کره جنوبی در  پروژه هزارچشمه سمیرم
دنیای اقتصاد: نخستین پروژه جذب سرمایه گذاری خارجی استان اصفهان با عنوان " هزارچشمه" پس از امضای برجام هسته ای بین دوشرکت گردشگری الماس و کنسرسیوم مهندسی و سرمایه گذاری Kunhowa کره جنوبی با حضور رییس اتاق اصفهان به امضا رسید. "سید عبدالوهاب سهل آبادی" رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان و رئیس خانه و صنعت و معدن ایران در حاشیه امضای این قرارداد گفت: استان اصفهان همواره دارای جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله گردشگری، صنعت و خدمات بوده است. وی از آمادگی برای همکاری بخش های دولتی و خصوصی استان اصفهان از این پروژه گردشگری خبر داد و گفت: استاندار اصفهان به عنوان مدیر استان و سایر سازمان های دولتی تمام توان خود را برای اجرای موفقیت آمیز این پروژه به کار خواهند بست و طرف کره ای می تواند نسبت به سرمایه گذاری خود اطمینان خاطر داشته باشد.

سهل آبادی قانون جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران را یکی از قوانین مترقی دانست و گفت: اتاق بازرگانی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تسهیل در امور سرمایه گذاران، کمیته ویژه در کمیسیون حمایت از تامین مالی، سرمایه گذاری و توسعه روابط خارجی ایجاد کرده است. وی با اشاره به توانمندی علی کرباسی زاده مدیر عامل شرکت الماس به عنوان یک فعال اقتصادی موفق در استان اصفهان گفت: این پروژه یکی از پروژه های مطالعه شده استان است و مدیریت استان و سایر بخش ها تمام تلاش خود را برای همکاری در به بار نشستن آن مبذول خواهند داشت و برای حل چالش های احتمالی آن نیز آمادگی دارند. وی همزیستی مسالمت امیز ادیان در استان اصفهان را نمونه ای از وجود امنیت در این استان خواند و گفت: در اصفهان همچنان که صدای اذان مساجد طنین انداز است، صدای ناقوس کلیسا ها در کنار آتشکده زرتشتیان شنیده می شود و مردم این شهر به دور از هر دین و مذهب قرن هاست که به صورت مسالمت آمیز کنار هم زندگی می کنند.

"لی جای هو" قائم مقام شرکت مهندسی Kunhowa و نماینده کنسرسیوم مهندسی و سرمایه گذاری برای پروژه الماس با ابراز علاقه از حضور خود و کلیه همکارانش در ایران، تمایل خود را برای گسترش
فعالیت ها و سرمایه گذاری در طرح های مختلف استان اصفهان اعلام داشت.

"حداد" مدیر منطقه ای گروه سرمایه گذاری Kunhowa کره جنوبی در حاشیه امضای این قرارداد و پروژه بزرگ هزارچشمه گفت: این پروژه نخستین سرمایه گذاری گروه Kunhowa در ایران است و امیدواریم در کنار آن بتوانیم در سایر پروژه های بزرگ عمرانی سرمایه گذاری داشته باشیم. وی افزود: گروه های مختلف و متعدد از کره جنوبی به ایران سفر کردند و شرایط سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی و صنعتی را مورد بررسی قرار دادند ولی Kunhowa با استفاده از مطالعات انجام شده و اطلاعات ارایه شده پروژه هزار چشمه از سوی شرکت الماس و تحقیق و بررسی کارشناسان، خواستار سرمایه گذاری مستقیم در آن شد. وی با اشاره به توانمندی این شرکت در سرمایه گذاری و اجرای پروژه های فرودگاهی گفت: Kunhowa آماده بررسی سرمایه گذاری در طرح های توسعه فرودگاه اصفهان است و این شرکت توانسته فرودگاه کلان شهر اینچئون از شهر های بزرگ و از بنادر مهم کشور کره جنوبی را توسعه دهد، فرودگاه اینچئون بزرگترین فرودگاه کره جنوبی است. مدیر منطقه ای گروه سرمایه گذاری Kunhowa انجام پروژه های مترو و قطارهای زیرزمینی را یکی از زمینه های مورد علاقه این گروه برشمرد و گفت: مگا پروژه هزار چشمه می تواند نخستین تجربه موفقیت آمیز همکاری بین Kunhowa و استان اصفهان باشد که پروژه های کلان عمرانی را به دنبال داشته باشد.

" علی کرباسی زاده" مدیر شرکت الماس و بنیانگذار گروه صنعتی چیکا بین الملل در خصوص پروژه بزرگ هزارچشمه گفت: این شرکت با بهره گیری از 12 تیم مطالعاتی و مشاورین داخلی و بین المللی کلیه مطالعات جامع اعم از محیطی با مقیاس یک پانصدم شامل نقشه برداری، خاک شناسی، زمین شناسی، هواشناسی، اقلیم، منابع آب، پوشش گیاهی و همچنین ارزیابی زیست محیطی، مطالعات شهرسازی، ارزیابی و پیوست فرهنگی با بهره مندی از بیش از 70 نفر از متخصصین و کارشناسان داخلی و خارجی در بالاترین کیفیت و استاندارد های جهانی، انجام داده است به علاوه طی 3 سال گذشته کلیه مجوز ها و مصوبات لازم استانی در خصوص این مگا پروژه را تا مصوبه شورای عالی امور زیر بنائی استان انجام داده است و در حال حاضر آخرین مرحله از مصوبات قانونی در سطح عملی یعنی مصوبه شورای عالی شهرسازی می باشد. وی اضافه نمود که: Kunhowa کنسرسیوم قدرتمندی است متشکل از شرکت های مختلف سرمایه گذاری و مدیریت پروژه کره ای و توافقات به عمل آمده با این کنسرسیوم بر مبنای شیوه اجرایی E.P.C.F تدوین شده است و بانک وُری (Woori bank) کره جنوبی فاینانس پروژه را تقبل نموده است.وی فاز اول پروژه را به وسعت 653 هکتار با مبلغ فاینانس 600 میلیون دلار برآورد نمود. علی کرباسی زاده مدت زمان اجرای این پروژه بر اساس پیش بینی شرکت های داخلی را بین 5 تا 7 سال ولی بر اساس پیش بینی شرکت Kunhowa سه ساله عنوان کرد که هزینه های این پروژه از طریق فاینانس و با همکاری شرکت الماس تامین می شود.

علی کرباسی زاده در پایان تاکید کرد: راه اندازی این پروژه بزرگ گردشگری زمینه اشتغال جوانان جنوب استان اصفهان را به واسطه توسعه ورود گردشگران خارجی و همچنین توسعه ایرانگردی به دنبال خواهد داشت. شایان ذکر است هیات کره ای شش نفره متشکل از شرکت های مهندسی Kunhowa ، آلفاور، جانگدو و شرکت مهندسی مون بودند که برای انعقاد قرارداد EPC و فاینانس دهکده تفریحی هزار چشمه متعلق به شرکت سرمایه گذاری الماس هشت بهشت به استان اصفهان سفر کرده بودند.