این روزها ولادیمیر پوتین 61 ساله، بیشتر از همیشه مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته‌ است. او همواره چهره‌ای خبرساز بوده و تصاویری که کمتر از یک سیاستمدار و رهبر جهانی منتشر می‌شود، از او در رسانه‌ها منتشر شده و پوتین را به چهره‌ای جنجالی و مورد توجه تبدیل کرده‌است. تصاویر او هنگام شکار یا ورزش، از جمله این موارد هستند، اما با شدت گرفتن رویارویی میان او با غرب، به تازگی گزارش‌هایی از زندگی خصوصی و آداب رفتاری‌اش منتشر شده که به آشنایی بیشتر با یکی از سرسخت‌ترین رهبران تعیین‌کننده جهان امروز منجر می‌شود. ماه گذشته وقتی شهردار شهری در هلند، خواستار اخراج ماریا پوتین از این شهر شد، تازه دنیا متوجه شد که رئیس‌جمهور روسیه فرزندی هم دارد. پوتین دو دختر دارد به نام‌های ماشا (ماریا) 29 و کاتیا (کاترینا) 27 ساله. این دو رمز‌آلودترین و کم‌خبرترین فرزندان یک رهبر سیاسی در جهان هستند. تا این سن نه کسی تصویری از آنها دیده نه اطلاعات دقیقی از آنها دارد. در دو دهه گذشته چه زمانی که پوتین برای اولین بار به ریاست‌جمهوری رسید چه بعدها که نخست‌وزیر شد و چه حالا که دوباره به کرملین بازگشته، هیچ وقت خبری از دخترانش در رسانه‌های داخل و خارج روسیه منتشر نشده‌است. آنها نه عضو شبکه‌های اجتماعی هستند نه سمتی دارند. سخنگوی کرملین سال گذشته در پاسخ به سوال یک خبرنگار غربی درباره فرزندان پوتین گفت: شایعات زیاد است، اما ما هیچ گاه درباره خانواده آقای پوتین صحبت نمی‌کنیم. اطلاعات جسته و گریخته اما نشان می‌دهد که دختران پوتین هر دو در مدرسه آلمانی‌زبان درس خوانده‌اند و برای ادامه تحصیل در دانشگاه به سن‌پترزبورگ رفته‌اند. ماشا بیولوژی خوانده و کاتیا در رشته مطالعات آسیا دانش‌آموخته شده‌. کاتیا زمانی با یک جوان اهل کره جنوبی که پسر یکی از کارمندان سفارت کره در مسکو است زندگی می‌کرد. اکنون اما با نیکولای سامالوف از دوستان قدیمی پدرش که سرمایه مالی بسیاری از پروژه‌های المپیک سوچی را تامین کرده، زندگی می‌کند. ماشا هم در هلند با یک بازرگان هلندی زندگی می‌کند که رابطه تجاری خوبی با روسیه دارد. بعد از ماجرای حمله به هواپیمای مالزی که در آن بیش از 100 شهروند هلندی کشته شدند، شهردار هیلورسام، شهری در هلند که ماشا در آن زندگی می‌کند، خواستار اخراج دختر پوتین از این شهر شد. پوتین سال گذشته بعد از 30 سال زندگی مشترک، از همسرش جدا شد. لودمیلا همسر پوتین که در گذشته مهماندار هواپیما بود، کمتر در مراسم رسمی و در سفرها همراه او بود و رابطه آنها سال‌ها سرد و تیره بود. سرانجام سال گذشته او و پوتین در بیانیه‌های جداگانه‌ای از جدایی‌شان خبر دادند. پوتین تابستان گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: ما به ندرت هم را می‌دیدیم و زندگی‌های جداگانه‌ای داشتیم. لودمیلا هم گفت: همیشه خوشحالم که او از من حمایت می‌کند. بن جودا نویسنده انگلیسی، حاصل سه سال مصاحبه با نزدیکان پوتین را در کتابی با عنوان امپراتوری لرزان منتشر کرده‌است. او در این کتاب به نکاتی از آداب و رفتار و برنامه روزانه پوتین اشاره می‌کند اطلاعات این کتاب از آن جهت قابل استناد است که در نتیجه گفت‌وگو با چند مقام ارشد روسیه از جمله نخست‌وزیران سابق و وزرای سابق و فعلی، فرمانداران و بوروکرات‌ها و مشاوران نزدیک کرملین جمع‌آوری شده‌است. در نتیجه این اطلاعات، اکنون ما 9 نکته درباره ولادیمیر پوتین می‌دانیم.
پوتین صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شود و اولین وعده غذایی‌اش را تقریبا ظهر می‌خورد. او همواره با صبحانه پنیر گوسفندی می‌خورد و تخم‌مرغ و آب‌میوه هم روی میز صبحانه دارد.
بخش عمده فکر کردن پوتین درباره مسائل روسیه در استخر طی می‌شود. او بعد از صبحانه به شنا می‌رود و چندساعتی را تنها شنا می‌کند.


بعد از شنا مدتی را ورزش می‌کند.
پوتین به اینترنت علاقه‌ای ندارد. دفاتر کار او تلویزیون ندارند و او از تکنولوژی‌های غیرقابل شنود و امن برای ارتباطاتش استفاده می‌کند. یعنی از کاغذ و قلم و از خطوط تلفنی زمان شوروی.
تدابیر امنیتی در سفرها برای پوتین مهم است. او به همراه خود آشپز و خدمتکار به سفرهای خارجی می‌برد و غذاهای خارجی را نمی‌خورد.
پوتین دوست ندارد وقتش را در کرملین بگذراند. او کارهایش را در کاخی خارج از مسکو انجام می‌دهد چون ازترافیک و آلودگی شهر بیزار است. وقت زیادی را هم در عمارت محل زندگی‌اش می‌گذراند.
افراد نزدیک پوتین، او را تزار خطاب می‌کنند. گاهی هم به او رئیس می‌گویند.
پوتین زندگی خصوصی ندارد و همه وقتش را به کار می‌گذراند. والدینش فوت کرده‌اند و دخترانش هم در روسیه زندگی نمی‌کنند. از همسرش هم که جدا شده‌است. شایعات زیادی درباره رابطه او با زنان از جمله مثلا مدل‌ها یا ورزشکاران منتشر شده که صحت هیچ کدام قابل تایید نیست.
زندگی پوتین یکنواخت است، اما او خود را با کار سخت سرگرم می‌کند. خودش ادعا می‌کند که بعد از استالین، او سختکوش ترین رهبر است.