استقبال از  مسافران پاییزی پایتخت
مهرماه، خیابان‌های شهر شوکه می‌شوند. ناگهان بر بار ترافیکی شهر افزوده و ترافیک سنگین و بی‌پایان شهر، طافت‌فرساتر از همیشه می‌شود. 2 میلیون دانش‌آموز و دانشجو مهرماه به مراکز آموزشی می‌روند. شهر از یک ماه قبل برای میزبانی میهمانان تازه خیابان‌ها به آماده‌باش می‌رود. امسال نیز ستاد استقبال از مهر برای جا به جایی آسان‌تر مسافران مهرماه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است که بیشتر توجه به ساماندهی سرویس مدارس و افزایش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بوده است.

68 درصد از دانش‌آموزان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران درباره فعالیت‌های آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی جدید گفت: در مهرماه امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز و ۱۰۵ هزار مدیر و معلم به ۵ هزار واحد آموزشی در سطح شهر تهران خواهند رفت، این میزان تردد سبب افزایش قابل‌توجهی بر بار ترافیکی شهر خواهد شد.وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای در ۱۲ مردادماه امسال میان شهرداری و پلیس راهور و آموزش و پرورش درخصوص سرویس مدارس به امضا رسیده است، گفت: به دلیل هماهنگی‌های خوبی که بین نهادهای مختلف انجام شد، نرخ حوادث در سال گذشته در حوزه سرویس مدارس به صفر رسید. همچنین دفترچه راهنما برای استفاده اولیا که دانش‌آموزانشان از سرویس مدارس استفاده می‌کنند، طی دو هفته آینده توزیع می‌شود.وی ادامه داد: ۶۸ درصد دانش‌آموزان به نوعی از وسایل عمومی، شخصی و سامانه سرویس مدارس استفاده می‌کنند.

انتقاد از نرخ‌های متفاوت سرویس مدارس
غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرماندار تهران هم با تاکید بر اینکه سرویس مدارس یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی والدین است، گفت: ما شکایات فراوانی درخصوص تفاوت نرخ‌گذاری‌ها با وجود طی مسافت ثابت داشته‌ایم که باید مشخص شود این نرخ‌گذاری‌ها به چه صورت است و چه نهادی بر آن نظارت می‌کند.

افزایش 30 درصدی سفرهای درون، شهری در مهرماه
سرهنگ عابدی، جانشین فرمانده پلیس راهور در ستاد مرکزی بازگشایی مدارس نیز در این جلسه با بیان اینکه ۳۰ درصد افزایش سفر در مهرماه خواهیم داشت، گفت: صددرصد نیروهای راهور در ابتدای مهرماه در مناطق تاثیرگذار بر روند ترافیکی مستقر می‌شوند تا به سرعت هر مشکلی را که در معابر ایجاد شود برطرف کنند و مانع توقف‌های بی‌جا و دوبل در سطح خیابان‌ها شوند.نماینده پلیس راهور در این ستاد اعلام آمادگی کرد پلیس آمادگی کامل برای آموزش به رانندگان سرویس مدارس دارد.

سرهنگ عابدی با بیان اینکه از ۱۵ شهریور اجازه فعالیت‌های عمرانی در سطح معابر داده نخواهد شد، گفت: از بروز تخلفاتی که بر روند ترافیکی شهر تاثیرگذار باشد به شدت جلوگیری می‌شود.تقویت نیروی راهور با کمک نیروهای انتظامی کلانتری‌ها، استقرار ماموران و گشت‌های ترافیکی ویژه در سطح شبکه معابر مخصوصا مکان‌های پرتردد، کنترل دقیق و اعمال مقررات درخصوص طرح‌های محدودیت ترافیک، کنترل دقیق پارک حاشیه‌ای و اعمال قانون درخصوص تخلف در اطراف مدارسی که در مجاورت معابر و تقاطع‌های اصلی واقع شده‌اند. اقدامات ضربتی به‌منظور رفع گره‌ها و تراکم ترافیکی در میادین، تقاطع‌ها و برخورد با تخلفات ساکن در محدوده مبادی ورودی شهر و پایانه‌های حمل‌و‌نقل درون شهری و برون شهری، جلوگیری از حرکت خودروهای سنگین غیرمجاز از قبیل جرثقیل و میکسر در ساعات روز به مدت دو هفته از شروع سال تحصیلی، برخورد با سواری‌ها و مینی‌بوس‌های غیر‌مجاز سرویس مدرسه به‌ویژه خودروهایی که فاقد آرم باشند بخشی از مسوولیت‌های تعریف شده برای پلیس راهور است.

