چالش های میهمانان و میزبانان در اکوتوریسم

یک کارشناس گردشگری گفت: آموزش برخورد با گردشگر باید همزمان با توسعه و ترویج فرهنگ گردشگری در کشور شروع شود تا مشکلات بین جامعه میزبان و جامعه میهمان به حداقل برسد. مهدی راست قلم در نشست "نقش گروه‌های کوه گشت در صنعت اکوتوریسم اصفهان" که توسط مرکز علمی فرهنگی نقش جهان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بوم گردان بیشترین مراوده و ارتباط را با جوامع محلی برقرار می‌کنند و در واقع نقطه واسطه گردشگر با جوامع محلی، مسئولان تورگردی هستند. وی افزود: امروز انتفاع از صنعت بوم گردی فقط به کوهنوردان و آژانس داران می‌رسد و هنوز جوامع محلی نتوانسته‌اند که از این نوع گردشگری انتفاعی بدست بیاورند به همین دلیل شاهد درگیری‌هایی میان این دو قشر هستیم. این کارشناس گردشگری با بیان اینکه جامعه محلی نیازمند استفاده از منافع بوم گردی و اکوتوریسم است، ادامه داد: باید آموزش برخورد با گردشگر را ضمن توسعه و ترویج فرهنگ گردشگری در کشور شروع کنیم تا مشکلات بین جامعه میزبان و جامعه میهمان به حداقل برسد.

امنیت گام نخست گردشگری

همچنین سروان مجید گیوی، کارشناس آموزش معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان، اظهار کرد: امنیت باید در اولین گام گردشگری مدنظر قرار گیرد. زیرا امنیت موجب نفوذ گسترده گردشگری می‌شود و نادیده گرفتن اصول ایمنی، نقطه آغاز چالش‌ها است. به همین منظور اگر لحظه‌ای تردید در امنیت گردشگر وجود داشته باشد از گردشگری منصرف می شود. وی با اشاره به اینکه امنیت فقط مربوط به نیروی انتظامی نیست و در واقع باید همه ارگان‌ها درست فعالیت کنند ادامه داد: نیروی انتظامی با رویکرد ایجاد امنیت، پلیس گردشگری را در اصفهان به عنوان اولین استان راه اندازی و به صورت تخصصی نسبت به ارتقاء و امنیت گردشگران در اصفهان اقدام کرد. گیوی اظهار کرد: قطعا با تورهایی که مجوز ندارند و یا بدون بیمه حرکت می‌کنند باید برخورد کنیم و از این کار دریغ هم نمی‌کنیم، زیرا تور بدون مجوز و بیمه خود سرآغاز خدشه دار شدن امنیت است. برخی از این تورها نیز قرار داد تنظیم نمی‌کنند اگر قرار داد تنظیم کنند پس از حادثه می‌توانند از افراد شکایت کنند زیرا در قرار دادها حقوق طرفین ذکر شده است.

کارشناس آموزش معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان تأکید کرد: نگاه به توریسم نباید تنها نگاه اقتصادی بلکه باید نگاه فرهنگی باشد. نگاه فرهنگی خود به خود اقتصاد هم به همراه دارد. زمانی که منطقه از نظر فرهنگی آمادگی پذیرش توریست را ندارد اهانت ها آغاز می‌شود، اما اگر زیرساخت فرهنگی آماده باشد شاهد استقبال گردشگر در جامعه میزبان هستیم. گیوی تصریح کرد: با ایجاد زیرساخت های گردشگری تنش میان جامعه میزبان و میهمان کاهش می‌یابد در حالی که نگاه صرفا اقتصادی به این صنعت آسیب می رساند. احترام به فرهنگ در گردشگری بسیار مهم است و مقیدات قانونی باید رعایت شود. گردشگران خارجی حجاب را به عنوان قانون کشور رعایت می‌کنند و رعایت قانون در گردشگری بسیار مهم است.وی با بیان اینکه پلیس باید قوانین را به خوبی اجرا کند، اضافه کرد: ما ملزم هستیم قانون را رعایت کنیم و به همین منظور کلاس های ویژه‌ای برای راهنمایان تور و تورگردانان برگزار کرده‌ایم تا آنها با چالش های پیش روی خود هنگام تورگردی و تور لیدری مواجه نشوند. توصیه به تورگردانان این است که همواره برای رفتن به مقصد حتما با مسؤولان انتظامی هماهنگ شوند تا کارها بهتر پیش برود و نسبت به حضور آن تور در منطقه آگاهی وجود داشته باشد.

