چطور دریابید ضریب هوشی بالایی دارید

مترجم: هوتسا عسکری نسب

هوش یا ضریب هوشی آنچه که شما فرض می‌کنید نیست بلکه به سرعت یادگیری اطلاعات جدید اطلاق می‌شود. مطالعات فراوان نشان داده که ضریب هوشی در سنین پایین ثابت است؛ بنابراین میزان یادگیری فرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. درحالی‌که ضریب هوشی بالا تنها عامل موفقیت در زندگی نیست و مهم‌ترین عامل هم به حساب نمی‌آید و داشتن آن اصلا بد نیست، هیچ فردی نسبت به داشتن ضریب هوشی بالا بی‌تفاوت نیست. بسیاری از افراد دقیقا از میزان هوش خود در زندگی با اطلاع نیستند. سنجش ضریب هوشی کار دشواری است مگر اینکه مایل باشید هزینه گزافی بپردازید و از یک متخصص آموزش دیده در این زمینه کمک بگیرید وگرنه هرگز از میزان ضریب هوشی خود اطلاع پیدا نمی‌کنید. تحقیقات جدید در میان موارد دیگر، سرنخ‌های جالبی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد تجارب اوایل زندگی با هوش بالا در ارتباط است. اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق کند امکان دارد از ضریب هوش بالایی برخوردار باشید.

1. اگر فرد مضطربی هستید.

تصور اینکه اضطراب را به‌عنوان نشانه خوبی در ارتباط با هوش بالا در نظر بگیریم دشوار است اما شواهد نشان می‌دهد که این عامل، نشانه زیاد بدی هم نیست. روانپزشک «جرمی کاپلن» با مطالعه بیماران با اختلالات اضطرابی متوجه این نکته شد که افراد با بدترین نشانه‌های اضطراب نسبت به اشخاصی که علائم خفیف‌تری دارند، ضریب هوشی بالاتری دارند. افراد مضطرب‌تر ضریب هوشی کلامی بالاتری دارند. طی آزمایش پیچیده‌ای، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا آثار هنری در یک برنامه نرم‌افزار کامپیوتری را ارزیابی کنند سپس پژوهشگران با فعال کردن ویروس کامپیوتر جعلی طوری وانمود کردند که این ویروس در نتیجه کار ارزیابی شرکت‌کنندگان است سپس از آنها خواستند تا از پشتیبانی فنی کمک بگیرند فقط به این دلیل که موانع دیگری در سر راهشان قرار دهند. محققان متوجه شدند که مضطرب‌ترین افراد در انجام این کارها جزو متمرکزترین و کارآمدترین شرکت‌کنندگان بودند.

2. اگر زود خواندن را شروع کرده‌اید.

مطالعه‌ای که در بریتانیا روی ۲ هزار جفت دوقلو همسان صورت گرفته نشان می‌دهد که به‌رغم ژن‌های مشابه، کودکانی که زودتر شروع به خواندن کردند ضریب هوشی (کلامی و غیرکلامی) بالاتری نسبت به خواهر یا برادر خود دارند. کودکانی که زودتر خواندن را یاد گرفتند ضریب هوشی بالاتری داشتند زیرا باهوش‌تر بودند اما مساله می‌تواند برعکس هم باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که یادگیری خواندن زودهنگام در واقع تاثیر مثبتی در پیشرفت دارد و سبب می‌شود که کودکان باهوش‌تر شوند؛ بنابراین اگر شما زود شروع به خواندن کرده باشید ممکن است به‌دلیل هوش زیاد نباشد بلکه چون زود شروع به خواندن کرده‌اید، فرد باهوشی شده‌اید.

3. اگر چپ دست هستید.

قابل‌توجه تمام آموزگارانی که سعی می‌کردند دانش‌آموزان چپ دست را وادارند تا با دست راست بنویسند. درحالی‌که بین چپ دستی و جنایتکار بودن ارتباط کوچک و غیرقابل توضیحی دیده می‌شود، از نظر فکری مزایای بسیاری برای فرد چپ دست وجود دارد. مطالعات گسترده نشان داده که چپ دست‌ها افرادی هستند با تفکر واگرا (تفکر واگرا به معنای ارائه راه‌حل‌های جدید در حل مساله است. در تفکر واگرا، خلاقیت مطرح است). این مورد در مردان بیشتر صادق است و چنین توانایی منحصربه‌فرد که با ترکیب دو موضوع به ظاهر نامربوط یک راه‌حل معنادار استنتاج می‌کنند، نشانه هوش است.

4. اگر در کودکی موسیقی یاد گرفته باشید.

یادگیری موسیقی موجب افزایش هوش کلامی و عملکرد اجرایی می‌شود. نواختن مهارتی است که برای تمرکز و کنترل خود بسیار مهم است. در تحقیقی که توسط روانشناس «سیلوین مورنو» صورت گرفت ۴۸ کودک بین سنین ۴ تا ۶ سال در یک برنامه آموزشی کامپیوتری تحت نظر مربی برای یک ساعت در روز، پنج روز در هفته به مدت یک ماه شرکت کردند. نیمی از کودکان، آموزش موسیقی داشتند و نیمی دیگر تحت آموزش هنرهای تجسمی قرار گرفتند. در پایان آزمایش، ۹۰ درصد از کودکانی که تحت آموزش موسیقی قرار گرفته بودند در زمینه ضریب هوشی کلامی پیشرفت کرده بودند. پس یادگیری موسیقی در کودکی نشانه خوبی است.

5. اگر شوخ طبع هستید.

تحقیقات حاکی از آن است که ارتباط قوی بین شوخ طبعی، هوش کلامی و استدلال انتزاعی قوی وجود دارد. به نظر می‌رسد که شوخی کردن از ذهن هوشیار افراد سرچشمه می‌گیرد. این لیست به هیچ وجه کامل نیست پس اگر هیچ‌کدام از موارد فوق شامل حال شما نمی‌شود دلیلی وجود ندارد که از ضریب هوشی بالایی برخوردار نیستید اما اگر بیشتر این موارد با شخصیت شما صدق کند امکان دارد که از یک شخص عادی، باهوش‌تر باشید.

منبع: Entrepreneur

چطور دریابید ضریب هوشی بالایی دارید