تجهیز برخی از سرویس‌ها به جی‌پی‌اس
ایمانی، رئیس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران هم با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی افزایش سرویس‌های مدارس استثنایی را شاهد خواهیم بود، گفت: در ۹ منطقه آموزشی، ثبت‌نام سرویس مدارس به صورت اینترنتی انجام خواهد شد.به گفته وی، مناطق ۱ و ۸ و منطقه ۱۲ شامل این طرح می‌شوند، همچنین در مناطق ۲، ۵ و ۶ خودروهای سرویس مدارس به جی‌پی‌اس مجهز خواهند شد.ایمانی با بیان اینکه استفاده از اتوبوس‌هایی که سال تولید آنها زیر سال ۸۹ است به عنوان سرویس مدارس ممنوع شده است، گفت: از شهرداری می‌خواهیم خلأ کمبود مینی‌بوس‌ها را جبران کند.وی اضافه کرد: ۴ هزار تاکسی، ۴ هزار ون، ۲ هزار اتوبوس و مینی‌بوس در دو نوبت به عنوان سرویس مدارس خدمات‌رسانی می‌کنند.ایمانی درخصوص تفاوت نرخ سرویس مدارس در مسافت‌های مشابه گفت: برخی از مسیرها راحت و برخی مانند مناطق شمالی شهر دارای شیب بالا و چراغ‌های متعدد هستند، که به آنها ضریب سختی تعلق می‌گیرد.

افزایش ۲۵ درصدی حجم ترافیک معابر
در ادامه این جلسه سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی ۲ میلیون دانش‌آموز و دانشجو به مسافران روزانه شهر تهران افزوده می‌شوند، گفت: در مهرماه ترافیک پایتخت تغییرات اساسی کرده و ۲۵ درصد به ترافیک معابر افزوده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه با افزایش نقش نظارتی می‌توان مشکلات ترافیکی و اتلاف وقت مردم را کاهش داد، گفت: مسائل ایمنی دانش‌آموزان و روان‌سازی معابر از مهم‌ترین اهداف ما در ستاد مرکزی بازگشایی مدارس است.معاون شهردار تهران با بیان اینکه تا نیمه شهریورماه امسال بخش شمالی خط ۳ متروی تهران به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت:

شهروندان تهرانی می‌توانند قطر تهران یعنی از جنوب‌غربی پایتخت تا شمال‌شرق را با مترو بپیمایند.وی با بیان اینکه حداقل ۲۰۰ دستگاه و حداکثر ۲۶۰ اتوبوس دوکابین تا ابتدای مهرماه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود، گفت: امیدواریم تجهیز ناوگان سبب کاهش مشکلات شهروندان شود.تشکری‌هاشمی با بیان اینکه ۴۸ هزار راننده تاکسی برای استقبال از مهرماه آموزش دیده‌اند، گفت: تا ابتدای مهرماه ۷۸ هزار راننده تاکسی کلاس‌های آموزشی لازم را خواهند گذراند.وی با اشاره به اینکه موضوع خط سفید و انضباط‌‌بخشی به ترافیک پایتخت در مهرماه به اوج خود خواهد رسید، گفت:

با همکاری مشترک پلیس و شهرداری، این اتفاق فرهنگی در ترافیک شهر تهران نمود بیشتری خواهد داشت.تشکری‌هاشمی، گذرگاه عابر پیاده را خط قرمز رانندگان دانست و گفت: باید این مکان نقطه امن عبور عابران از خیابان باشد. تشکری‌هاشمی همچنین به سرویس‌های ویژه معلولان و جانبازان اشاره کرد و افزود: این موضوع بیش از پیش مورد توجه شهرداری تهران قرار گرفته و در همین راستا به‌زودی از اتوبوس‌های ویژه‌ای نیز برای انتقال معلولان و جانبازان استفاده خواهیم کرد. همچنین درخصوص سرویس دانش‌آموزان استثنایی امسال نیز همانند سال گذشته این سرویس‌ها رایگان توسط شهرداری تهران به دانش‌آموزان خدمات ارائه خواهند داد.