مسکن در دست یک جراح

وزیر مسکن ترامپ یک جراح است. زمانی او رقیب میلیاردر نیویورکی بود، اما وقتی که ترامپ توانست در انتخابات هشتم نوامبر پیروز میدان شود از بن کارسون به این دلیل که در طول کارزار انتخاباتی از وی دفاع کرد، خواست در کابینه وی حضور داشته باشد. مردی سیاه‌‌پوست که به‌شدت اعتقادات مذهبی سفت و سختی دارد و از پشتوانه تی‌پارتی‌ها برخوردار است.اگر وارد خانه وی شوید، نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌شکند تصویری از عیسی مسیح (ع) است که مسیر را به این جراح بازنشسته نشان می‌دهد. برخی می‌گویند رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به پاس قدردانی، وی را وارد کابینه کرده است، اما ترامپ در بیانیه‌ای ضمن اعلام این تصمیم خود گفت: «بن کارسون ذهنی درخشان دارد و مشتاق توانمند‌‌کردن جوامع و خانواده‌ها است. درباره برنامه توسعه شهری من و پیامی که برای بهبود اقتصاد داریم صحبت‌های طولانی داشته‌ایم. او نیز درباره آینده کشورمان با من هم‌نظر است». رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا کارسون را فردی سرسخت خواند که هرگز تسلیم نمی‌شود. وزیر مسکن و شهرسازی در آمریکا بر برنامه‌های مسکن دولت فدرال نظارت دارد و در کار سیاست‌گذاری بر وضعیت بی‌خانمانی و گرفتن مسکن بدون تبعیض، کمک می‌کند. متصدی پیشنهادی این سمت مانند دیگر پست‌های کابینه دولت باید مورد تایید سنای آمریکا قرار گیرد.

حالا با انتخاب او این پرسش مطرح می‌شود که اساسا بن کارسون کیست و چه برنامه‌هایی در سر دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: او جراح بازنشسته مغز و اعصاب و ۶۵ ساله است. وی در دیترویت میشیگان به دنیا آمد. وقتی که هشت ساله بود والدینش از یکدیگر جدا شدند و نوجوانی ناآرامی را پشت سر گذاشت. او فردی مذهبی است و گفته است که با سخت‌کوشی و پشتکار و ایمان به خدا می‌توان آرزوها را تحقق بخشید. او در کتابش نوشته است زمانی که فقر را مشاهده کرد و این که خانواده‌اش ساعت‌ها در بیمارستان منتظر می‌ماندند، تصمیم گرفت تا پزشک شود. او اما شاگرد تنبل کلاس بود و تحت فشار مادرش که بی‌سواد بود مجبور به کتابخوانی شد. از کلاس پنجم اما درس‌هایش رشد چشمگیری داشت. با کمک بورس تحصیلی مدرک لیسانس در رشته روانشناسی را از دانشگاه ییل کسب کرد و از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان به‌عنوان جراح مغز و اعصاب فارغ‌التحصیل شد. او در ۳۳ سالگی رئیس بخش جراحی کودکان در جانز هاپکینز شد. کارسون همچنین درباره لاله و لادن بیژنی دوقلوهای به هم‌چسبیده ایرانی سعی کرده بود تا آنان را به دلایلی چون سن بالا در مقایسه با دیگران از عمل منصرف کند. او علیه توافق هسته‌ای موضع‌گیری کرده بود. برای مثال، مدعی شده بود که دولت اوباما با توافق ایران، منافع اسرائیل را به خطر انداخته است. کارسون اما اظهارات جنجالی و عجیب و غریب زیادی داشته است. او نیز مانند ترامپ سوژه اصلی رسانه‌ها بوده است. در زیر به برخی از نظرات جنجالی وی اشاره می‌شود.

۱-زنانی که سقط جنین می‌کنند مانند برده‌داران هستند.

در صحبت‌های تلویزیونی کارسون در شبکه خبری ان‌بی‌سی در ماه اکتبر گذشته او درباره زنانی که تلاش می‌کنند سقط جنین به‌دلیل بارداری‌های ناخواسته انجام دهد اظهار‌نظر کرد و آنان را به برده‌داران تشبیه کرد. او گفت: «آنان فکر می‌کنند که حق انجام هر کاری را با جنین دارند، همان احساسی که برده‌داران نسبت به برده‌ها داشتند». او حتی مخالف سقط جنین در مواردی است که جنین بر اثر تجاوز و یا زنای با محارم به‌وجود آمده و گفته است که نمی‌تواند به کشتن یک جنین و یک نوزاد رای مثبت دهد.

