچنان برای مدتی محدود، رایگان خواهد بود.LastPass:

این برنامه بر مبنای سرویس‌های ابری و در قالب افزونه‌های مختلف، برنامه‌های ویژه گوشی‌های هوشمند و حتی برنامه‌های دسکتاپ برای کلیه مرورگرها و سیستم‌عامل‌های مورد نیاز شما در دسترس قرارگرفته است. این برنامه نیز کاملا قدرتمند بوده و از گزینه‌های تایید دو مرحله‌ای به‌منظور اطمینان از عدم ورود دیگران با استفاده از مشخصات شما تجهیز شده است. KeePass: اگر علاقه‌ای به استفاده از سرویس‌های تحت فضای ابری ندارید می‌توانید از برنامه KeePas که قابل نصب روی کامپیوترهای رو میزی است استفاده کنید. KeePass گذرواژه‌های شما را روی رایانه ذخیره می‌کند تا بتوانید آنها را به خوبی کنترل کنید. این برنامه حتی منبع‌باز بوده تا بتوانید در صورت داشتن تخصص مورد نیاز کدهای آن‌را شخصی‌سازی کنید. نکته منفی اینکه این برنامه تنها مسوول گذرواژه‌های شما بوده و شما باید به‌طور دستی اقدام به همگام‌سازی آنها میان دستگاه‌های مختلف کنید.