ایجاد مسیر جدید مالی برای جوانان

تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان ممکن است روزانه این سوال را از خود بپرسند که می‌خواهند با زندگی خود چکار کنند؟ قرار است در آینده چه شغلی را برای خود انتخاب کنند؟ این افراد بی‌تردید فشار زیادی را از سوی معلمان یا والدین خود تحمل می‌کنند که برای انتخاب مسیر صحیح زندگی خود باید چکار کنند. بسیاری از جوانان با این فرض که یکبار امکان انتخاب مسیر آینده زندگی خود را دارند ترس بر آنها غلبه می‌کند، از این رو از کارشناسان اقتصاد خانواده می‌پرسند که برای قدم برداشتن به سوی اهداف مالی زندگی خود باید چه کنند؟ کارشناسان اقتصاد خانواده در پاسخ به سوالات این جوانان می‌گویند که شما نمی‌توانید آینده را برنامه‌ریزی کنید. حتی جوان‌هایی که برنامه‌ای دارند ( که دکتر، وکیل، دانشمند یا خواننده شوند) واقعا نمی‌دانند که چه اتفاقاتی قرار است در آینده برای آنها رخ دهد. اگر آنها هر اطمینانی داشته باشند، کمی خود را فریب داده‌اند. زندگی همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود و اگرچه برخی‌ها دقیقا آن کاری را می‌کنند که برنامه‌ریزی کرده‌اند، مشخص نیست که شما هم جزئی از این دسته اندک باشید. رویدادهای متعددی رخ می‌دهند تا شما را تغییر دهند، تا فرصت‌های شما را تغییر دهند، تا جهان را تغییر دهند، مثلا کار در گوگل، آمازون یا توییتر در قرن گذشته وجود نداشت.

با این توضیح ممکن است که پرسشگران این سوال با خود بگویند که اگر نمی‌توان آینده را کشف کرد، چه باید کرد؟ در پاسخ می‌توان گفت روی آینده تمرکز نکنید، بلکه به جای آن روی کاری که الان می‌توانید انجام دهید متمرکز شوید، فارغ از آنچه در آینده رخ خواهد داد، چیزی بسازید، مهارتی یاد بگیرید، هیجان را وارد زندگی خود کنید، دوست پیدا کنید و... این موارد در آینده به شما کمک خواهد کرد. یاد بگیرید با ناراحتی‌ها کنار بیایید. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های شما در زندگی می‌تواند کنار آمدن با ناراحتی باشد. بهترین لذت‌های دنیا اغلب سخت به دست می‌آیند و اگر شما از سختی و ناراحتی گریزان هستید آنها را از دست خواهید داد. یادگیری سخت است، ساخت یک چیز ارزشمند سخت است، نوشتن کتاب سخت است، ازدواج سخت است، دویدن ماراتن سخت است و البته همه آنها شگفت‌انگیز هستند. اگر شما این کار را یاد بگیرید، می‌توانید هر کاری را انجام دهید، می‌توانید یک کسب‌وکار شروع کنید که اگر از ناراحتی می‌ترسیدید، نمی‌توانستید دست به این کار بزنید، چون شروع یک کسب‌وکار سخت و ناراحت‌کننده است.

اما چطور می‌توانید در این مهارت پیشرفت کنید؟ کارهایی را انجام دهید که سخت و ناراحت‌کننده هستند. البته در ابتدا گام‌هایتان را کوچک بردارید. ورزش کنید. با چند دقیقه شروع کنید و آن را یک دقیقه در روز افزایش دهید. وبلاگی درست کرده و در آن در مورد مراقبه و تجربه‌های خودتان بنویسید. زمان پس زدن از موقعیت‌های رنج‌آور، کمی خودتان را تحت فشار قرار دهید. تعامل با موارد نامعلوم را یاد بگیرید. یک مهارت عالی، کامیابی در غیرمنتظره‌ها است. مثلا شروع یک کسب‌وکار جذاب است. اما اگر از غیرمنتظره‌ها بترسید، موفق نمی‌شوید. شما به‌دنبال کشف شیوه عملکرد چیزهایی که نمی‌دانید نرفته اید و به همین دلیل از فرصت‌ها، از کسب‌وکارها و از پروژه‌های بزرگ اجتناب می‌کنید. اما اگر بتوانید با ناشناخته‌ها تعامل کنید، در معرض امکانات و فرصت‌های زیادی قرار می‌گیرید.

