ندا لهردی جعبه‌های جادو از گذشته‌های دور با ما همراه بوده‌اند و خاطراتی رنگی یا گاهی سیاه و سفید را در ذهن‌مان به جا گذاشته‌اند. با این اوصاف است که تلویزیون‌ها همیشه یکی از پرطرفدارترین لوازم مصرفی الکترونیک در سراسر دنیا بوده و هستند تا به یکی از اجزای ثابت و همیشگی خانه‌ها تبدیل شوند. حالا به این ترتیب است که میزان تولید و صادرات جهانی انواع تلویزیون با روند نسبتا فزاینده‌ای رو به افزایش است.
حالا با شروع سال میلادی جدید شرکت‌های تکنولوژی هم مانند دیگر شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری جهان برنامه‌ها و اهداف مختلفی را برای سال پیش رو در نظر گرفته‌اند. در این میان، شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون که بازار پر رونقی را پیش روی خودشان دارند، گویا تصمیم دارند در این سال محصولات متنوع و بیشتری را تولید کنند و به دنبال آن صادرات خودشان به سراسر دنیا را افزایش بدهند.
براساس گزارشی که اخیرا توسط موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد منتشر کرده است، چهارده شرکت از برترین تولیدکنندگان و برندهای بازار جهانی تلویزیون برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در سال ۲۰۱۴ میزان تولید و صادرات محصولات LCD خودشان را افزایش بدهند. این در حالی است که حدود نیمی از این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۳ صادراتی کمتر از پیش‌بینی‌های گذشته را تجربه کرده‌اند.
براساس برنامه‌های تجاری اعلام شده توسط برندهای برتر بازار جهانی تلویزیون از کره‌جنوبی، ژاپن و چین قرار است میزان صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD در سال ۲۰۱۴ به حدود ۲۳۶ میلیون دستگاه برسد که این رقم تا ۴/۱۳ درصد نسبت به صادرات جهانی ۱/۲۰۸ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۳ افزایش و رشد خواهد داشت.
هرچند اهداف این برندها برای سال جدید میلادی خوش‌بینانه است، اما اعداد و ارقام واقعی داستان متفاوتی را روایت می‌کنند. در صورتی که آمار مربوط به تخمین میزان صادرات جهانی تلویزیون در سال ۲۰۱۳ تایید شود، میزان صادرات حقیقی تلویزیون LCD به سراسر دنیا در سال ۲۰۱۳ کاهش ۹/۰ درصدی را نسبت به صادرات ۸/۲۰۹ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۲ تجربه خواهد کرد.
از میان این چهارده شرکت تولیدکننده برتر تلویزیون که توافق خودشان را برای افزایش میزان صادرات جهانی در سال جدید اعلام کرده‌اند، هفت شرکت در سال ۲۰۱۳ شاهد کاهش میزان صادرات جهانی خود در مقایسه با سال ۲۰۱۲ بوده‌اند و هفت شرکت دیگر رشد دورقمی را در میزان صادرات جهانی خود در این سال به ثبت رسانده‌اند.
هر چهار شرکت ژاپنی که در این توافق مشارکت کرده‌اند، شاهد کاهش میزان صادرات جهانی خود در سال ۲۰۱۳ بوده‌اند. با این اوصاف شرکت Sony با کاهش ۱۵ درصدی، شرکت Toshiba با کاهش ۱۸ درصدی، شرکت Panasonic با کاهش ۱۷ درصدی و شرکت Sharp با کاهش هفت درصدی میزان صادرات خودشان در سال ۲۰۱۳ مواجه شده‌اند. حالا از این میان دو شرکت Panasonic و Toshiba تصمیم دارند میزان صادرات جهانی خود را در سال ۲۰۱۴ از ۱۴ تا ۱۸ درصد افزایش دهند و دو شرکت Sony و Sharp هم با اختلاف کمی انتظار دارند میزان صادرات جهانی آنها در سال جدید بین ۳ تا ۶ درصد افزایش پیدا کند.
در برابر اینها دو شرکت کره‌جنوبی یعنی Samsung و LG که در میان پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی تلویزیون قرار دارند، انتظار دارند مجموع میزان صادرات جهانی تلویزیون‌هایشان در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱/۷۱ میلیون دستگاه برسد که در مقایسه با صادرات ۶۷ میلیون دستگاهی این محصولات در سال ۲۰۱۲، رشد ۶ درصدی خواهد داشت.
شرکت Samsung پیش‌بینی کرده است که میزان صادرات جهانی تلویزیون‌هایش در سال ۲۰۱۳ با رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ۶/۴۲ میلیون دستگاه برسد. این شرکت تصمیم دارد، صادرات تلویزیون‌هایش را در سال ۲۰۱۴ تا ۱۰ درصد افزایش بدهد. شرکت LG هم تخمین‌زده است که میزان صادرات جهانی تلویزیون‌هایش در سال ۲۰۱۳ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۲ به ۵/۲۸ میلیون دستگاه برسد. این شرکت انتظار دارد میزان صادرات جهانی تلویزیون‌هایش در سال ۲۰۱۴ را تا ۱۴ درصد افزایش بدهد.با این همه اما به‌طور کلی انتظار می‌رود بازار جهانی تلویزیون به دنبال اشباع شدن هر دو بازارهای توسعه یافته و در حال توسعه این روزها کمی کندتر از گذشته روند رشد خودش را دنبال ‌کند. به این ترتیب است که کارشناسان موسسه iSuppli پیش‌بینی کرده‌اند میزان صادرات جهانی انواع تلویزیون در سال ۲۰۱۳ به ۷/۲۲۶ میلیون دستگاه می‌رسد که این میزان در کل سال ۲۰۱۲ برابر ۲/۲۳۸ میلیون دستگاه بوده است. در واقع بازار انواع مختلف تلویزیون این کاهش نسبی را تجربه می‌کنند، چرا که با رواج انواع مختلف این محصول حالا تب خرید کمی در میان خریداران فروکش کرده است. با این حال اما همچنان تقاضا در بازار برای خرید انواع تلویزیون آن‌قدر هست که تولیدکنندگان بزرگ را به طراحی و تولید و همچنین افزایش میزان صادرات جهانی خودشان ترغیب کند.
البته کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند این روند در آینده نزدیک و سال‌های آینده به ثبات رسیده و بازار جهانی تلویزیون روند رشد ثابتی را در پیش بگیرد.