افزایش کارایی پروژه ها با مشارکتی بخش خصوصی

علیرضا پویانسب- سرمایه گذاران داخلی و خارجی برا ی سرمایه گذاری در شهر اصفهان باید ظرفیت های شهر را مطالعه و پس از آن نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. فضای امروز شهر اصفهان آماده پذیرش سرمایه گذاران است و در حال حاضر کارکردی که برای اصفهان تعریف شده نیازمند حضور و مشارکت بخش خصوصی برای سازندگی است چراکه شهر اصفهان مختص مردم اصفهان و ایران نیست و باید توجه داشت که در سال گذشته اصفهان به عنوان شهر جهانی ثبت شده و به جمع شهرهای خلاق جهان نیز پیوسته است و از این رو همه مردم دنیا و به ویژه یونسکو نسبت به ارتقا و توسعه شهر حساس هستند.

سید مرتضی حسام نژاد در گفت و گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: بهره مندی حداکثری از توان بخش خصوصی موجب کاهش بار مالی و ارتقا کیفیت و کارایی پروژه ها شده و مدیریت کارآمد بخش خصوصی حاصل می شود. وی با بیان اینکه امروز پروژه های متعددی در دفتر سرمایه گذاری های شهرداری اصفهان تعریف شده است، افزود: پارکینگ شهرداری یکی از این صدها پروژه ای است که باید توسط سرمایه گذار به نتیجه برسد.مدیر دفتر سرمایه گذاری های شهرداری اصفهان ادامه داد: پس از آزادسازی محوطه برای پارکینگ فرشادی توسط شهرداری منطقه ۳ با برآوردهای انجام شده ۱۱ میلیارد تومان میزان سرمایه برای این پروژه در نظر گرفته شد که توسط شهرداری تامین اعتبار گردید.حسام نژاد با اشاره به اینکه پروژه فرشادی در مرحله انتخاب پیمان کار بود گفت با این پروژه برخورد و احساس کردیم که امکان حضور سرمایه گذار بخش خصوص وجود دارد، وی افزود: پروژه وارد دفتر سرمایه گذاری شهرداری اصفهان شد و یک سرمایه گذار که پیش از این در منطقه فعالیت کرده بود و با شهرداری و منطقه سه اصفهان آشنا بود وارد پروژه شد. وی توانمندی بخش خصوصی برای ساخت این پارکینگ را قابل توجه دانست و ادامه داد: این پروژه کاملا در قالب پروژه های مشارکتی شهرداری اصفهان ساخته خواهد شد و در واقع از طرف شهرداری هیچگونه هزینه ای برای ساخت و تکمیل آن صورت نخواهد گرفت.مدیر دفتر سرمایه گذاری های شهرداری اصفهان تاکید کرد: پروژه هایی که به صورت سهم الشرکه واگذار می شود هیچ وجهی را از شهرداری های مناطق خارج نمی کند و این مبالغ می تواند به کارهای ضروری تر در این شهرداری ها برسد و به نقدینگی شهرداری کمک کند.

حسام نژاد به حسن دیگر پروژه پارکینگ فرشادی اشاره و اظهار کرد: بخش خصوصی در این پروژه پیشنهاد داده که با تغییر روش اجرای پروژه بتواند پارکینگ را با حداقل تداخل با ترافیک احداث کند و کمترین میزان زحمت را برای همسایگان داشته باشد. وی با اشاره به اینکه تغییر طرح در معاونت عمرانی تایید شد، گفت: تغییر روش اجرا به این صورت بود که سرمایه گذار پیشنهاد کرده است ابتدا شمع های پارکینگ ریخته شود و سپس خاکبرداری از زیر این شمع ها انجام بگیرد. همین موضوع باعث می شود که به جای خاکبرداری ابتدایی اول فونداسیون اولیه کارگذاشته و کمترین مشکل را برای خیابان ایجاد کند.مدیر دفتر سرمایه گذاری های شهرداری اصفهان تصریح کرد: وقتی بخش خصوصی وارد عمل می شود و برای سرمایه گذاری با شهرداری مشارکت می کند موجب افزایش و کارایی و نظارت بیشتر بر روی طرح می شود و این امر موجب می شود که کارایی پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی افزایش یابد.حسام نژاد تاکید کرد: کلیه پروژه های معاونت عمرانی شهرداری در اختیار دفتر سرمایه گذاری و مشارکت ها قرار گرفته تا بتوانیم برای اکثر پروژه سرمایه گذار تعریف کنیم و خوشبختانه کلیه مدیران و معاونین مناطق شهرداری اصفهان نسبت به این موضوع توجیه هستند.وی اظهار کرد: هدف شهرداری اصفهان این است که ۴۰ درصد پروژه هایش از مسیر سرمایه گذاری بگذرد. چراکه شهر اصفهان نیازمند این است که از بخش خصوصی کمک بگیرد.

حسام نژاد افزود: ایجاد امنیت از اولویت های سرمایه گذاری است. وی ادامه داد: ایجاد و توسعه فضاهای اقامتی اصفهان، نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است؛ بنابراین جذب سرمایه‌گذاری آنها در راستای محور راهبردی توسعه شهری، از جمله اهداف مهمی است که دنبال می کنیم. وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد امنیت است. لذا این موضوع در اصفهان باید از نظر اجتماعی ، بانکی‌،قانونی و تجارت بین‌الملل مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رسیدن به اهداف و توسعه شهری گام‌های مؤثری برداشت. دراین راستا حمل و نقل عمومی، انرژی‌های نور و ایجاد بستر برای احداث ساختمان‌های چند منظوره اداری،مسکونی و غیره از جمله مواردی است که می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف توسعه پایدار شهری دنبال شود.