یاسین نمکچیان کتاب یکی از مهمترین کالاهای فرهنگی است که متاسفانه این روزها حال و روز خوشی ندارد. افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر و بالا رفتن قیمت کتاب باعث شده تا بازار نشر وضعیتی بحرانی را تجربه کند.
علاقه‌مندان به مطالعه این روزها کمتر دست به جیب می‌شوند و شاید غیرقابل باور نیست اگر بگوییم کتاب از سبد کالاهای مصرفی خانواده‌های ایرانی تقریبا حذف شده است. با این حال اما کسانی هم هستند که درهرشرایطی عادت به مطالعه را حفظ می‌کنند. آنها عاشقانه به مراکز فروش کتاب می‌روند و متناسب با جیب خود هزینه می‌کنند. اگرچه بازار کتاب متر و معیار مشخصی ندارد و هم تنوع در انتشار کتاب‌ها زیاد است وهم سلیقه مخاطبان متفاوت اما با این حال بعضی آثار بیشتراز بقیه دیده می‌شوند که در اکثر کتابفروشی‌ها هم جزو پرفروش‌ها هستند. این روزها چند کتاب در لیست اکثر کتابفروشی‌ها جزو پرفروش‌ها بوده است. ما به چند کتابفروشی سر زدیم و چهار کتاب را از لیست مشترک پرفروش‌هایشان خارج کردیم و این مطلب را نوشتیم.
همه خاطرات آقای سفیرpic۱
چهره متفاوت کابینه دولت یازدهم محمدجواد ظریف است. وزیر امور خارجه که با گفتمانی متفاوت توانست طرفداران زیادی پیدا کند. حضور ظریف در این وزارتخانه همزمان شد با انتشار کتاب آقای سفیر که مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای این سیاست مدار ایرانی است. این کتاب به سه بخش اصلی تقسیم شده است. بخش اول این کتاب به زندگینامه آقای وزیر از کودکی تا بزرگسالی اختصاص دارد. بخش بعدی شامل گفت‌وگوهایی با محوریت سیاست خارجی ایران در سه دهه اخیر است وطرح مباحث تخصصی دانش روابط بین‌الملل محوریت سومین بخش کتاب را تشکیل می‌دهد.این مجموعه در ماه‌های اخیر جزو پرفروش‌های بازار بوده است و از سوی علاقه‌مندان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. «آقای سفیر» را محمدمهدی راجی تدوین کرده که با ۳۶۸ صفحه از سوی «نشر نی» با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.
روی خوش مخاطبان به کتاب رییس‌جمهور
کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» نوشته دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور یکی دیگر از آثار پرفروش بازار کتاب است. اثری که تقریبا دوسال پیش نوشته شد اما استقبال از آن از روزهای انتخابات آغاز شد. به ویژه شبی که دکتر روحانی در شبکه دو حضورپیدا کرد تا درباره برنامه‌اش روبه‌روی مجری گفت‌وگوی ویژه بنشیند و بحث به جایی رسید که مجری اشاره کرد کتاب آقای دکتر را دوبار خوانده است و جناب روحانی هم با طنز خاصی تذکر داد یک بار دیگر بخواند. همان دیالوگ باعث شد خیلی‌ها سراغ این اثر بروند. دکتر روحانی در کتابش وقایع دوره تصدی خود به‌عنوان دبیر وقت شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی را به رشته تحریر در آورده است و به سیر چالش‌های موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. این کتاب در دوازده فصل تدوین شده و نگارنده در بخشی از مقدمه کتاب انگیزه اصلی خود را از تالیف این کتاب این‌گونه شرح می‌دهد: «مدتی در این اندیشه بودم که نکاتی را درباره دوره مسوولیتم در پرونده هسته‌ای بیان کنم و کمّ و کیف تصمیمات مهم هسته‌ای از ابتدای دوره مسوولیتم تا پایان آن را، که عمدتا در جلسات سران نظام و مسوولین عالیرتبه کشور و تحت نظارت عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی اتخاذ شده بود، به تصویر بکشم، که امید است این کتاب آن آرزو را برآورده نموده باشد.»
چاپ چهارم کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» را مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تیراژ چهار هزار نسخه و ۱۲۱۲ صفحه و قیمت ۲۲ هزار تومان منتشرکرده است.
هیچ چیز مثل مرگ نیستpic۲
در دوره‌ای که کتاب‌های ادبی به ویژه شعر معاصر با استقبال چندانی مواجه نمی‌شود و خیلی‌ها تمایلی برای خرید کتاب شعر ازخود نشان نمی‌دهند فروش قابل توجه یک اثر ادبی قابل تامل و خوشحال‌کننده است. تازه‌ترین مجموعه شعر گروس عبدالملکیان با همین عنوانی که میان تیتر این قسمت گزارش است در مدت زمان کوتاهی به چاپ چهارم رسیده است. عبدالملکیان شاعر جوانی است که آثارش در سال‌های اخیربسیار مورد توجه قرار گرفته و علاقه‌مندان زیادی هم پیدا کرده است. این مجموعه‌ شامل آخرین سروده‌های عبدالملکیان به همراه پنجاه عکس از چهره‌های سرشناس عکاسی همچون عباس کیارستمی، بهمن جلالی، افشین شاهرودی، سیف‌الله صمدیان و... است که با چیدمان یک شعر، یک عکس طراحی شده و جمع‌آوری شده است. این کتاب ۱۱۰ صفحه‌ای را نشر به‌نگار با قیمت ۱۴ هزار تومان منتشر کرده که از اردیبهشت ماه تاکنون به چاپ چهارم رسیده است.
شرح بی‌نهایت
زندگینامه و خاطرات چهره‌های برجسته فرهنگ و هنر همواره مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. تازه‌ترین کتابی که در این حوزه منتشر شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت کتاب «شرح بی‌نهایت» نوشته فرهاد فخرالدینی آهنگساز برجسته موسیقی ایران است. این کتاب خاطرات مشترک فخرالدینی وهمسر فقیدش است که دوران زندگی استاد و همسرش و ارتباط هنری آنها با بزرگان موسیقی کشور را مورد بررسی قرا می‌دهد. چندی پیش مراسم رونمایی همین اثر در موزه موسیقی با حضور چهره‌های برجسته‌ای همچون حسین علیزاده، شهرام ناظری، محمود دولت‌آبادی، محمد سریر، کیوان ساکت و... برگزار شد که در همان مراسم فخرالدینی خیلی گرم و صمیمی گفت سعی کرده است صمیمانه در این کتاب بنویسد و اگر کاستی هم در آن وجود دارد او را ببخشند. این کتاب با۸۸۲ صفحه وقیمت ۴۵ هزار تومان از سوی نشر قطره منتشر شده است.