دستیابی به مزیت رقابتی؛ رمز موفقیت شرکت UTC

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

شرکت United Technologies Corporaion (CTU)مالک شرکت پرت اند ویتنی (شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربین‌های گازی)، Otis Elevator و طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای دیگر چگونه یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در دو دهه گذشته شد؟چرخه‌های طراحی صنعتی می‌تواند بی‌پایان به نظر بیاید. اما وقتی بازارها رشد می‌کنند، تقاضا نمی‌تواند دیگر منتظر چنین برنامه‌های توسعه بلندمدتی بماند. خوشبختانه، روش بهتری وجود دارد:1 sprint و scrum2.

شرکت‌های نرم‌افزار این نگرش را که سال‌ها بر چرخه‌های کوتاه تکامل و بازبینی طراحی سریع متکی است، توسعه داده‌اند. ممکن است تولیدکنندگان صنعتی تصور کنند که scrum و sprint با نیازهای آنها هماهنگ نخواهد بود؛ اما آنها تنها با بررسی نوآوری‌های نظامی در قرن اخیر خواهند دید که این نگرش برای توسعه برخی از پیچیده‌ترین طراحی‌ها در تاریخ بشر استفاده شده است. اولین تانکرهای حمل سوخت، در کمتر از دو سال توسط دولت بریتانیا در جنگ جهانی اول توسعه یافته بودند. آنها از یک فرآیند طراحی سریع و تکراری استفاده می‌کردند، که به صورت کاملا مخفیانه اداره می‌شد. گرچه اولین تکرارها چندان کامل نبودند، اما این تانکرهای حمل سوخت برای ایجاد مزیت بزرگ برای دولت بریتانیا در میدان جنگ کافی بودند. چه چیزی باعث شد زمانی که بسیاری از شرکت‌های مشابه فرصت‌های خود را از دست می‌دادند، UTC طی یک دهه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد؟

افرادی که در این شرکت هستند، یک مهارت مدیریتی بسیار دیرینه و ثابت دارند. UTC یک مجتمع است که از خودش می‌‌آموزد؛ نگرشی که به‌عنوان دستیابی به مزیت رقابتی (ACE) شناخته شده است؛ و ریشه در اواسط دهه ۱۹۸۰ و در آموزه‌های یوزورو ایتو Yuzuro Ito دارد. ایتو (نایب رئیس سابق کیفیت (Matsushita Electric)) بود که یک سرمایه‌گذاری مشترک را با شرکت نیپون اوتیس ترتیب داد. در سال ۱۹۸۶، شعب اصلی ماتسوشیتا در اوساکای ژاپن مجهز به آخرین آسانسورهای شرکت اوتیس شد؛ اما برخی از آنها مکررا نادرست عمل می‌کردند. زمانی که دو نفر از بهترین مهندسان شرکت اوتیس برای تعمیر آسانسورها از شعب ایالات متحده در نزدیکی شهر هارفورد در ایالت کانتیکت به اوساکا فرستاده شدند، به منطقه مشکل آورده نمی‌شدند. در عوض، به یک اتاق کنفرانس هدایت می‌شدند؛ اتاقی که مشتریان‌شان،کادر رهبری شرکت ماتسوشیتا، بی‌تفاوت دور یک میز نشسته بودند. مهندسان این حوزه تماس فوری با شعب اصلی برقرار کردند و توانستند با جرج دیوید (کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی، که در حال حاضر به‌عنوان مدیر اجرایی و عضو هیات‌مدیره شرکت بی‌پی فعالیت می‌کند) صحبت کنند.رئیس شرکت اوتیس مشتاقانه گوش فرامی‌داد. طی چند ماه بعد، او کاری غیرمعمول برای اوتیس و به‌طور مشابه ناهماهنگ با ویژگی فردی، برای باقیمانده UTC و اکثر شرکت‌های تولیدکننده انجام داد. دیوید برای حل مشکلات کیفیتی از ایتو درخواست کمک کرد. ایتو موافقت کرد و شروع به آموزش تیم‌های کارخانه با استفاده از تحلیل‌های آماری برای تشخیص مشکلات تولید و استنباط علل بنیادی و ریشه‌ای کرد.

