گفت‌وگوهای  پولی را ممنوع نکنید
مهم نیست پول زیادی دارید یا خانواده‌ای کم‌درآمد هستید. واقعیت این است که پول موضوع ساده‌ای برای گفت‌وگو نیست. نحوه مواجهه شما با مساله پول در خانواده اغلب نسبت مستحکمی با سایر مسائل احساسی در زندگی خانوادگی شما دارد. اغلب تنش‌های مالی بیشتر از آنکه درخصوص یک بحران واقعی مالی باشند در زندگی روزمره و در جریان احساسات روزمره افراد رخ می‌دهند. نحوه رابطه شخصی هر فرد با پول نیز تاثیر مهمی در نحوه مواجهه او با بحران‌های مالی و روابط عاطفی وی دارد. زمانی که همسر یا فرزندان یا والدین شما نحوه مواجهه متفاوتی نسبت به شما درخصوص مسائل مالی دارند، کنترل امور مالی سخت تر می‌شود و تنش و اختلاف نظر به حد اعلا می‌رسد. این مشکلات می‌توانند به احساس ناراحتی، نفرت و حتی جدایی عاطفی افراد منتهی شوند.
این مساله کاملا متداول است که یکی از زوجین درخصوص نحوه کنترل امور مالی با دیگری توافق نداشته باشد، اما معضل اصلی زمانی خودش را نشان می‌دهد که یک برنامه مالی مشخص در زندگی زناشویی طرح‌ریزی نشده است. در چنین شرایطی هیچ حد و مرزی یا راهنمایی درخصوص نحوه عمل وجود ندارد، این مشکلات می‌توانند همچنین زمانی خودشان را نشان بدهند که یک برنامه مالی طرح‌ریزی شده است ولی مرزها و باید و نباید‌ها مبهم هستند. نبود مرزهای مشخص منجر به آشفتگی و مشخص نبودن نحوه عمل درخصوص مسائل مالی می‌شود. یکی از مواردی که زوج‌ها به کرات برای بحث و گفت‌وگو درخصوص آن و چاره‌جویی درمورد آن به مشاور و درمانگر مراجعه می‌کنند، شرایطی است که یکی از زوجین خواهان پس‌انداز پول برای آینده است، در حالی که دیگری خواهان زیستن در لحظه و خرج کردن است. هرچند که هر دو‌ایده می‌تواند اعتبار و حقانیت مخصوص به خود را داشته باشد، واقعیت این است که این دو‌ایده‌های متضاد هستند و بنابراین برای حل تعارض در رابطه نیازمند یک راه‌حل هستند. تغییر رابطه شخصی ما با پول نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است. ما ممکن است تمایل شدیدی به خرج کردن یا پس‌انداز کردن داشته باشیم، تغییر کردن نیازمند دیسیپلین و تلاش روزانه است. به منظور تعادل بخشیدن به روابط عاطفی‌مان باید انعطاف‌پذیرتر و پذیراتر از آنچه باشیم که هستیم. موارد زیر را در نظر
داشته باشیم.
صحبت کردن در مورد پول آزاد است.
زندگی مشترک‌تان را چگونه آغاز کردید؟ آیا در دیدارهای قبل از عروسی آزادانه درخصوص پول گفت‌وگو کرده‌اید؟ حتی اگر در ابتدای ازدواج‌تان تصمیم گرفته‌اید که تمامی حقوق‌تان را به‌عنوان تصمیم گیرنده درخصوص مسائل مالی به دیگری واگذار کنید، هنوز هم می‌توانید این حق را پس بگیرید. هیچ‌یک از طرفین در یک ازدواج حق ندارد که روش یا سبک مالی مورد نظر خود را در زندگی به دیگری القا کند. هیچ‌یک از طرفین نباید این حق یا توانایی را داشته باشد که حرف آخر را بزند. رسیدن به توافق نیازمند دو ذهن گشوده است که خواستار رسیدن به توافق هستند، دو شخص که مشتاق شنیدن آرای یکدیگر هستند و برای رسیدن به نقاط مشترک تلاش می‌کنند. هر یک از شما ممکن است درخواست‌های متفاوتی از یک زندگی مالی داشته باشید، این درخواست‌ها ممکن است با ارزش‌های طرف مقابل همخوان نباشند و مسبب نزاع‌های فراوانی بشوند. پیش از هر نزاعی درخصوص این چهار مورد بحث کنید.
حساب جداگانه؟
هیچ قانونی وجود ندارد، آزادانه درخصوص آن گفت‌وگو کنید. آیا می‌خواهید حسابی مشترک برای هزینه‌های مشترک و حسابی جداگانه برای هزینه‌های شخصی‌تان یا حتی پس‌انداز شخصی‌تان داشته باشید؟ از مطرح کردن آن نترسید. درست است که داشتن حساب مشترک بخشی از فرهنگ ازدواج است ولی این که پول شخصی‌تان را داشته باشید بهتر است تا به‌خاطر نداشتنش از همسرتان متنفر شوید.
یکی کردن منابع درآمد؟
آیا درآمدتان از همسرتان کمتر است؟ آیا ترجیح می‌دهید تمام درآمدهایتان را روی هم بگذارید و در پایان ماه پس از کسر کردن مخارج ماهانه، پول را به صورت مشترک تصرف کنید؟ یا مبلغ باقیمانده را بین خودتان نصف کنید؟ آیا از همسرتان توقع دارید همه چیز را نصف کند؟ در مورد تمامی این خواسته‌ها صادق باشید.
حساب بازنشستگی یا سفر تفریحی
از اینکه همسرتان هر ماه باقیمانده پول خانواده را پس‌انداز می‌کند، خسته شده‌اید، ضرورت پس‌انداز برای فرزندان، دانشگاه آنها و بازنشستگی خود را می‌دانید ولی عمیقا دلتان می‌خواهد به سفری بروید؟ خواسته‌هایتان را آزادانه بیان کنید و از اینکه روال پس‌انداز را به هم بزنید، نترسید.
بودجه ماهانه: بایدها و نبایدها
احساس می‌کنید که برای کاهش اختلاف‌نظرهایتان به یک بودجه ماهانه سفت و سخت نیاز دارید تا حدود و مرزها را روشن کند ؟ یا برعکس احساس می‌کنید خرج کردن بدون بودجه برای روابط‌تان بهتر است و تنظیم بودجه به خودی خود به یک تنش و محل اختلاف تبدیل شده است؟ بودجه‌بندی اقدام مالی مناسب و هوشمندانه‌ای است اما اگر قرار است تنش‌های رابطه‌تان را افزایش دهد از آن چشم‌پوشی کنید.