بند ناف صنعت از آب تازه بریده می شود!
استاندار اصفهان گفت: اگر چه سهم صنعت از آب کشور حدود ۲ درصد است ولی در استان صنعتی اصفهان شاهد مصرف ۸ تا ۱۰ درصدی آب در بخش صنعت هستیم و پیش بینی می شود امسال مصرف آب این بخش ۷۲ میلیون مترمکعب باشد که شاهد روند کاهش نسبتا خوبی نسبت به سال های گذشته است. وی افزود: از آنجایی که نمی‌توان صنایع را حذف کرد، بریدن بند ناف صنعت از آب تازه و استفاده صنعت از پساب با بهره برداری درست از آن باید در دستور کار صنایع قرار گیرد. دنیای اقتصاد: مصرف 8 تا 10 درصدی آب در صنعت، استفاده از پساب در صنعت، حرکت به سمت صنایع ها‌ی‌تک، تبدیل اصفهان به باغ شهر، سهم 1.9 درصدی سهم فولاد مبارکه از آب زاینده رود، ضرورت بستن چاه های غیرمجاز و حرکت به سوی انضباط آبی، تخصیص حق آبه تالاب گاوخونی در سالجاری، برگزاری روز جهانی تالاب ها، افزایش پساب های کشور به 39 میلیون مترمکعب در افق 1404 و ... ازجمله مواردی بود که در همایش ملی بهینه سازی مصرف آب در صنعت؛ چالش ها و راهکارها مطرح شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه طی تاریخ مدیریت آب در جهان و در هر کشور و از جمله ایران، سه مقطع کاملا مجزا و قابل تفکیک قابل مشاهده است، گفت: دوره اول زمانی که منابع آبی به وفور وجود دارد و تقاضا بسیار کم است که دوره مدیریت عرضه نامیده می شود، در مقطع دوم آب تا حدودی موجود و تقاضا رو به افزایش است که دوره مدیریت عرضه و تقاضا می نامیم و دوره سوم که منابع آبی با محدودیت‌های قابل توجهی مواجه است و از طرفی تقاضا از منابع پیشی گرفته این مقطع را مدیریت تقاضا نامگذاری کرده‌اند.

به گفته رسول زرگرپور، در حال حاضر استان اصفهان در مراحل پایانی مدیریت توام عرضه و تقاضا قرار دارد و منابع با محدودیت قابل توجه و تقاضا با روند فزاینده‌ای در حال رشد است.
استاندار اصفهان به وضعیت مصرف آب در صنعت اشاره کرد و گفت: اگر چه سهم صنعت در آب کشور حدود ۲ درصد است ولی در استان صنعتی اصفهان شاهد مصرف ۸ تا ۱۰ درصدی آب در بخش صنعت هستیم و پیش بینی می شود امسال مصرف آب این بخش ۷۲ میلیون مترمکعب باشد که شاهد روند کاهش نسبتا خوبی نسبت به سال های گذشته است. وی با بیان اینکه این روند کافی نیست، افزود: بخش صنعت بر اساس مصوبه شورای عالی آب باید جز در مصرف شرب و بهداشت، سایر مصارف خود را از پساب استفاده کند.

زرگرپور با بیان اینکه ۶۰۰ هزار کارگر استان عمدتاً در صنایع بزرگ مشغول به کار هستند، گفت: از آنجایی که نمی‌توان صنایع را حذف کرد، بریدن بند ناف صنعت از آب تازه و استفاده صنعت از پساب با بهره برداری درست از آن باید در دستور کار صنایع قرار گیرد.

شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه گفته شده ظرفیت ساخت صنایع آلاینده در شهر به حد اشباع رسیده و انتقال آنها به خارج شهر، به سمت دانش "های‌تک" حرکت کنیم، گفت: در نظر داریم در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ این شهر به بوم شهر تبدیل شود.

مهدی جمالی نژاد افزود: بوم شهر، با طبیعت کاملا سازگار است و استفاده انرژی و آب در بهینه ترین حالت آن انجام می شود و تولید آلودگی در آن نزدیک به صفر است. وی با اشاره به اینکه قرار است شهر اصفهان به باغ شهر تبدیل شود، گفت: متاسفانه طی سال های اخیر فضای سبز عمودی اصفهان به سمت چمن کاری پیش رفته که با کاشت درخت به دنبال ایجاد باغ شهر هستیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه طی چند سال گذشته زاینده رود دچار کم آبی شده و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان، انگشت اتهام به سمت صنایع رفته که آنها عامل خشکی رودخانه هستند، گفت: در ایران سهم مصرف آب در بخش کشاورزی 92.5 درصد، شرب 6.13 درصد و برای صنعت 1.24 صنعت برآورد شده است.

