کتابی عاشقانه از نزار قبانی

انتشارات فصل پنجم به تازگی اقدام به انتشار مجموعه شعری از نزار قبانی با عنوان «خداوند فقط نامه‌های عاشقانه را جواب می‌دهد» کرده که توسط اصغر علی‌کرمی ترجمه شده است. در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «هر گاه تو را می‌‌بوسم/ پس از جدایی طولانی/ احساس می‌کنم/ نامه عاشقانه‌ای دستپاچه/ در صندوق سرخ پست انداختم.» در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب به قلم نزار قبانی آمده است: «این نامه‌هایی که منتشر می‌کنم همه آن چیزی است که از گرد و غبار عشق پیشین و غبار معشوقه‌هایم به جا مانده است... قبول ندارم که با نشر این عاشقانه‌ها به معشوقه‌هایم خیانت کرده و یا خدشه‌ای به عفت و خوش‌نامی هیچ یک از آن‌ها وارد کرده‌ام. من شاعری هستم که مانند هر مرد دیگری میراث عاشقانه‌ای دارد که از آن خجالت نمی‌کشد و مجموعه‌ای نامه عاشقانه از آن نگه داشته که جرات ندارد همه‌شان را در آتش بسوزاند...

این نامه‌ها همه آن چیزی است که گرد و غبار عشق من باقی مانده ... و از غبار معشوقه‌هایم به این خاطر آن‌ها را منتشر می‌کنم که معتقدم عشق یک هنرمند تنها عشق خودش نیست و عشقی برای همه جهان است و نامه‌هایی که برای معشوقه‌اش می‌نویسد برای تمام زن‌های جهان نوشته می‌شوند.» این کتاب که از ۵۰ شعر کوتاه و بلند تشکیل شده است، همگی نامه‌هایی هستند که طعنه به شعر می‌زنند و قبانی شاعرانه‌ترین آن‌ها را از میان نامه‌های بسیار انتخاب کرده است.

در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم: «از چه جنسی هستی زن؟/ از کلاه کدام جادوگر بیرون آمده‌ای؟/ هر کس ادعا کند از اسرار عشقت،/ رازی را دزدیده است، دروغ می‌گوید/ هرکس بگوید از گنجینه‌ات، النگویی طلا/ را به تاراج برده، دروغ می‌گوید/ هرکس ادعا کند یکی از شانه‌های عاج/ که با آن‌ها موهایت را شانه می‌کنی را دزدیده/ دروغگو است/ هرکس ادعا کند/ از دریای چشمانت/ ماهی کوچکی گرفته/ دروغ گفته است/ هرکس ادعا کند که/ فهمیده است چه عطری می‌زنی/ و یا آدرس مردی که برایش نامه می‌نویسی را پیدا کرده/ دروغ گفته است/ هر کس ادعا کند/ تو را تا یکی از هتل‌های دنیا همراهی کرده/ و یا برایت گردنبندی از گل‌های یاسمن خریده/ دروغ می‌گویند/ دروغ می‌گوید/ دروغ می‌گوید/ تو مانند موزه‌ای هستی که درهایش بسته است/ روزهای شنبه تعطیل است ... و روزهای یکشنبه/ روزهای سه‌شنبه ... روزهای چهارشنبه/ تمام روزهای هفته تعطیل است/ موزه‌ای که درهای آن بسته است/ به روی همه مرده/ همه روزهای سال» مجموعه شعر «خداوند فقط نامه‌های عاشقانه را جواب می‌دهد» در ۸۰ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه، به‌بهای ۸ هزار تومان منتشر شده است.