به روایت عکاسان معاصر ایران
جواد سروش soroushjavad@gmail. com «روایت» واژهای است چند وجهی که در ساحتهای معنایی مختلف گسترههای گوناگونی را در ذهن تداعی میکند. ساحت فلسفی این واژه در دنیای معاصر امکانات بدیع و متفاوتی را برای تاویل و برداشت از واقعیت فراهم کرده است. «به روایت عکاسان معاصر ایران» به کیوریتوری-مدیریت- مهدی مقیمنژاد تاویلی است عکاسانه در گستره معنایی روایت در دنیای معاصر. اما این تاویل و برداشت چگونه و برچه پایه و اساسی شکل میگیرد؟ درگام نخست، عنوان نمایشگاه تداعیگر سوالی پیرامون چیستی سوژه مورد نظر است؛ به بیان سادهتر پای این پرسش به میان میآید: چه چیزی به روایت عکاسان معاصر ایران؟ درست در همین گام نخست است که مواجهه با آثار ارائه شده در نمایشگاه در پاسخ به پرسش طرح شده، بیننده را به گستره معانی امروزی از «روایت» میبرد.
جواد سروش soroushjavad@gmail.com «روایت» واژهای است چند وجهی که در ساحتهای معنایی مختلف گسترههای گوناگونی را در ذهن تداعی میکند. ساحت فلسفی این واژه در دنیای معاصر امکانات بدیع و متفاوتی را برای تاویل و برداشت از واقعیت فراهم کرده است. «به روایت عکاسان معاصر ایران» به کیوریتوری-مدیریت- مهدی مقیمنژاد تاویلی است عکاسانه در گستره معنایی روایت در دنیای معاصر. اما این تاویل و برداشت چگونه و برچه پایه و اساسی شکل میگیرد؟ درگام نخست، عنوان نمایشگاه تداعیگر سوالی پیرامون چیستی سوژه مورد نظر است؛ به بیان سادهتر پای این پرسش به میان میآید: چه چیزی به روایت عکاسان معاصر ایران؟ درست در همین گام نخست است که مواجهه با آثار ارائه شده در نمایشگاه در پاسخ به پرسش طرح شده، بیننده را به گستره معانی امروزی از «روایت» میبرد. گستره این پاسخ اما گسترهای وسیع از گذشته تا حال را شامل میشود؛ از بازنماییهای خاطرهآمیز آزاده اخلاقی و کادرهای ساختارگرا و ناتورالیستی بهنام صدیقی تا همنشینیهای نامتعارف و واقعیتنمای مجید کورنگ بهشتی و طبیعتهای شاعرانه مهدی مقیمنژاد این مجموعه تاویلهای متفاوتی از واقعیت پیرامون را ارائه
میکند. تاویلهایی برخاسته از خرده روایتهایی متنوع و گاه ناهمگون که نمایانگر نبض ذهن عکاسان معاصر ایران است. این نمایشگاه تا 22 آذرماه در گالری «پردیس ملت» تهران برپاخواهد بود.
ارسال نظر