رقابت زنده خوانندگان جوان بالاخره پس از صحبت‌های فراوانی که در محافل هنری مبنی برساخت یک آکادمی موسیقی ایرانی مطرح می‌شد و همچنین به دنبال استقبالی که مخاطبان از برنامه‌های استعدادیابی موسیقی در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای داشتند، تلویزیون ایران هم تصمیم گرفت یک شوی استعدادیابی برای پیدا کردن خوانندگان بااستعداد و جوان در شبکه سوم راه بیندازد.
برنامه «3دا»‌‌ همان برنامه‌ای است که به سفارش گروه تفریحات و سرگرمی شبکه‌ سه تولید خواهد شد. فرشید محمودی تهیه‌کننده برنامه است و اجرای آن را هم محمد سلیمی برعهده دارد. محمودی درباره فرم این برنامه‌گفت: «این برنامه‌ به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت و از آنجایی که هنوز زمان دقیق پخش آن مشخص نیست نمی‌توانم تاریخ معینی به شما اعلام کنم. داستان از این قرار است که مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما، خواننده‌هایی را که مطرح نیستند اما با موسیقی آشنایی دارند و صدایی برای خواندن دارند، انتخاب و به ما معرفی کرده است. ما یک آزمون اولیه داریم که شرکت‌کنندگان در مقابل چند خواننده مشهور، تست صدا می‌دهند و بعد از آن، مرحله نظرسنجی مردمی شروع می‌شود. شرکت‌کنندگان هرهفته به استودیو می‌آیند و تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های شبکه سوم را بازخوانی می‌کنند و در اصل تستی که می‌دهند از طریق خواندن تیتراژها است.»
محمودی می‌‌گوید: «برنامه‌ ۳ داقرار نیست هیچ شباهتی با آکادمی‌های موسیقی خارجی داشته باشد و شکل و مدلی نو از استعدادیابی است.»
او توضیح می‌دهد: «ما می‌خواهیم شرکت‌کنندگانمان فقط تیتراژهای شبکه سوم را بخوانند و ازطرفی قرار نیست در این برنامه، چیزی به آنها آموزش داده شود. هرکس که احساس می‌کند، صدای خوبی برای خواندن دارد و با موسیقی آشنا است، می‌تواند به واسطه فراخوانی که منتشر خواهیم کرد، در این آزمون مردمی شرکت کند. داوران ما مردم هستند و آنها می‌توانند خواننده بر‌تر را مشخص کنند.»