تمام قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰ برای موبایل
ویندوز ۱۰، عنوان رسمی سیستم‌عامل جدید گوشی‌های هوشمند ویندوزفونی است و تمام کاربرانی که سیستم‌عامل ویندوزفون 1/8 را روی گوشی خود دارند، می‌توانند نسخه جدید را به‌صورت رایگان دریافت کنند.روز چهارشنبه اول بهمن ماه، «جو بلفیوره» سرپرست بخش ویندوزفون، به رونمایی و معرفی قابلیت‌های ویندوز ۱۰ برای موبایل پرداخت و گفت: «هدف ما این است که بستری فراهم کنیم تا نگاهی عمیق‌تر به قابلیت‌های سیستم‌عامل جدید گوشی‌ هوشمند خود داشته باشید.» حالا در اینجا می‌توانید با ویژگی‌های جدید و مهم ویندوز ۱۰ آشنا شوید: پروژه اسپارتان: شکست‌های پی در پی و شکایات کاربران از مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت باعث شد تا این کمپانی به فکر تولید یک مرورگر جدید با ویژگی‌هایی بسیار متفاوت از اینترنت اکسپلورر بیفتد. این مرورگر که از مدت‌ها پیش شایعاتی درباره آن منتشر می‌شد، با نام اسپارتان رسما در ویندوز 10 معرفی شده است.
اکشن سنتر: ویندوز ۱۰ نسخه گوشی با نسخه دسکتاپ هماهنگ و یکپارچه است. بنابراین شما هیچ اعلان و اطلاعیه‌ای را نه در گوشی و نه در دیگر گجت‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ خود، از دست نخواهید داد.
منوی تنظیمات جدید: فضای تنظیمات در ویندوز کامپیوترهای شخصی همواره با چالش همراه بوده است. علاوه‌بر اینکه کاربران نیاز دارند تا با یک محیط ساده سر و کار داشته باشند، باید اجازه اعمال تغییرات دلخواه برای آنها فراهم باشد. بخش تنظیمات ویندوز ۱۰، برای گوشی موبایل و کامپیوترهای شخصی صریح و ساده است و در عین حال شاهد پس ‌زمینه سفید رنگی در منوی تنظیمات هستیم که در صدر آن لیستی از محبوب‌ترین دانلودهای اخیر قرار دارد. در ویندوز ۱۰ اصلاحات کاملی در فضای تنظیمات صورت گرفته است، اما این بار قرار است این اصلاحات روی گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی شود، چون بخش تنظیمات ویندوزفون نسبتا شلوغ و به هم ریخته است.
جابه‌جایی سریع پیام‌ها بین پیام‌های متنی و دیگر برنامه‌های پیام‌رسان مانند اسکایپ
امکان استفاده از اپلیکیشن‌های همگانی مانند نرم‌افزارهای آفیس: ورد، اکسل و پاورپوینت.
این سه نرم‌افزار زیرمجموعه آفیس در تمام موبایل‌های هوشمند و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ حضور خواهند داشت. در واقع مایکروسافت با ویرایش نسخه اولیه و فعلی آفیس در ویندوزفون، نسخه بهبود یافته‌تری از آفیس را در ویندوز ۱۰ فراهم کرده است.
امکان پرینت از فایل آفیس با استفاده از قابلیت وایرلس: به این ترتیب شما می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند خودتان از یک فایل آفیس هم پرینت بگیرید.
نسخه جدید Outlook : یعنی اپلیکیشن مرسوم و همیشگی مایکروسافت که با استفاده از تمام قابلیت‌های نرم‌افزار ورد برای مدیریت ایمیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تقویم جدید با رابط کاربری مترو: نام جدید و رسمی‌ رابط کاربری مترو «Modern UI» است.
