از تئاتر شهر صدای موسیقی و شادی می‌آید

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- رونق سالن‌های نمایش در مشهد و استقبال مردم از این هنر همواره سر زبان‌هاست. مردمی‌که نمایش‌ها را چه بومی و چه غیربومی با حضورشان در سالن‌های تئاتر حمایت می‌کنند. اکنون تئاتر شهر میزبان تنی چند از هنرمندان پایتخت نشین است که با اجرای نمایشی کمدی و همچنین ضمیمه موسیقی آغازین و پایانی به آن علاوه بر خلق شادی برای مردم مشهد سعی در موسیقی درمانی دارند! هرچند به اندازه دو اجرا! از این رو پای صحبت عوامل نمایش به‌علت ضیق مکان که علی اوجی، حامد وکیلی، ارسلان قاسمی و نرگس محمدی از جمله بازیگران آن هستند نشستم. یکی از نکات قابل توجه در این تئاتر اجرای موسیقی توسط رضا یزدانی در بخش ابتدایی و انتهایی نمایش است.

این نمایش برای اولین بار به‌روی صحنه می‌رود

فرزین جیرانی یکی از تهیه‌کنندگان این نمایش در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد می‌گوید: تهیه این تئاتر به‌صورت تولیدی صورت گرفت و پیشتر به نمایش درنیامده بود، من به همراه همکارم سجاد آهنگر مقدم تصمیم گرفتیم به سمت تئاتر طنز برویم و آقای حامد وکیلی را که به‌عنوان یک بازیگر و کارگردان طنز مطرح است انتخاب کردیم. من شخصا شادابی، خنده، امید و عشق را از نیازهای مهم جامعه می‌دانم، این نمایش رگه‌های جامعه شناختی و طنز تلخی دارد که پشت قاب تلخی‌ها امیدی به نام خدا و عشق را به نمایش می‌گذارد. جیرانی با بیان اینکه سیر داستان حاکی از امید و توکل به خداست که ما آن را به سمت طنز بردیم، ادامه می‌دهد: ابتدا تصمیم داشتیم به سمت بازیگرانی مثل بهنوش بختیاری، جواد رضویان که شخصا طنزشان را دوست دارم برویم که پس از صحبت با آقای حامد وکیلی این کادر نهایی انتخاب شد.

وی خاطرنشان می‌کند: مرتضی شاه کرم نویسنده، علی اوجی، زری اماد، ارسلان قاسمی، عسل آهنگر، نرگس و سارا محمدی و حامد وکیلی بازیگران و رضا یزدانی خواننده این نمایش هستند که خوشبختانه تا این لحظه که چند شب از اجرای نمایش می‌گذرد مردم به‌راحتی با هنر آنان ارتباط برقرار کرده‌اند. جیرانی با اشاره به این نکته که در طنزهای موقعیت بازیگران حرفه‌ای همیشه بداهه پردازی وجود دارد و بازیگران موقعیت‌ها را کدگذاری می‌کنند که این به روند کارکمک می‌کند می‌گوید: خوشبختانه این اتفاق در شرایطی که نتوانستیم زمان زیادی برای خلق طنز بگذاریم، در نمایش ما افتاد، چراکه خنده، امید و شادابی مردم برای من از همه چیز مهم تر است.

این تهیه کننده تئاتر و سینما درباره اجرای مجدد نمایش می‌گوید: قطعا به دنبال این هستیم که این نمایش را در قشم، کیش، تهران و شیراز هم به روی صحنه ببریم. جیرانی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در تئاتر مشهد می‌گوید: یکی از مشکلات ما کمبود سالن نمایش در مشهد است من نمی‌دانم چرا مسئولان و دست اندرکاران به فکر نیستند؟ چرا با ظرفیت‌هایی خوبی که در استان داریم نمی‌توانیم سالن مناسب ایجاد کنیم؟ وی در انتها درخصوص حضور رضا یزدانی در این نمایش به‌عنوان خواننده می‌گوید: رضا یزدانی منهای اینکه یکی از خوانندگان خوب کشورمان است، بازیگر سینماست، انسان توانمند و هنرمندی است که ما با مشورت آقای اوجی که تهیه کننده موسیقی نیز هست و همچنین خود آقای یزدانی، ترانه‌هایی را برای این نمایش در نظر گرفتیم که در آغاز حرف از زندگی و در انتها سخن از عشق بزند که خوشبختانه توانستیم با اجرای خوب آقای یزدانی کل مفاهیم این نمایش را به مدد موسیقی نیز ارائه کنیم.

سینما، تئاتر و موسیقی در مشهد مخاطب خاص و فهیمی دارد

علی اوجی، بازیگر نقش اول مرد در این نمایش در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن ابراز خرسندی از استقبال خوب مردم مشهد از تئاتر می‌گوید: حضور مردم فراتر از توقع من بود واکنش‌های مردم بعد از نمایش خستگی ما را در می‌آورد. وی درخصوص اهمیت اجرای نمایش‌ در شهرستان‌ها با حضور هنرمندان کشوری ادامه می‌دهد: این مساله دو وجه دارد یک اینکه قرار است تئاتر اجرا شود که این خودش به ارتقای فرهنگ و هنر شهرستان کمک می‌کند و وجه دیگر سرگرمی است که برای روح هر شهری مهم است. اوجی تصریح می‌کند: سینما، تئاتر و موسیقی در مشهد مخاطب خاص و فهیمی دارد که به این راحتی سرش کلاه نمی‌رود. او کار را می‌بیند و نقد می‌کند. این بازیگر تئاتر و تلویزیون خاطرنشان می‌کند: اصولا کسی که به تئاتر علاقمند است در این نمایش به او بد نخواهد گذشت. هم بار درام نمایش بالاست و هم بار کمدی آن که در کمتر نمایشی هر دو اینها باهم اتفاق می‌افتد که توی ذوق هم نزند. به نظرم هم کسانی‌که به‌دنبال نمایش درام و هم کسانی‌که به‌دنبال نمایش کمدی هستند سالن نمایش را با رضایت ترک می‌کنند.