بهرام سبحانی افزود: سهم برداشت فولاد از 1.5 میلیارد مترمکعب آب زاینده رود در پیک مصرف 29 میلیون متر مکعب و در مجموع 1.9 درصد آب زاینده رود است. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد استان در سال 70، معادل 2.4 میلیون تن و در سال گذشته 5.5 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: در سال 70 مصرف آب فولاد مبارکه 16.7 متر مکعب برتن بوده که اکنون به 5.6 مترمکعب بر تن رسیده است.

سبحانی با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه برای مصرف بهینه آب از جمله ایجاد تصفیه خانه، گفت: در این راستا فولاد مبارکه قراردادهایی با شهرهای همجوار خود همچون مبارکه، زرین شهر و طالخونچه برای جمع آوری و تصفیه پساب های شهری با سرمایه گذاری 1.645 میلیارد ریال برای تامین یک سوم آب مورد نیاز خود منعقد کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز به افزایش برداشت آب با مدیریت گسسته حوضه زاینده رود اشاره کرد و گفت: ساماندهی حوضه زاینده رود باید اجرا شود چرا که رودخانه محل تهاجم انواع تصرفات قرار گرفته است.
مسعود میرمحمدصادقی نیز با اشاره به اینکه جمع منابع آب حق آبه داران زاینده رود ۱۱۳۸ میلیون متر مکعب است، بیان داشت: در حال حاضر حوضه زاینده رود با کمبود ۷۷۰ مترمکعبی آب مواجه است. وی با اشاره به اینکه مجبور به بستن چاه های غیرمجاز و کنترل چاه های مجاز هستیم و متاسفانه در کشور با این کار مقاومت می شود و ماموران ما مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، تاکید کرد: باید به سمت انضباط آبی حرکت کنیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه میزان برداشت آب های زیرزمینی در استان ۳ برابر آب های سطحی است، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۵ میلیون متر مکعب کسری مخازن آب داریم.

حمید ظهرابی با بیان اینکه بعد از احداث سد زاینده رود و طی ۱۲ سال اخیر میزان تولید آب حوضه کاهش چشمگیری داشته است، افزود: متاسفانه در دورانی که حجم تولید آب در استان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود، برنامه ریزی های برداشت آب از حوضه را براساس سال های ترسالی تدوین کردیم. وی با بیان اینکه بعد از تامین آب شرب، اولویت اصلی محیط زیست است، گفت: محیط زیست صاحبخانه اصلی این موضوع است و نباید صاحبخانه را بیرون کنند. وی با تاکید براینکه مدیریت زیست بومی باید یکپارچه و مشارکتی باشد، تصریح کرد: اما اکنون شیوه مدیریتی ما در این زمینه یکسونگر است مانند شیوه مدیریتی ما و سازمان آب منطقه ای که نتیجه آن کم آبی و خشکسالی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای مدیریت زیست بوم حوضه آبریز زاینده رود باید ابتدا ذینفعان اصلی را شناسایی کرد و سپس اهداف بلند مدت تنظیم شود. وی با تاکید بر اینکه امسال برای نخستین بار قرار است نیمی از آنچه که در شورای عالی آب کشور به عنوان حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی مصوب شده، تخصیص یابد، گفت: امسال همایش بین المللی روز جهانی تالاب‌ها در اصفهان برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه میزان آب تجدیدپذیر کشور حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال بوده که اکنون به زیر ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، گفت: سرانه آب تجدیدپذیر در استان اصفهان به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب کاهش یافته که نشان‌دهنده قرار گرفتن آن در شرایط بحران است.

هاشم امینی افزود: مدیریت مصرف آب راهکاری برای برون رفت از این بحران است و بخشی از آن به باز چرخانی و استفاده از پساب مربوط می‌‌شود. وی با بیان اینکه حجم اصلی پساب های کشور شامل آب برگشتی کشاورزی، خانگی و صنعتی حدود ۲۹ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود، پیش‌بینی کرد: این میزان در افق ۱۴۰۴ به بیش از ۳۹ میلیون مترمکعب افزایش یابد. به گفته امینی، ۱۷۰ میلیون مترمکعب پساب در استان اصفهان وجود دارد که این میزان می‌تواند در کاهش تنش‌های آبی موجود در بخش صنعت چاره ساز باشد.