گام بلند به سوی ایربگ موتورسیکلت

حادثه بخشی از مسابقات اتومبیلرانی و مسابقات موتورسیکلت‌رانی است و در این رویدادهای ورزشی به دلیل سرعت بالا همواره حوادث مختلفی باعث نقص عضو و یا حتی مرگ قهرمانان این رشته‌ها می‌شود و البته قوانین مشخصی برای افزایش ایمنی وضع شده اما باز هم حوادث خطرناک از این ورزش دور نشده است. از سال‌ها پیش تحقیقات برای ساخت لباس‌های موتورسواری مجهز به ایربگ آغاز شد. به نظر می‌رسد این تحقیقات در حال به نتیجه رسیدن است و مانند اکثر پیشرفت‌های فناوری در صنعت خودرو و موتورسیکلت، ابتدا از مسابقات آغاز شده و بعد به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد. در راستای افزایش ایمنی شرکت‌کنندگان در مسابقات موتوجی‌پی (MotoGP) آنها از لباسی مخصوص که همانند کیسه هوا باد و مانع صدمه دیدنشان می‌شود در سال ۲۰۱۸ استفاده خواهند کرد. تولید‌کنندگان تجهیزاتی مانند لباس‌ها و لوازم ورزشی مربوط به مسابقات بزرگی مانند موتوجی‌پی دور هم جمع شدند تا با افزایش ایمنی از جان قهرمانان این رشته محافظت کنند. به عقیده این تولیدکنندگان این اقدام می‌تواند حرکتی هوشمندانه برای حفظ جان مسابقه‌دهندگان باشد.

پیشگامانی مانند شرکت‌های آلپاین استارز و داینس در این راه گام‌هایی برداشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا فناوری مربوط به کیسه‌های هوا را به درون لباس موتورسواران وارد کنند و در صورت بروز حادثه با باد شدن لباس از شدت ضربه که ممکن است باعث ایجاد صدمه شود جلوگیری کند. استفاده از این لباس می‌تواند انتخابی باشد و موتورسواران برای کاهش خطر بروز صدمات آنها را بپوشند. این کیسه‌های هوا می‌تواند از مهره‌های کمر و شانه‌ها که بیشترین آسیب را در حوادث موتور‌سواری می‌بینند محافظت کنند که هم در پیست و هم در خیابان قابل استفاده هستند. داینس با دادن مجوز ساخت سیستم D-Air به شرکت‌های سازنده تجهیزات مسابقه و موتورسواری شرایط برای ترویج این سیستم بین تجهیزات موتور‌سواری و افزایش ایمنی را فراهم می‌کند.

خبر ساخت این لباس‌ها با کیسه‌های هوا یک سال است که مطرح شده و این روزها وارد فاز جدیدی شده است و به‌عنوان نخستین سیستم ایربگ سرخود شناخته می‌شود که می‌تواند بدون نیاز به کار گذاشتن حسگر در داخل موتور کار کند و نیازی به نصب یا جفت کردن لباس با موتورهای مختلف وجود نخواهد داشت و تنها کاری که موتور‌سوار باید انجام دهد این است که لباس را بر تن کند تا در زمان حادثه به‌صورت خودکار عمل کند. در داخل این لباس تجهیزات کوچکی استفاده خواهد شد که همراه با باتری قابل شارژش می‌تواند با ایجاد یک سپر هوایی در اطراف بدن از دریافت ضربه جلوگیری کند. در حالتی که باتری‌ها به‌طور کامل شارژ شده باشند می‌توانند تا ۲۵ ساعت پاسخگوی تجهیزات ایمنی لباس باشند و با یک ساعت شارژ باتری می‌توان تا چهار ساعت در پیست مسابقه و یا خیابان حرکت کرد. نحوه عملکرد این کیسه‌های هوا به این صورت است که که واحد الکترونیکی کوچکی در داخل یک محفظه محکم و البته ضد آب قرار داده شده و با استفاده از الگوریتمی مشخص خطرات قریب الوقوع را تشخیص می‌دهد و واکنش نشان می‌دهد.این نرم افزار تحلیلی پیچیدگی خود را مدیون تجربیاتی است که از مسابقات موتورسواری موتو جی‌پی در طول سال‌های زیادی کسب کرده است. خود سیستم ایربگ Tech-Air در اصل برای قهرمانان جهانی از جمله مارک مارکوئیز، جورگ لورنزو و دانی پدروسا طراحی شده است و بعدها دو شرکت سازنده تصمیم گرفتند که نسخه ویژه‌ای از آن را برای استفاده در سطح خیابان و افراد و موتورسواران عادی طراحی کنند. شرکت BMW Motorrad هم در این زمینه جلیقه‌ای مجهز به کیسه هوا ابداع کرده که برای مسابقات سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این سیستم Street Air نامگذاری شده است و از همان روش الپاین استارز برای محافظت از بدن موتور‌سوار استفاده می‌کند. بخش‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها، گردن، سینه و کمر با استفاده از این لباس محافظت می‌شود چرا که اغلب آسیب‌های خطرناک در این مناطق از بدن اتفاق می‌افتد. ساختار ساده این لباس‌ها یا جلیقه‌ها تفاوت‌های زیادی ایجاد می‌کنند و می‌توانند در برابر ضربات شدید محافظت خوبی از بدن انجام دهند. الگوریتم‌های به کار گرفته شده در لباس‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند و در نسخه خیابانی این لباس به نحوی طراحی شده که بتواند تمامی شرایط خطرناک احتمالی را تشخیص دهد. با استفاده از این جلیقه‌ها آنها قادر هستند تصادفاتی که احتمال می‌رود در حین توقف موتور برای آن رخ دهد را شناسایی کند و برای نمونه زمانی که موتور پشت چراغ راهنمایی توقف کرده و خطر برخورد وسایل نقلیه از پشت سر آن را تهدید می‌کند، وارد عمل شود. از دیگر موارد استفاده این لباس‌ها پوشیدن از سوی افراد تازه‌کار است که نسبت به حفظ تعادل موتور و یا خطرات احتمالی مهارت کمتری دارند. می‌توان انتظار داشت این لباس‌ها و جلیقه‌ها در آینده حفاظت از سایر ورزشکاران را نیز بر عهده بگیرند و ممکن است حتی از سوی پاراگلاید‌سواران یا آکروبات کار‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

گام بلند به سوی ایربگ موتورسیکلت

گام بلند به سوی ایربگ موتورسیکلت