میراث پدر در دستان سکاندار جوان
گروه صنعتی شفق دانا تولیدکننده قالبها و قطعات پلیمری خودرو در ایران در اولین همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان استان تهران در سال 92 با کسب امتیازات بالا موفق به دریافت این گواهینامه شد و لوح تقدیر و تندیس زرین فعال حقوق مصرف کنندگان به مدیرعامل جوان اعطاء گردید.
شفق دانا که بنیانگذار آن مرحوم مهندس ایرج قاسمی قهیازی بود طی سالهای اخیر نیز روند موفقیت آمیز خود را در بخش قطعات خودروی کشور ادامه داد ، به گونه ای که جایگاه فعلی این واحد تولیدی با توجه به محصولات کیفی آن روز بروز ارتقاء بیشتری یافته و به یک برند معتبر و در حال توسعه تبدیل شده است.
با اعلام و ارائه فهرست برگزیدگان همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان استان تهران که نام گروه صنعتی شفق دانا هم در این فهرست خودنمایی می کند، خبرنگار ما ، گفت و گویی با مهندس ژوبین قاسمی سکاندار جوان این گروه که میراث پدر را به خوبی پاسداری و در مسیر جلو هدایت کرده است انجام داده که در زیر می خوانید.
آقای مهندس، لطفا به معرفی گروه صنعتی شفق دانا بپردازید.
گروه صنعتی شفق دانا یکی ازبزرگترین تولیدکنندگان قالبها و قطعات پلیمری خودرو درایران است ، که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز نموده و پس از ۱۳ سال با همت متخصصین و کارشناسان خود توانست به عنوان یکی از اولین سازندگان قطعات سهم بسزایی در خود کفائی صنعت خودروی کشور داشته باشد.
در حال حاضر این شرکت با جذب ۲۵۰ نفر نیروی کار متخصص در فضایی به وسعت ۱۵۰۰۰ متر مربع و با احداث خط تولید خود که مطابق با تکنولوؤی روز بوده و نصب ماشین آلات پیشرفته توانسته در زمینه تولید قالبها و قطعات پلیمر،تزریق پلاستیک واکسترودر، امکانات آزمایشگاهی منحصر به فرد، تحول عظیمی در حوزه قطعات پلیمری ایجاد نموده و تبدیل به یک قطب صنعتی گردد.
اولین واحد تولیدی(سال ۱۳۵۹ ): شرکت فعالیت خود را در زمینه طراحی قالب شروع کرد.
دومین واحد تولیدی(سال ۱۳۶۳): شرکت با همکاری واحد امور ساخت و خود کفایی ایران خودرو اقدام به تولید آرم اتوبوس نمود .
سومین واحد تولیدی(سال ۱۳۶۴):با ارتقای سطح تولید ، کیفیت وهمچنین سرعت عمل با سایر شرکتهای خودرو سازی از جمله شرکت سایپا قرارداد همکاری بست . چهارمین واحد تولیدی( سال ۱۳۷۳): .همزمان با تاسیس شرکت ساپکو کلیه قرار دادهای منعقده با امور ساخت و خودکفایی ایران خودرو را پس از تبدیل شرکت به سهامی خاص با نام گروه صنعتی شفق دانا با شرکت ساپکو فعالیت خود را بطور رسمی آغاز و تاکنون گامهای موثری در راه پیشرفت و توسعه برداشته است .
بنیانگذارشرکت پدرم مهندس ایرج قاسمی بود که ایشان با عشق به تولید و فعالیت های شبانه روزی توانست نامگروه صنعتی شفق دانا را بعنوان یکی از طراحان و تولید کنندگان قطعات خودرو برجسته نماید ، که در ۱۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۱ در هنگامی که مشغول به کار در کار خانه بودند بطور ناگهانی جان به جان آفرین تسلیم نموده و به دیدار معشوق شتافت.پیش از این اتفاق ناگوار بنده بعنوان قائم مقام مدیریت و مدیر اجرایی در حدود ۱۵ سال مشغول به کار بودم وهم اکنون همان فعالیت ها را با سمت مدیر عامل ادامه می دهم .
کسب افتخارات جدید نشان از این دارد که شما به خوبی توانسته اید جای خالی پدر را پر کنید. نظر شما در خصوص رعایت حقوق مصرف کننده چیست ؟
ما با هدف رضایتمندی مشتریان داخلی (همکاران)و مشتریان خارجی شروع به فعالیت نمودیم و به این که پایداری و بقای ما به آشنایی با نیاز های حال و آینده مشتریان ونهایتا رضا یتمندی آنان است. اعتقاد داریم با دو عامل کیفیت محصول و سیستم مدیریت کیفیت در داخل سازمان در این مسیرقدم بردا شته ایم.
