دنیای اقتصاد- مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: طی دو ماه نخست امسال ۱۲ هزار و ۲۱۵ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده که از حیث ارزش ۱۷ درصد افزایش یافته است. اسداله احمدی ونهری با اشاره به اینکه در ۲ ماهه نخست امسال گمرکات استان اصفهان با داشتن پنج گمرک تابعه فعال و۱۱ انبار اختصاصی، تشریفات صادرات ۲۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۹ هزار دلار انجام داده است، اظهار داشت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد افزایش و از حیث ارزش ۲۱ درصد کاهش داشته است. وی عمده ترین کالاهای صادراتی از گمرک اصفهان را آهن آلات و فولاد با ۳۴ درصد، مواد پتروشیمی با ۲۹ درصد، فرش با ۱۱ درصد و محصولات لبنی با ۵ درصد عنوان کرد و افزود: مهم ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گمرک اصفهان، عراق با ۳۵ درصد، افغانستان با ۲۵ درصد، پاکستان با ۱۷ درصد و ترکمنستان با ۴ درصد است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه این گمرکات با داشتن ۱۳۸ کارمند، در ۲ ماه سال ۹۵، بالغ بر ۱۶۲ میلیارد و ۷۲۱ میلیون ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است، افزود: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۲۴ درصد افزایش داشته است . به گفته وی، طی دو ماه نخست امسال ۱۲ هزار و ۲۱۵ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن سه درصد کاهش و از حیث ارزش ۱۷ درصد افزایش یافته است. احمدی ونهری با اشاره به اینکه در این مدت ۹ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار کالا مربوط به واحدهای تولیدی با معافیت ترخیص شده است، افزود: این میزان حدود ۲۰ درصد از کل واردات گمرکات استان اصفهان را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر شده است . وی درخصوص حمایت از تجار و تولیدکنندگان داخلی، بیان داشت : در دو ماهه امسال برای کالاهای وارداتی همچون مواد اولیه، ماشین آلات، اجزا و قطعات و کالاهای واسطه ای و... ، ۴۳ میلیارد و ۵۸۱ هزار ریال از حقوق ورودی با اخذ ضمانت نامه بانکی مدت دار ۶ الی ۱۰ ماهه ترخیص شده است که این میزان نسبت به دو ماهه اول سال ۹۴ حدود پنج برابر شده است . مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص مهم ترین کالاهای وارداتی گمرک اصفهان طی ۲ ماهه ۹۵، گفت: ماشین آلات مکانیکی با ۴۲ درصد، ماشین آلات برقی با ۱۹ درصد، اجزاء و قطعات منفصل ماشین آلات هشت درصد، کاغذ و مقوا با هفت درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: عمده ترین کشورهای صادر کننده به مقصد گمرک اصفهان، چین با ۲۴ درصد، ایتالیا با ۲۱ درصد آلمان با ۱۶ درصد، کره جنوبی با ۸ درصد بوده اند. احمدی ونهری خاطرنشان کرد: گمرک فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با فعالیت به صورت ۲۴ ساعته، طی این مدت، تشریفات امور مسافری بالغ بر ۱۱۲ هزار نفر مسافر ورودی و خروجی را انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است. وی اظهار داشت: طی این مدت واحد قضایی گمرک اصفهان، ۱۶۲ فقره پرونده مظنون به قاچاق کالا و به ارزش ۴۹ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال رسیدگی کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد، یک درصد افزایش و از حیث ارزش، ۱۸ درصد کاهش داشته است. مدیرکل گمرک اصفهان گفت: در دو ماهه ۹۵، تشریفات گمرکی تعداد ۳۰۹۶ بسته ورودی و خروجی از گمرک امانات پستی به ارزش بالغ بر هشت میلیون دلار انجام شده است که این میزان از حیث تعداد نسبت به سال قبل هفت درصد و از لحاظ ارزش ۲۷ درصد افزایش داشته است.