چالش‌های بزرگ اکوتوریسم عدم درک میزبان و میهمان است

همچنین یک فعال طبیعت گردی استان اصفهان اظهار کرد: آموزش و آگاهی بین جامعه میزبان و میهمان باید ایجاد شود چرا یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی اکوتوریسم همین نبود درک متقابل بین این دو جامعه است. رازقی افزود: درواقع اگر جوامع محلی با آموزش و آگاه سازی به این موضوع واقف شوند که توسعه گردشگری و اکوتوریسم موجب توسعه منطقه و رونق اقتصادی آن ها خواهد شد، هم جامعه گردشگر را بهتر درک می‌کنند و هم خود بهترین محافظان و برقرارکنندگان امنیت در محل می‌شوند.این فعال طبیعت گردی استان اصفهان گفت: نگرش در کشور ما از مسؤولان گرفته تا به ذیل باید نگرشی صحیح و درست باشد اما هنوز هم برخوردهای ناصحیح با تورهای گردشگری به خصوص توریست های خارجی لطمه‌های فراوانی به گردشگری کشور می زند. این موضوع در کنار نبود زیرساخت‌های کامل موجب می‌شود که گردشگری توسعه لازم را پیدا نکند. رازقی خاطر نشان کرد: این در حالی است که کشورهای توسعه یافته از دهه ۸۰ میلادی زیرساخت‌های گردشگری خود را تقویت کردند و پس از ۲۰ سال در دهه‌های اخیر توانستند از آن بهره برداری کنند.

برخورد با هیات های کوهنوردی بدون مجوز

همچنین اسماعیل خانیان، نماینده هیات کوهنوردی استان اصفهان، با اشاره به اینکه هیات کوهنوردی برخورد با گروه‌های بی مجوز به شکل سیستماتیک برخورد می‌کند، اظهار کرد: برای گرفتن مجوز تور کوهنوردی هر فرد باید ۲۴ کتاب و همچنین تمرینات صخره نوردی، یخ نوردی و ... را بگذراند تا بتواند به عنوان یک تورگردان فعالیت کند البته همه اینها باید در کنار یک مربی مورد تأیید انجام شود. وی ادامه داد: قطعاً ما باید تعریف درستی از اکوسیستم و کوهنوردی داشته باشیم متاسفانه امروز برخی افراد با ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان اقدام به برگزاری تور می‌کنند و حتی در برخی برنامه‌های خود غارنوردی می‌گنجانند این در حالی است که هیات کوهنوردی برای غار گردانی خود یک سر فصل جداگانه آموزشی تعریف کرده است. نماینده هیات کوهنوردی استان اصفهان ادامه داد: اقدام به برگزاری تورها بدون مجوزهای لازم موجب می‌شود تا پس از اجرای تور ، تلفات داشته باشیم یا هنگام ورود به برخی غارها با مشکل سقوط در دره‌های غاری مواجه باشیم، این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که برخی راهنمایان تور آموزشی در این خصوص ندیده اند. خانیان ادامه داد: این در حالی است که فرد آموزش دیده تجهیزات هر تور، را بررسی و طبق تجهیزات و نوع تور قیمت گذاری آن را انجام می دهد.

گردشگری اکوتوریسم یک دغدغه کلی باشد

همچنین امین جواهری، طبیعت گرد با بیان اینکه سیاست گذاران باید موضوع اکوتوریسم را دغدغه اصلی خود بدانند، اظهار کرد: امروز گردشگران اکوتوریسم بیشتر مسافر هستند و پس از آن ورزشکاران وارد حیطه اکوتوریسم می‌شوند. وی افزود: باید دغدغه اصلی گردشگری در زمینه اکوتوریسم یک دغدغه کلی باشد. در این زمینه تمام نیروها و پتانسیل‌ها را همسو و در یک جهت به کار بگیریم و باید گردشگری اکوتوریسم را در راستای سیاست‌های کلان نظام توسعه و گسترش دهیم.