مشاغل اولیه خودروسازان بزرگ

در میان شرکت‌های خودرو ساز برخی از ابتدا خودرو ساز نبوده‌اند و با این مقوله آشنایی نداشته‌اند؛ اما بنابر دلایل مختلف تصمیم گرفته‌اند تا به دنیای ماشین‌ها وارد شوند. خودرو‌سازی از جمله صنایع مادر است و افراد زیادی به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم در این صنعت مشغول به کار می‌شوند و بسیاری از فناوری‌ها در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینکه برخی خودرو سازان امروزی از حوزه‌ای دیگر وارد این صنعت شده‌اند کار چندان راحتی نیست و به دانش بسیار زیادی نیاز دارد. برخی شرکت‌ها به تاریخچه خود بسیار افتخار می‌کنند؛ اما شاید ندانیم برخی از برندهایی که امروز می‌شناسیم در ابتدا در چه تجارتی مشغول بوده‌اند. در ادامه با ۵ شرکتی آشنا می‌شویم که در ابتدا در بخشی دیگر از صنعت فعالیت داشته‌اند و بعد از مدتی به خودرو‌سازی روی آورده‌اند.

اوپل

شرکت اوپل در سال ۱۸۶۲ تاسیس شده است اما اولین خودرویی که ساخته شده در سال ۱۸۹۹ بوده است و در فاصله بین این دو تاریخ اوپل در حال ساخت چرخ خیاطی بوده است. اوپل در همان جایی که امروزه دفتر مرکزی‌اش است فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از تجربیاتی که در این حوزه در طول ۳۷ سال کسب می‌کند به خودرو‌سازی تمایل پیدا می‌کند. البته این شرکت بعد از چرخ خیاطی به سراغ ساخت دوچرخه هم می‌رود که موفقیت زیادی برایش به‌وجود می‌آورد. همان دوچرخه‌هایی که چرخ جلوی بسیار بزرگی داشتند و چرخ عقب بسیار کوچک بود.

هیوندای

تولید خودرو در شرکت هیوندای بخشی از فعالیت گروه هیوندای است که در بخش الکترونیک و صنایع سنگین فعالیت دارد. شرکت هیوندای که در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد در ابتدا به‌صورت شرکتی ساختمانی کار خود را آغاز کرد و به سرعت به صنایع مختلفی تبدیل شد و در حوزه‌های متعددی شروع به فعالیت کرد. بعد از ساخت و تولید مواد ساختمانی و عمران، بخش خودروی هیوندای فعالیتش را آغاز کرد. البته این شرکت در بخش صنایع سنگین کشتی هم می‌سازد و در این حوزه هم فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و در بسیاری از صنایع نفوذ پیدا کرده است. در بخش خودروسازی هیوندای بزرگ‌ترین تولید خودرو در کره جنوبی به حساب می‌آید.

پژو

پژو همانند اوپل دوچرخه‌های معروفی می‌ساخته است و قبل از اینکه به خودروسازی روی بیاورد به ساخت قهوه‌ساز، فلفل ساب ، نمک پاش و سایر وسایل آشپزخانه مشغول بود. پژو در زمینه تجارت فولاد هم فعالیت‌هایی داشت و وسایلی مانند چتر، اره، میله‌های فولادی برای دیگر صنایع و چرخ‌های پره سیمی تولید می‌کرد. این شرکت در طول جنگ جهانی اول اسلحه هم تولید می‌کرده و همچنین خودروهای نظامی را هم در خط تولیدش داشته است. این خودرو ساز فرانسوی هنوز هم به تولید برخی اقلام می‌پردازد و خودرو‌سازی را هم ادامه می‌دهد.

اشکودا

یکی از قدیمی‌ترین برندهای جمهوری چک اشکودا نام دارد که به‌عنوان دومین برند خودرو‌ساز و قدیمی این کشور شناخته می‌شود. بنیان‌گذار این شرکت در ابتدا با کار کردن در کتابفروشی فعالیت خود را در بازار کسب و کار شروع کرده است و سپس مالکیت کتابفروشی را به دست می‌آورد و بعد از اینکه دوچرخه‌اش خراب می‌شود و از شرکت آلمانی سازنده به زبان چکی درخواست کمک می‌کند پاسخ را به زبان آلمانی دریافت می‌کند که نامه را باید به آلمانی بنویسید. بعد از شنیدن این پاسخ او بدون داشتن تجربه تعمیرگاهی برای دوچرخه راه‌اندازی می‌کند و بعد از مدتی هم به تولید دوچرخه پرداخت و بعد از مدتی تولید موتورسیکلت را در دستور کار خود قرار داد و سرانجام به خودرو‌سازی روی آورد. اشکودا در سال ۱۹۹۱ از سوی شرکت بزرگ فولکس واگن خریداری شده است و به‌عنوان زیر مجموعه این شرکت به تولید محصولاتش ادامه می‌دهد.

تویوتا

تویوتا به‌عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ خودروی جهان کارش را از ابتدا با خودرو شروع نکرده است و با ساخت دستگاه‌های بافندگی برای نساجی پا به عرصه صنعت و تجارت گذاشته و به‌عنوان برندی مطرح مسیر خود را برای رسیدن به موفقیت از حوزه نساجی شروع کرده است. این شرکت به دلیل ساخت دستگاه‌های خودکار نساجی به موفقیت‌های چشمگیری در ژاپن دست یافت. این شرکت در ابتدا با نام تویودا و سپس تویوتا با کمک شرکتی انگلیسی وارد خودرو‌سازی شد. اولین خط تولید شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش با نام ساکیشی تویودا بود، راه‌اندازی شد و تولید خودرو در همین خط آغاز شد. نخستین خودروی سواری این شرکت نیز، تویوتا ای‌ای نام داشت. شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز است و این برندها زیر نظر این غول بزرگ فعالیت می‌کنند. سهام این کمپانی در بورس‌های نیویورک، لندن و توکیو معامله می‌شود. خودروهای تویوتا در تعداد بالا و با قیمت‌های مناسب به‌فروش می‌رسد و خودروهای شاسی‌بلند آن شهرت جهانی دارد. تویوتا توانسته است با مدیریت و بازاریابی صحیح حرف‌های زیادی در دنیای ماشین‌ها داشته باشد.

مشاغل اولیه خودروسازان بزرگ

مشاغل اولیه خودروسازان بزرگ