در این چند سال اخیر با توجه به نوسانات شدیدی که در صنعت کشور ما رخ داده نهایت سعی خود را نمودیم که با حذف اتلافهای سازمانی هزینه های سربار را کم کرده و قیمت محصولات را نیزدر جهت رعایت حقوق مصرف کننده کنترل کنیم،و همیشه بر این باور هستیم که مشتری ما خودمان هستیم زیرا هر قطعه ای که برای خودرو تولید میکنیم در نهایت مورد مصرف خودمان یا خانواده ما یا بستگان قرار می گیرد.
در ضمن ما تمامی الزامات استاندارد های ISO ۱۰۰۰۲:۲۰۰۴ , ISO ۱۰۰۰۴:۲۰۱۰ راکه در خصوص مدیریت بر رضایت مشتریان است را رعایت نموده و سیستمهای مدیریت کیفیت را هم با تیم CRM مجموعه که اختصاصا وظیفه مدیریت ارتباط با مشتری را دارند استقرار دادیم.
عامل پیشرفت شفق دانا را در چه می بینید؟
عامل اصلی رشد ما بر اساس رضایت مشتریانمان ومنابع انسانی توانمند است که مدت طولانی ایست که در تمام امور بصورت کار گروهی فعالیت داریم ، خوشبختانه مدیران مجموعه ما در سطح بسیار مطلوبی هم از لحاظ علمی وعملی قراردارندبه نوعی که ما از تمامی ابزار های روز دنیای صنعت و تجارب دیگران در جهت بهبود استفاده نموده‌ایم.
می توانم بعنوان مثال از ابزار های مدیریتی به مدیریت دانش، مدیریت ۳۶۰درجه در جهت منابع انسانی تولید ناب در خصوص حذف اتلافهای سازمان مهندسی خلاقیت در خصوص نگرش خلاقانه به مسائل و استقرار استاندارد های مدیریت کیفیت اشاره کنم.
تاکنون چه گواهینامه یا جوایزی دریافت نموده‌اید؟
۱۳۷۹- ۱۳۸۶ :اخذ گریدA با الزامات ساپکو
۱۳۸۹:اخذ گرید A شرکت ایساکو
۱۳۸۹:اخذ گرید Aشرکت اپکو تامیین کننده قطعات ایران خودرو دیزل
۱۳۸۶:اخذ گرید B شرکت سازه گستر سایپا
۱۳۸۰:اخذ استاندارد ISO ۹۰۰۲ :۱۹۹۸از شرکت AFAQ فرانسه
۱۳۸۲:اخذ سه مرحله گواهینامه ISO TS ۱۶۹۴۹:۲۰۰۲ ازشرکتDQS آلمان
۱۳۸۵:ازشرکت URS انگلستان
۱۳۸۹:از شرکت MIC انگلستان
۱۳۸۹:دریافت گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ از شرکتSWES CERT سوییس
۱۳۸۹:دریافت گواهینامه ISO ۱۸۰۰۱:۲۰۰۴ از شرکت SWES CERT سوییس
۱۳۸۷:جایزه مدیر موفق در صنعت پلاستیک
۱۳۸۸:جایزه صنعتگر برتر توسط صنایع استان تهران
۱۳۹۰:جایزه قهرمان صنعت
۱۳۹۰:جایزه واحد صنعتی پیشرو در صنعت پلاستیک
۱۳۹۰:جایزه مدیر موفق در صنعت پلاستیک
دریافت استاندارد های فوق نشانه ای بارز ازثبات و بهبود کیفیت محصولات تولیدی و رعایت تمامی استانداردهای پیشرفته در امر تولید بشمار می رود.
برنامه های آینده شما چیست ؟
برنامه آینده ما بهبود مستمر و گسترش تارسیدن به ابر مجموعه تولیدی قطعات خودرو برای خودرو سازان داخلی وخارجی می باشد. و تحقق این امر هم تنها به اصل رهبری در مدیریت و تعریف مدیریت که علم به کار گیری منابع درراستای اهداف سازمان است بستگی خواهد داشت.
شما برای سایر تولید کنندگان یک الگو هستید. آیا توصیه خاصی به آنان دارید؟
تمامی کسانی که در امر تولید و خودکفایی مشغول هستند الگو هستند. که با تمام مشقات ،تولید را هدف خود قرار داده اند وبه کشور و مردم خدمت می نمایند.تنها چیزی که من می توانم بگویم اینست که ما می توانیم فعل خواستن را صرف کرده و به عمل تبدیل نماییم.واز اصول رقابت پایا پای به جای رقابت متقابل که در جهت خنثی کردن نیرو های همدیگر است، پیروی نماییم. در انتها با جمله ای از پدرم که همیشه به یادگار با من است کلامم را پایان می دهم :
تولد یک ابتکار ، پایانی بر تکرار