۲-اوباما بدترین چیزی بوده که از زمان بردگی در آمریکا به این سو ظهور کرده است.

کارسون تنها سقط جنین‌کنندگان را با برده‌داران و برده‌داری مرتبط ندانسته است. او در سخنرانی‌ای در سال ۲۰۱۳ میلادی گفته بود که اوباما بدترین چیزی است که در تاریخ آمریکا از زمان برده‌داری به این سو ظهور کرده است. او گفته بود: «برده‌داری نوینی در راه است؛ اوباما می‌خواهد همه ما به خدمت دولت در بیاییم. موضوع بیمه‌های درمانی و خدمات بهداشتی نیز در این راستا است».

۳-هیتلر دیگری می‌تواند در آمریکا ظهور کند.

کارسون در سخنرانی‌های انتخاباتی خود به آلمان نازی نیز استناد کرده بود. در ماه سپتامبر او در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که نیرویی شبیه نازی‌ها می‌تواند در آمریکا به قدرت برسد. او گفته بود: «زمانی که به عقب بازگردید و به تاریخ جهان و چگونگی آغاز خودکامگی نگاه کنید تا حد زیادی به فکر فرو می‌روید که چه شباهت‌هایی با زمان امروز ما دارد». او در واقع، اوباما را با هیتلر مقایسه کرده بود.

4- یهودیان اگر اسلحه داشتند از هولوکاست جلوگیری می‌شد.

بن کارسون برای اینکه از حمل اسلحه دفاع کند به موضوع هولوکاست متوسل می‌شود و می‌گوید که اگر یهودیان اسلحه داشتند از وقوع آن جلوگیری می‌شد. او اشاره کرده بود که این موضوع نشان می‌دهد آزادی حمل و استفاده از اسلحه یک قانون منطقی است.

۵-دانشگاه‌ها باید برای سخنرانی سیاسی لیبرال مورد نظارت قرار گیرند.

او در برنامه‌ای رادیویی در ماه اکتبر از سانسور حمایت کرد و گفت که باید در برابر «تعصبات سیاسی افراطی» در محیط دانشگاهی دستگاه نظارتی بر موسسات وابسته به آموزش عالی در نظر گرفته شود. هدف حمله اصلی او لیبرال‌ها بودند. او مدعی شد که محافظه‌کاران از سخنرانی لیبرال‌ها در محیط‌های آموزشی آسیب دیده‌اند.

6- مسلمانان نباید نامزد انتخابات شوند.

اگر ترامپ بارها با نفرت‌پراکنی‌های نژادپرستانه خود صدای آزاداندیشان را در آورده بود، کارسون نیز به همین دلیل بارها صدای منتقدان خود را در آورده است. او در یک نفرت‌پراکنی اظهار کرده است که مسلمانان نباید رئیس‌جمهور شوند. البته او بعدا به جای عذرخواهی در این‌باره به توجیه استدلالش پرداخت و گفت که به‌عنوان یک مسلمان شما برای ریاست‌جمهوری باید اصول اسلامی را کنار بگذارید.

۷-جنگی در درون زنان وجود دارد.

او در تابستان گذشته استدلال کرد که سیاست‌های حزب جمهوریخواه، زنان را محدود نمی‌کند. او مدعی شد که هیچ جنگی علیه زنان در درون حزب جمهوریخواه وجود ندارد؛ بلکه جنگ ممکن است در درون زنان و میان خود آنان با یکدیگر وجود داشته باشد.

8-اوباما اصلاح قانون مهاجرت را امضا کرد تا رای‌دهندگان به دولت وابسته شوند.

پس از صحبت درباره رفاه، کارسون در مصاحبه‌ای دیگر از اصلاح قانون مهاجرت به دستور اوباما به‌عنوان دستوری اشتباه یاد کرد. او گفت که تنها هدف اوباما جذب آرا در انتخابات است.