ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پنج صادرکننده این استان در سطح ملی به عنوان صادرکنندگان نمونه شناخته شدند. ناصر بهزاد افزود: این افراد بطور همزمان همراه با ۳۰ صادرکننده نمونه استانی و هشت صادرکننده شایسته روز ۲۴ آذر جاری طی مراسمی با حضور مقامات استانی و کشوری مورد تقدیر قرار می‌گیرند. وی گفت: فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه با توجه به اخذ مستندات از صادرکنندگانی که در مهلت مقرر در 'سامانه نمونش' ثبت‌نام کرده بودند انجام شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: به این منظور جلسات مختلف کارشناسی با حضور نمایندگان بخشهای خصوصی و دولتی برگزار و با توجه به ضوابط تدوین شده عملیات فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه انجام شده است. وی داشتن حداقل ارزش صادراتی ۵۰۰ هزار دلار را از شرط‌های اولیه حضور صادرکنندگان در این فرایند ذکر و بیان کرد: امسال علاوه بر ارزش صادرات روند رشد صادرات بنگاه‌ها طی سه سال اخیر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بهزاد ادامه داد: از جمله شاخص‌هایی که در این فرایند مورد توجه و بررسی کمیته انتخاب صادرکنندگان نمونه استان قرار گرفت می‌توان به ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی، صادرات به صورت سرمایه‌گذاری مشترک، صدور محصولات تحت لیسانس، ثبت برند، دارا بودن دفتر فروش و نمایندگی در بازارهای مورد نظر اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه کیفیت کالاهای صادراتی بسیار حائز اهمیت است و در رقابتی شدن صادرات به ویژه در بازارهای جدیدی که در برنامه اقتصاد مقاومتی طی سال جاری دنبال می‌شود تاکید شده امتیاز ویژه‌ای برای شاخص کیفی‌سازی کالاهای صادراتی در نظر گرفته شد و این موضوع با ارائه گواهی استانداردهای بین‌المللی کیفی و مدیریتی پیگیری گردید. رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: همچنین با توجه به اهمیت و نقش تشکل‌گرایی بخش خصوصی، برای واحدهایی که در تشکل‌های صادراتی استانی و ملی عضویت داشته‌اند امتیاز ویژه‌ای لحاظ شده است. بهزاد ادامه داد: صادرکنندگان نمونه امسال در گروه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع شیمیایی، نساجی و پوشاک، محصولات فولادی، صنایع برق و الکترونیک، لوازم خانگی، لوازم اداری، فناوری بالا و دانش بنیان، بازرگانی عمومی و تعاونی انتخاب شده‌اند. وی گفت: در حوزه خدمات نیز در سه بخش صادرات نرم‌افزار، فنی مهندسی و گردشگری صادرکنندگان نمونه انتخاب شده‌اند.