دروغ‌های سیزده‌به‌دری خودرو

دروغ سیزده، تنها مختص ایرانی‌ها نیست؛ بلکه سنتی است که همزمان با روز اول آوریل در بسیاری از کشورهای خارجی رایج است. جالب اینجاست که در چند سال گذشته این دروغ‌ها به دنیای فناوری هم سرایت کرده و منجر به گمراهی بسیاری از مردم و کارشناسان شده است. اما دروغ‌های سیزده یا اول آوریل این روزها به صنعت خودرو نیز سرایت کرده؛ به‌طوری‌که چندی پیش خبر ساخت خودروی فرمول یک ‌هاچ‌بک توسط رنو بسیاری از کارشناسان را شگفت‌زده کرد. بعد از خبر اول آوریلی رنو، خبر دیگری مبنی‌بر ساخت ابرخودرویی با پوشش پر توسط مک لارن باعث بهت و حیرت دست‌اندرکاران خودرو شد.

متن خبر به این شرح بود که مک‌لارن؛ سوپراسپرت‌‌‌ساز معروف انگلیسی به سراغ مدل ۵۷۰ رفته است تا بدنه آن را همراه با ۱۰ هزار پر مصنوعی ساخته‌شده از ترکیبات فیبر کربن تولید کند. اما خبر دیگری که منجر به بهت و حیرت کارشناسان خودرو شد، استفاده از اپلیکیشن روی شیشه خودروهای هوندا بود؛ به‌طوری‌که تصور کنید پشت فرمان، در حال رانندگی هستید و می‌خواهید قرار ملاقات‌ها و برنامه روزانه خود را چک کنید. در این حالت امکان دیدن این اطلاعات روی شیشه جلوی خودرو راهگشا خواهد بود. اما مهندسان هوندا امکان جالبی به این فناوری اضافه کرده‌اند که آن، امکان رفتن به صفحه بعدی اپلیکیشن، شبیه به کشیدن دست روی نمایشگر تلفن همراه، از طریق فرمان دادن به برف‌پاک‌کن و حرکت آن روی شیشه است. با این سامانه امکان لایک زدن پست‌های دیگران در شبکه‌های اجتماعی هم وجود خواهد داشت. این خبر را برخی اوج‌گیری فناوری در صنعت خودرو یاد کردند.

اما گذشته از دروغ‌های صنعت خودرو در جهان در اوایل امسال نیز خبری مبنی‌بر قیمت‌گذاری پژو ۲۰۰۸ منتشر شد که شرکت تولیدکننده از آن به‌عنوان دروغ سیزده به‌دری یاد کرد. موضوع قرارداد پر سروصدای پژو بعد از بازگشت دوباره به ایران را همه به خاطر دارند؛ قراردادی که منتقدین و موافقین زیادی را به‌دنبال داشت. در این بین اگرچه ایران‌خودرو و پژو قرارداد جدید خود را در زمستان سال ۹۴ امضا کردند، با این حال فاز نخست همکاری آنها در اواخر سال گذشته و با ورود پژو ۲۰۰۸ به خط تولید آبی‌های جاده مخصوص، کلید خورد. با وجود آنکه قرار بود این محصول با حضور رئیس‌جمهور در هفته پایانی سال ۹۵ رونمایی شود، این اتفاق رخ نداد و به سال جدید موکول شد. با این حساب رونمایی از محصول جدید پژو در ایران، یکی از اتفاقات ناتمام سال گذشته به‌شمار می‌رود که به امسال موکول شده و به احتمال فراوان طی روزهای باقی‌مانده از فروردین‌ماه نهایی خواهد شد.

آن‌طور که برخی از منابع آگاه عنوان می‌کنند، این محصول شاسی‌بلند احتمالا با قیمت پایه ۹۰‌ میلیون تومان راهی بازار خواهد شد تا نماینده ایران‌خودرو و پژو در بازار زیر ۱۰۰ میلیون تومان داخلی باشد. اما به جز ۲۰۰۸، چند محصول جدید دیگر نیز در قرارداد ایران‌خودرو و پژو پیش‌بینی شده که به‌نظر می‌رسد طی سال‌جاری حداقل دو مدل آن میهمان بازار خودرو کشور خواهند شد. پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱، پژو ۵۰۸ و پژو ۳۰۸، چهار محصول دیگر پژو برای بازار ایران به‌شمار می‌روند و به احتمال بسیار قوی، مدل‌های ۲۰۸ و ۵۰۸ امسال عرضه می‌شوند تا سال ۹۶ سالی ویژه برای فرانسوی‌ها و آبی‌پوشان باشد. اما خبر دروغ سیزده امسال با قیمت پژو ۲۰۰۸ آغاز شد به‌طوری‌که برخی از سایت‌های خبری در آغازین روزهای سال جدید عنوان کردند که پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت ایران خودرو با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان وارد بازار شد. این خبر در حالی منتشر شد که پیش از این معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو قیمت این خودروی فرانسوی را با احتساب نوع گیربکس و دیگر آپشن‌ها، بین ۷۵ تا ۹۵ میلیون تومان عنوان کرده بود. از سوی دیگر هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در مراسمی با حضور مسوولان بلندپایه پژو، قیمت این خودرو را با احتساب داخلی‌سازی ۴۰ درصد بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان خوانده بود.

تمامی این اخبار در حالی منتشر شد که روابط عمومی شرکت ایران‌خودرو طی هفته جاری با ارسال متنی، قیمت اعلام شده پژو ۲۰۰۸ را دروغ سیزده عنوان کرد. در متن این خبر آمده بود که تعدادی از رسانه‌های رسمی کشور، دروغ به اصطلاح سیزده یک گروه تلگرامی را به‌عنوان خبر رسمی منتشر و اعلام کردند «پژو۲۰۰۸ ایران‌خودرو با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان وارد بازار شد.» روابط عمومی این شرکت در ادامه تاکید کرده بود که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد؛ چراکه خط تولید این محصول به تازگی به بهره‌برداری رسیده و عرضه آن به بازار هنوز آغاز نشده است و علاوه‌بر آن قیمت خودروی پژو ۲۰۰۸ هنوز نهایی نشده و رقم دقیق آن به‌زودی و در زمان عرضه محصول اعلام خواهد شد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که پیش‌بینی برخی از رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه قیمت این خودرو بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان آب خواهد خورد، درست باشد.

در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو عنوان می‌کند که قیمت اولیه‌ای که مدیرعامل این شرکت اظهار کرد بنا بر داخلی‌سازی ۴۰ درصد بوده حال آنکه به‌نظر می‌رسد حتی داخلی‌سازی ۲۰ درصدی نیز محقق نشده است؛ بنابراین قیمت‌های متفاوتی در مورد این خودرو اظهار می‌شود. طبق یکی از شروط وزارت صنعت، شروع تولید هر خودروی خارجی در کشور باید با داخلی‌سازی ۴۰ درصد صورت بگیرد، این در حالی است که ایران‌خودرو و پژو مجوز تولید اولین خودروی خود را با داخلی‌سازی ۲۰ درصد اخذ کردند. حال با توجه به قیمت‌های عنوان شده از سوی منابع آگاه و همچنین تکذیب قیمت ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان از سوی ایران‌خودرو، به‌نظر می‌رسد که خودروی پژو ۲۰۰۸ با درصد داخلی‌سازی کمتری قرار است تولید شود.