ضیق زمان

حامد وکیلی، کارگردان و بازیگر نمایش به‌علت ضیق مکان با اشاره به ضیق زمان در آماده شدن این نمایش به دنیای‌اقتصاد می‌گوید: ما تمرین این نمایش را از ۱۸ دی ماه شروع کردیم و در تهران ۱۰ روز تمرین داشتیم و اولین اجرا و تمرین کامل روزی بود که اجرای اول را به‌روی صحنه بردیم. ولی خوشبختانه آنقدر بازیگران کارشان را به‌خوبی انجام دادند که همه‌چیز به‌خوبی پیش رفت. وکیلی با بیان اینکه تمامی اعضای گروه این نمایش پس از به اتمام رسیدن این پروژه به کارهای دیگری مشغول خواهند بود می‌گوید: فعلا همین ۱۵ روز را در مشهد خواهیم بود و تصمیم‌های بعدی برای اجرای مجدد این نمایش به نظر تهیه‌کنندگان بستگی دارد و بعید است که این نمایش تمدید شود. وی ادامه می‌دهد: این چند روز خیلی تماشاچیان به ما انرژی دادند، از روز اول ۹۰ درصد حضار سالن در نمایش بودند و با ما تعامل خوبی داشتند و استقبال خوبی صورت گرفت. من قبلا هم در مشهد اجرا داشتم و این بار نیز تجربه خوبی برایم اتفاق افتاد. وکیلی تصریح می‌کند: این نمایش قرار بود در شهر دیگری اجرا شود اما بخاطر استقبال و خونگرمی مردم مشهد تصمیم گرفتیم اینجا به روی صحنه ببریم. وی در پایان متذکر می‌شود: من خیلی نگاه خاصی به نمایش ندارم و معتقدم بهترین نمایش نمایشی است که مردم با آن ارتباط برقرار کنند و دوستش داشته باشند، مخاطب حتی ریزترین نقاط نمایش را هم متوجه می‌شود، لذا سعی کردم نمایش کمدی باشد نه لودگی.

مردم مشهد هنرمند و هنردوست هستند

رها سرمدی دستیار کارگردان این نمایش که انتخاب بازیگران را نیز به‌عهده داشته است با بیان اینکه در شهرهای مختلفی چون اصفهان، اهواز، شهرکرد و شیراز کار اجرای نمایش را تجربه کرده است می‌گوید: استقبال مردم مشهد برایم جالب بود و متوجه شدم مردم مشهد تئاتر بین و آد‌م‌های هنرمند و هنردوستی هستند. وی تصریح می‌کند: چندی پیش کارگردانی نمایشی را در تهران به‌عهده داشتم به نام ماه در آب که دوستان مشهدی از ما خواستند این کار را در مشهد هم اجرا کنیم اما به‌دلیل اینکه شناختی از فضای مشهد نداشتم، نپذیرفتم و الان از این موضوع پشیمانم، استقبال مردم مشهد از تئاتر خیلی برایم جالب است چون در شهرهای دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد.

سرمدی درباره حضور رضا یزدانی در این نمایش می‌گوید: ما قرار بود که حتما یک خواننده در این نمایش داشته باشیم که آخر قصه برایمان بخواند و قرار بود شاعری نیز شعری را برای این قصه بنویسد. حضور آقای یزدانی برای کار ما اتفاق خوبی بود، با توجه به اینکه می‌دانیم مدت زیادی است در مشهد کنسرت برگزار نشده است و بدلیل علاقه‌ای که مردم به آقای یزدانی دارند، می‌دانستیم حضور ایشان اتفاق خوبی برای مشهد خواهد بود. این کارگردان تئاتر در خاتمه با تاکید بر اهمیت اجرای تئاترهای تهران در شهرستان‌ها می‌گوید: به نظر من تئاتر نباید فقط مختص تهران باشد. تهرانی‌ها هنرمندان را زیاد می‌بینند لذا باید برای شهرستان‌ها نیز تدبیری اندیشیده شود که بتوانند میزبان هنرمندان پایتخت باشند و شرایط دعوت آنان را هم داشته باشند، چون هم این فرهنگ ترویج می‌شود و هم آدم‌های شهرهای دیگر را که دوست دارند هنرمندان را از نزدیک ببینند خوشحال می‌کنیم. این اتفاق باید برای تمام ایران بیفتد. نمایش به‌علت ضیق مکان تا ۱۷ بهمن‌ماه در سالن اصلی تئاتر شهر در دو سانس اجرا می‌شود.

از تئاتر شهر صدای موسیقی و شادی می‌آید

از تئاتر شهر صدای موسیقی و شادی می‌آید

از تئاتر شهر صدای موسیقی و شادی می‌آید

از تئاتر شهر صدای موسیقی و شادی می‌آید