اپلیکیشن‌های جدید برای ویرایش تصاویر: البته در نگاه اول مشابه اپلیکیشن‌های فعلی به نظر می‌رسند، اما علاوه‌بر اینکه هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند قابلیت‌های جدید دیگری هم دارند که از جمله آنها می‌توان به حذف کپی تصاویر، بهینه ‌سازی خودکار و سازمان‌دهی بهتر عکس‌ها اشاره کرد. با توجه به اینکه ویندوز ۱۰، در نسخه دسکتاپ هم قابل پیاده‌ سازی است تبادل اپلیکیشن‌ها بسیار آسان صورت می‌گیرد.
ساخت آلبوم‌های خودکار در گالری تصاویر: از تصاویر به صورت خودکار آلبوم‌های عنوان‌دار با فرمت مناسب تهیه خواهد شد. این تصاویر در حافظه ابری ذخیره شده و می‌توان به‌راحتی آنها را به اشتراک گذاشت.
اپلیکیشن جدید موزیک و هماهنگی با فضای ابری OneDrive: این فضای ابری بخشی از ویندوز ۱۰ خواهد بود و اپلیکیشن جدید موزیک به شما اجازه خواهد داد تا تمام آهنگ‌های خود را در OneDrive قرار دهید.
تصاویر پس‌زمینه: بالاخره ویندوز در نسخه جدید خودش تصمیم گرفته است تا تصویر پس‌زمینه را به شکل کاشی‌مانند یعنی منقطع و گسسته قرار ندهد و شکل کاملی از تصویر ارائه دهد.
در ویندوز ۱۰ روی کورتانا تغییرات کوچکی اعمال می‌شود: عدم وابستگی کورتانا به سیستم‌عامل، آن را تبدیل به یک دستیار صوتی پویا ساخته است. این به این معنا است که هر زمان مایکروسافت اراده کند می‌تواند طرح‌بندی و ساختار کورتانا را تغییر دهد. در حال حاضر، مایکروسافت به دنبال سازماندهی بهتر کورتانا در جهت بهینه‌سازی فضا و طرح کلی آن بر اساس نظرات کاربران است. تغییرات نامحسوسی در کورتانای همراه با ویندوز ۱۰ دیده می‌شود. در نسخه جدید ویندوز، آیکون کورتانا، به جای گوشه بالایی سمت چپ، در وسط قرار گرفته است. جالب است بدانید که یک منوی همبرگرشکل هم در آنجا قرار دارد. در این منو لیست انبوهی از اپلیکیشن‌های فراگیر مایکروسافت وجود دارد. هرچند که امکان دارد قبل از انتشار نسخه نهایی ویندوز ۱۰، تغییراتی در این بخش لحاظ شود. باید این نکته را در نظر داشت که فعلا هیچ تغییری قطعی نیست. مایکروسافت قرار است تغییرات را بر مبنای نظرات کاربران اعمال کند با این حال اولین پیش‌‌نمایش از نسخه ویرایش شده ویندوز ۱۰ در اوایل اسفندماه ارائه خواهد شد.
پاسخ‌دهی ترتیبی و مشابه iOS
صفحه کلید ویندوز ۱۰: یک نشانگر مجازی دقیق با پیشنهاد املای کلمات در نوشتن پیام: قابلیت نشانگر مجازی دقیق به ظاهر کم‌اهمیت اما جالب است و نقش دکمه قرمزرنگ معروف صفحه کلید لپ‌تاپ‌های تینک‌پد لنوو را دارد. این نشانگر که در گوشه پایین سمت چپ قرار دارد آبی‌رنگ بوده و تنها عملکرد آن سهولت جهت‌یابی در صفحه نمایش است. در عین حال شاهد پیشنهاد املای درست کلمات در صفحه کلید جدید ویندوز ۱۰ برای موبایل هستیم. با این اوصاف، مشکل قدیمی کاربران در ویرایش متن تایپ شده هم حل شده است. با استفاده از این نشانگر می‌توانید به هر قسمت از متن بروید و آن را اصلاح کنید.