اگر شما بتوانید با رنج و عدم اطمینان کنار بیایید، هر کاری را می‌توانید انجام دهید. دور دنیا را بگردید و ارزان زندگی کنید، در حالی که در مورد این سفر در وبلاگ خود می‌نویسید. یک کتاب بنویسید. یک کسب‌وکار شروع کنید. در یک کشور خارجی زندگی کنید و انگلیسی آموزش دهید. یاد بگیرید که نرم‌افزار خودتان را ساخته و برنامه‌نویسی کنید. با یک استارت‌آپ کار کنید. یک مجله آنلاین با بقیه جوان‌های علاقه مند درست کنید و خیلی چیزهای دیگر. تمام اینها تجربه‌هایی شگفت‌انگیز هستند، اما باید کنار آمدن با ناراحتی و عدم اطمینان را یاد بگیرید. اگر مهارت‌های زیر را تمرین کرده باشید، هر فرصتی که رخ دهد شما برای آن آماده هستید.

غلبه بر عدم تمرکز و به تعویق انداختن کارها

اگر شما نتوانید برعدم تمرکز و به تعویق انداختن کارها غلبه کنید، تمام این فرصت‌ها بی‌ارزش می‌شوند. شما ممکن است از غیر‌منتظره‌ها نترسید و فرصتی را به دست آورید، اما به دلیل آنکه وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون می‌گذرانید نتوانید از آن استفاده کنید. در واقع، حواس پرتی و امروز و فردا کردن، راه‌هایی برای روبه‌رو نشدن با رنج و ناراحتی‌اند و اگر شما بتوانید با آن کنار بیایید، از بسیاری از مردم جلوتر هستید، اما تمرین‌هایی هم هستند که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند.

در مورد ذهن خود یاد بگیرید

بسیاری از مردم نمی‌دانند که ترس، آنها را کنترل می‌کند. آنها متوجه نیستند که دلیل‌تراشی برای انجام ندادن کارها یا حواس‌پرتی، در نتیجه باورهای ذهنی است و البته تغییر عادتهای ذهنی سخت است. اگر در مورد عملکرد ذهن خود یاد بگیرید، در تمام این مهارت‌ها، بهتر خواهید شد. بهترین راه مراقبه و وبلاگ نویسی است. با مراقبه شما به تماشای ذهن خود رفته که همه جا می‌رود، از ناراحتی فرار می‌کند یا دلیل تراشی می‌کند. با وبلاگ‌نویسی شما مجبور می‌شوید آنچه را در زندگی می‌گذرد و آنچه را از آن یاد گرفته‌اید، بازتاب دهید. اینها ابزارهایی عالی برای رشد شخصی هستند.

کمی پول در بیاورید

پول از نظر کارشناسان اقتصاد خانواده آن‌قدرها مهم نیست، ولی پول درآوردن کار سختی است. شما باید کسی را متقاعد کنید تا شما را استخدام کرده یا چیزی از شما بخرد. باید مشخص کنید که ارزش شما برای کسی که قرار است شما را باور کند، چیست؟ باید یاد بگیرید با دیگران ارتباط برقرار کنید تا شما را به کار گرفته یا از شما چیزی بخرند. از فروش شیرینی درب خانه‌ها تا فروش یک اپلیکیشن در اپ‌استور یا تلاش برای گرفتن شغل صندوق‌داری یک سوپرمارکت. باید این کار را انجام دهید و با تمرین بهتر خواهید شد. یک نکته مهم دیگر آنکه یک تمرین استقلال مالی از هم اکنون می‌تواند مسیر زندگی شما را در چند دهه آینده تغییر دهد. شما باید پولی را پس‌انداز کرده و شروع به سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری کنید و ببینید که چطور در طول زندگی شما رشد می‌کند.