ایتو به کارگران کارخانه نشان داد که چگونه کلینیک‌های کیفیت ایجاد کنند. برای رهبران UTC ۱۰ سال طول کشید تا کاملا به روش‌هایی که ایتو و سایرین به آنها آموزش داده بودند تسلط یابند. این امر شامل اجرای یک کلاس آموزشی ۵ روزه در دانشگاه ایتو که هزاران مدیر UTC حضور داشتند، می‌شد. امروزه، UTC به سرمایه‌گذاری و بازتجدید نگرش ACE به‌عنوان یک منبع کلیدی از مزیت رقابتی‌ ادامه می‌دهد. در دفاتر این شرکت در سراسر جهان مانند انرژی همیلتون سانداسترند، (واحد فضا و دفاع در ویندسور لاکس در ایالت کانکتیکات)، پیگیری‌های UTC هر روز بیشتر پیشرفت می‌کند و با تغییر شرایط کسب و کار تعدیل می‌شود. در دهه ۱۹۹۰، شرکت UTC سیستم‌عامل ACE خود را برای فرمول‌بندی استانداردهای کارآیی در مکان‌های تولیدی خود و عملیات کسب و کار در سراسر جهان آغاز کرد. نتایج مرتبط با ACE به اندازه کافی موثر بودند به طوری که در سال ۲۰۰۴ جرج دیوید در تحلیل‌های سه ماهه و گزارش‌های سالانه شرکتی در مورد آنها مفصلا بحث کرد. در سال ۲۰۰۷، لوئیز چنورت مدیر ارشد عملیاتی (که انتظار می‌رفت از جرج دیوید به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی پیشی گیرد) متعهد شد تا UTC را یک مرحله بالاتر از ACE ببرد. او قول داد تا فقط با برنامه گسترش ACE یک جهش معین در سود، سودآوری و جریان نقدی داشته باشند. چنورت، در ماه مه ۲۰۰۹ در مصاحبه‌ای با جرج روث گفت: « طی اولین سال خدمتم به عنوان مدیرعامل ارشد، بیش از ۶۰ کارخانه را بازدید کردم و با بیش از ۱۰۰ مشتری در سراسر جهان ملاقات داشتم.

هر جا که اصول ACE استفاده شده بود، نتایج قابل توجه بود. من این موضوع را در تسهیلات‌مان در چین، سنگاپور، اروپا و آمریکای شمالی مشاهده کردم».UTC دستاوردهای بسیاری در کسب‌وکارش بر مبنای سیستم ACE ساخته است. به‌عنوان مثال، بهره‌وری و بهبود تسهیلات بهره‌برداری، همراه با جریان نقدی مثبت که هر سال توسط ACE آزاد می‌شود، وجه لازم برای رشد سازمانی UTC را فراهم می‌کند. تصویر زیر که در سال ۲۰۱۱ گرفته شده است، هلی‌کوپتر CH-۵۳K را که برای تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده است نشان می‌دهد؛ تا سربازان، وسایل نقلیه و ملزومات داخل و خارج از کشتی‌ها را جابه‌جا کنند. (سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی‌استالیون، یک هلی‌کوپتر حمل‌ونقل سنگین، محصول شرکت سیکورسکی است. سی‌استالیون هلی‌کوپتری از خانواده بالابر و حمل‌ونقل سنگین است که برای استفاده سپاه تفنگداران آمریکا طراحی و توسعه یافته است).UTC از خودش می‌آموزد و این به‌دلیل مسیر آموزش او در سه سطح است: رفتار فردی، محل کار روزانه و مسیر استراتژیک شرکت. این سطوح به پرورش یافتن و ادغام در سازمان از پلت‌فرمی به پلت‌فرم دیگر، از شرکتی به شرکت دیگر و از تیمی به تیم دیگر ادامه‌ می‌دهند. بهبودهای مداوم را موجب می‌شوند و عملکرد بالا را تقویت می‌کنند.

۱. مثل تمام متدولوژی‌های Incremental و Iterative در اسکرام نیز دوره‌های زمانی یا iteration داریم که طی آنها محصول نهایی پروژه به‌تدریج تکمیل می‌شود. این دوره‌های زمانی در اسکرام اصطلاحا sprint نامیده می‌شوند.

۲. چارچوب یا فرآیند مدل «اسکرام» یک چارچوب تکرارپذیر و افزایشی برای کنترل پروژه (مدیریت نرم‌افزار) است که معمولا در زیر شاخه مدل فرآیند تولید نرم‌افزار چابک و سریع است و یک نوع مدل تولید نرم‌افزار در مهندسی نرم‌افزار به حساب می‌آید.

منبع: strategy-business