چه دروغ‌هایی درباره پول به خودمان می‌گوییم؟
مهم‌ترین کلید سلامت مالی یک خانواده، شفافیت مالی است: با خودتان، همسرتان و فرزندانتان. نگفتن واقعیات درباره پول و مسائل مالی یا دروغ گفتن درباره آنها، می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر واقعیت مالی زندگی شما داشته باشد.
عشق را باید با خرید نشان داد
پدر و مادر خوبی بودن یعنی تهیه امکانات اولیه و کافی زندگی برای فرزندانتان همراه با عشق، توجه و علاقه. آموزش درست و همه جانبه اما مهم‌ترین بخش وظایف والدین است. شما باید به فرزندانتان یاد بدهید که مسوولیت مالی امور زندگی را قبول کنند. اینکه پسر شما هر سال از شما می‌خواهد که موبایل فعلی‌اش را با آخرین مدل موجود در بازار تعویض کند یا دخترتان هر ساله و در هر فصل باید لباس‌های تازه‌ای بخرد، نمونه‌هایی از بی‌مسوولیتی مالی در زندگی هستند. پاسخ «نه» شما به آنها در مورد خواسته‌هایی چنین، می‌تواند آغاز این آموزش باشد. یاد دادن اینکه میان چیزی که می‌خواهید و چیزی که بدان نیاز دارید، تفاوت هست. به آنها یاد بدهید که قبل از خواستن هر چیز از انگیزه‌های خود بپرسند. چرا من آخرین مدل موبایل موجود در بازار را می‌خواهم؟ آیا امکانات اضافی آن به درد من می‌خورد؟ یا برای خواسته‌های کاذبی مانند چشم و هم چشمی با دوستان خواهان خرید آنم؟ تا کنون از چند در صد امکانات موبایل فعلی‌ام استفاده کرده‌ام که اکنون موبایل جدیدتری می‌خواهم؟ این خود گام دیگری است. اما مهم‌تر از این دو گام این است که به آنها در عمل نشان دهید که عشق، توجه و علاقه شما، ربطی به ارضای همه خواسته‌های او ندارد. اینها مقولاتی مستقل از یکدیگرند. به آنها نشان بدهید که این کار در نهایت به خیر و صلاح خود آنها است. به آنها درباره مشکلات مالی واقعی زندگی خودتان بگویید و نشان دهید که چگونه دارای پستی و بلندی‌هایی است که انسان نمی‌تواند آنها را پیش‌بینی کند. کسی که عاشق شماست در نهایت مصلحت شما را ترجیح می‌دهد و نه خوشایندتان را. پولی که شما با این کار برای خود و خانواده‌تان ذخیره می‌کنید، بزرگ است اما در برابر درسی که آنها درباره زندگی یاد می‌گیرند، بسیار ناچیز است.
ما جوان هستیم، نیازی نیست اکنون به فکر بازنشستگی باشیم
آیا تاکنون هنگامی که به تعطیلات بلند مدت رفته‌اید با خودتان کلنجار رفته‌اید که: با این پول می‌توانستم برای بازنشستگی‌ام مبلغ خوبی پس‌انداز کنم، اما مهم نیست، من جوانم و تا بازنشستگی ۳۰ سال باقی مانده است، مهم این است که من مجبور نیستم برای بردن خانواده‌ام به تعطیلات قرض کنم، باقی مسائل به مرور زمان حل خواهند شد. اما همه ما می‌دانیم که اوضاع چنان نیست که ما تصور می‌کنیم. سال‌های عمر بسیار سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید می‌گذرد. به گذشته خود نگاه کنید. چه سال‌هایی پشت سر هم طی شدند و رفتند و اکنون به نظر شما هم چون یک روز یا یک ساعت به نظر می‌رسند؟ این طرز تفکر می‌تواند سال‌های طلایی زندگی شما را به بیهودگی تلف کند. همین امروز آن را کنار بگذارید.
نیازی نیست من به فرزندانم آموزش مالی بدهم، خودشان در مدرسه اینها را یاد می‌گیرند.
این طرز تفکر کاملا غلط است. متاسفانه فرزندان ما در مدارس چیزی درباره مدیریت مالی زندگی‌شان در آینده یاد نمی‌گیرند. کافی است به کتاب‌ها و درس‌هایی که به آنها در مدارس آموزش داده می‌شود، نگاه کوتاهی بیفکنید. پس تربیت فرزندتان را به بخت و اقبال حواله نکنید. چه بدانید و چه ندانید بزرگ‌ترین معلمان مالی فرزندتان شما هستید. الگوی مالی هر کس در زندگی، بیش از هر چیزی شبیه نحوه مصرف و هزینه والدین اوست. پس اگر دقت نکنید خواهید دید، فرزندتان به نحو منفعل رفتارهای مالی شما را در خود منعکس می‌کند. خواهید دید رفتارهای غلط مالی شما، که نمی‌خواستید فرزندتان تکرار کند را ناخودآگاه به او یاد داده‌اید. رفتارهایی که کل زندگی او را تحت‌الشعاع خود قرار خواهند داد. پس برای آموزش مالی او برنامه بریزید.
همسر من مسوول پرداخت قبوض است، پس نیازی نیست وقتم را برای چنین اموری تلف کنم.
همه مسائل مالی‌ای که برای همسرتان اتفاق می‌افتد در واقع برای شما نیز اتفاق افتاده است. شما به همراه فرزندانتان سوار بر یک کشتی هستید. هر تصمیمی که هر یک از ساکنان بگیرد، همه خانواده را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. شما باید با همدیگر تصمیم بگیرد. ببینید که چقدر از درآمد ماهانه صرف قبوض می‌شود و چگونه می‌توان در این مساله صرف‌جویی کرد. چگونه باید درآمدها و هزینه‌ها را با یکدیگر بالانس کرد و اموری از این قبیل. اگر همه بار مالی را بر دوش همسرتان بگذارید، نمی‌توانید از واقعیت وضعیت مالیتان مطلع شوید و این می‌تواند آغاز یک ضربه جدی مالی باشد: بی‌اطلاعی یکی و مسوولیت و مشغله فراوان دیگری.
ما به وصیت‌نامه نیاز نداریم
تاکنون از خودتان پرسیده‌اید اگر خدای ناکرده، برای شما یا همسرتان اتفاقی بیفتد، چه بر سر فرزندانتان و آینده‌شان خواهد آمد؟ باید تا آنجا که می‌توانید از آنها در برابر حوادث غیرمنتظره مراقبت کرد. باید برنامه‌های مالیتان را با همسرتان در میان بگذارید و برای تنظیم وصیت نامه از کمک یک مشاور حقوقی مطمئن برخوردار شوید. باید مطمئن باشید که پول کافی برای بزرگ‌کردن فرزندانتان پس‌انداز کرده‌اید. همین امروز این کار را انجام دهید. به خاطر آینده فرزندانتان.