یک چیز کوچک بسازید

اکثر مردم وقت خود را صرف چیزهایی می‌کنند که ارزشی ندارد، مثل تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی، خواندن اخبار. شما با انجام این کارهای بی‌ارزش، چیزی برای ارائه ندارید. اما اگر شما هر روز طرحی را بکشید یا شروع به نوشتن اپ موبایل کنید، یا یک وبلاگ یا ویدئو درست کنید که به طورمنظم آن را به‌روز می‌کنید، یا شروع به ساخت کسب‌وکار تولید شیرینی کنید، در پایان یک‌سال شما دارایی بزرگی دارید؛ مهارتهای جدیدی که می‌توانید به آنها افتخار کرده و بگویید که من آنها را ساخته‌ام، کاری که اغلب مردم نمی‌توانند. با گام‌های کوچک شروع کنید و هر روز قدمی بردارید. شبیه سرمایه‌گذاری پول‌های‌تان، به مرور زمان ارزش آنها افزایش می‌یابد. یک آدم قابل اعتماد شوید. چرا کسی باید یک جوان را استخدام کند؟ بزرگ‌ترین ترس او این است که فرد جوان ارزش اعتماد کردن را ندارد. آنها دیر به سر کار می‌آیند، درباره آن(دیر آمدن) دروغ می‌گویند و حد و حدود را نمی‌شناسند. کسی که کاری را برای سال‌ها انجام داده قابل اعتماد‌تر است و شانس بیشتری برای استخدام دارد. با به موقع سر کار رفتن، بهترین تلاش خود را برای انجام وظایف محوله، صادق بودن، پذیرش و تصحیح اشتباهات، بیشترین تلاش برای سر موقع انجام دادن کارها و یک انسان خوب بودن را، یاد بگیرید که قابل اعتماد شوید.

برای فرصت‌ها آماده باشید

اگر شما بتوانید تمام این کارها یا بیشتر آنها را انجام دهید خوش‌به‌حالتان. شما بسیار بسیار فراتر از هر فردی در سن خود خواهید بود و اگر چشمان خود را باز کنید، فرصت‌ها به سراغ شما می‌آیند، فرصت‌های شغلی، شانس مشارکت در ساختن چیزی، یک ایده برای یک استارت آپ، چیزی برای یاد گرفتن و تبدیل آن به کسب‌وکار، شانسی برای ارائه فیلمنامه خودتان. این فرصت‌ها ممکن است ایجاد شوند و شما باید برای به دست آوردن آنها آماده باشید. ریسک کنید ( این یکی از مزیتهای جوان بودن است) و اگر هیچ چیزی رخ نداد خودتان چیزی بسازید. نکته پایانی اینکه تمام این توصیه‌ها برای آن بود که آینده غیرقابل پیش‌بینی است، شما نمی‌دانید قرار است چه کسی شوید، توانایی انجام چه کارهایی را خواهید داشت، چه کسانی را ملاقات خواهید کرد، چه فرصت‌هایی رخ خواهد داد، اما این را می‌دانید: اگر آماده باشید می‌توانید هر کاری را که بخواهید انجام دهید.

با آموختن در مورد ذهن خودتان خود را آماده کنید، قابل اعتماد شوید، چیزی بسازید، بر امروز و فردا کردن غلبه کنید، تعامل مثبت با رنج و ناشناخته‌ها را یاد بگیرید. شما می‌توانید هیچکدام از این کارها را نکرده و یک زندگی ایمن و راحت و خسته‌کننده داشته باشید یا می‌توانید همین امروز شروع کرده و ببینید دنیا چه چیزی را به شما پیشنهاد می‌کند. در نهایت زمانی که معلم‌ها و والدین به شما فشار می‌آورند که می‌خواهید در آینده چه‌کاره شوید، بگویید یک کارافرین، شروع یک کسب‌وکار شخصی و غلبه بر جهان. اگر این آمادگی را داشته باشید، برای هر شغلی آماده خواهید بود. بی‌شک همه ما به دنبال تغییر بسیاری از چیزها در زندگی خود هستیم، از ترک عادت‌های بد تا جایگزینی آنها با عادت‌های خوب. این تغییرات اگر نهادینه شوند به طرزی باورنکردنی روی زندگی شما اثر می‌گذارند. اما انجام آنها کار بسیار سختی است و موانع بیشماری پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانند ماه‌ها و بلکه سال‌ها شما را از مسیر منحرف کنند. اما چه موانعی پیش روی شما قرار دارد:

مرعوب شدن از بزرگی کار

مردم اغلب دست به تغییر نمی‌زنند چون از بزرگی یا پیچیدگی آن واهمه دارند. بهترین راه‌حل، آسان کردن تغییر و شروع کردن با کوچک‌ترین وضع ممکن است. مثلا به جای روزی نیم ساعت ورزش کردن، آن را برای ۵ دقیقه انجام دهید. پنج دقیقه برای شروع هر تغییری زیاد سخت و پیچیده نیست.

ترس

بسیاری ترس از شکست یا ناشناخته‌ها را دارند. بهترین راه‌حل برای آن کاستن از ترس و سپس رسیدن به موفقیت‌های کوچک برای افزایش اعتماد به نفس است. مثلا اگر از یادگیری زبان اسپانیایی می‌ترسید، تنها چند واژه ابتدایی مثل سلام، خداحافظ یا متشکرم را یاد بگیرید. این تغییر کوچک دلهره‌آور نیست و به راحتی آن را انجام می‌دهید. اعتماد به نفس شما افزایش یافته و واژه‌های بیشتری را یاد می‌گیرید و به گام دوم می‌روید و دوباره به خود مطمئن‌تر می‌شوید. این کار را ادامه داده تا زمانی‌که ترس شما از تغییر از بین می‌رود. با این گام‌های کوچک می‌توان بدون ترس به موفقیت و اعتماد به نفس رسید.

نداشتن زمان کافی

سرتان شلوغ است و بنابراین شروع کار را به زمان دیگری موکول می‌کنید یا آن را شروع کرده ولی به دلیل مشغله کار به حاشیه می‌رود. بهترین راه شروع دوباره در کوچک‌ترین اندازه است. شما حتما برای ۵ دقیقه در روز وقت خواهید داشت.

اولویت داشتن سایر چیزها

شما می‌خواهید دست به تغییر بزنید اما کارهایی با اولویت بالاتر نمایان می‌شوند و تغییر مورد نظر را به گوشه‌ای می‌رانند. بهترین راه‌حل آموختن، قراردادن هدف فعلی شما بر بالای تمام اولویت‌ها و برای همیشه است، و یکی از بهترین تکنیک‌ها تعهد به انجام کار به هر شیوه ممکن است. برای یک تعهد کامل، به همه در مورد آن بگویید و از پیشرفت خود بقیه را مطلع کرده تا قضیه جدی شود. برای خود در هر جایی یادآور (Reminder) بگذارید، عکس پس‌زمینه لپ‌تاپ و موبایل خود را به آن اختصاص داده و روی آن تمرکز کنید. برای خود همراهانی بسازید که در تغییر با شما همسفر شوند.

مقاومت دیگران

این یکی از سخت‌ترین موانع است زیرا کنترل زیادی روی آن ندارید. نمی‌توانید دیگران را مجبور کنید که حامی شما باشند. اما پیشنهاد کارشناسان اقتصاد خانواده این است که به جای عرضه ناگهانی تغییرات خود به دیگران، آنها را در مراحل ابتدایی تصمیم‌گیری وارد کنید، از آنها کمک بخواهید، از آنها بخواهید جزیی از این تغییر باشند، از آنها حمایت بخواهید اما بدون رضایت آنها، سعی در به هم ریختن زندگی آنها نکنید.

ایجاد مسیر جدید مالی برای جوانان