خانه‌تان را با رنگ سال دکور کنید
مدگرایی و استفاده از رنگ سال در دکوراسیون یکی از علاقه‌مندی‌های افرادی است که برای این مقوله اهمیت خاصی قائلند و یا به دلایلی همچون دکور کردن اولین منزل برای تازه عروس و دامادها، اتاق نوزادان تازه متولد شده و... تمایل دارند رنگ منزلشان همان باشد که به‌عنوان رنگ سال انتخاب و شهرت پیدا کرده است. همه ساله افراد زیادی با شروع سال جدید میلادی تصمیم می‌گیرند دکوراسیون منزلشان را با تغییر رنگ سال هماهنگ کنند. این تحول سالانه می‌تواند از ایجاد تغییرات کوچک در رنگ برخی وسایل منزل تا متحول کردن تمام دکوراسیون متناسب با رنگ سال انجام شود.البته این روش بیشتر در میان افرادی که تمایل به لوکس‌گرایی در محیط آپارتمان یا منزلشان دارند به چشم می‌خورد. در این شماره قصد داریم نحوه دکوراسیون صحیح با رنگ‌های سال 2016 میلادی را ارائه کنیم. جرا آبی و صورتی؟
منابع هنری در خصوص نحوه انتخاب رنگ سال از سوی یک موسسه رنگ می‌گویند: موسسه رنگ پانتون هر سال قبل از شروع سال میلادی رنگ سال را انتخاب و اعلام می‌کند. روند همیشه به‌صورت انتخاب یک رنگ بوده اما امسال پانتون دو رنگ را برای سال ۲۰۱۶ انتخاب کرده است.ترکیب سایه ملایمی از آبی ملایم (رنگ پسرانه) و صورتی مایل به سرخ (رنگ دخترانه) اشاره‌ای به محو شدن مرزهای جنسیتی دارد که امروزه در دنیای مد در حال رخ دادن است و حوزه‌های دیگر طراحی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. علاوه‌بر آن، این دو رنگ هر دو رنگ‌های آرامش بخش و هماهنگی هستند، چیزی که در دنیای امروز به آن نیاز داریم. طبق گفته مدیر اجرایی موسسه رنگ پانتون این دو رنگ تعادل ذاتی بین رنگ گرم صورتی مایل به سرخ و رنگ سرد آبی ملایم را به تصویر می‌کشند و اتصال و ارتباط موثر را در کنار حس نظم و آرامش منعکس می‌کنند.این دو رنگ جهشی اساسی از خاکستری‌ها، سفید‌ها و رنگ‌های قوی‌ای هستند که پانتون در سال‌های اخیر انتخاب می‌کرده است. اگر می‌خواهید این دو رنگ ملایم را به دکوراسیون منزل خود بیاورید، می‌توانید از پیشنهادهای زیر بهره‌برداری کنید.

تاثیر روانشناختی رنگ سال در منزل
لازم است قبل از اینکه دو رنگ صورتی و آبی را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید از زمینه‌های روان شناسی این دو رنگ اطلاع حاصل کنید.به‌طور کلی هر دو رنگ صورتی و آبی نماد ایجاد آرامش در محیط منزل هستند. به اعتقاد رنگ‌شناسان هر دوی این رنگ‌ها حال و هوایی آرامش بخش را در فضا ایجاد می‌کنند. صورتی رنگی رمانتیک و زنانه و در بر دارنده حس مهربانی و خونسردی است و آبی رنگی سبک و روحانی است که به آسمان صاف آبی تشبیه شده است.با توجه به اینکه این دو رنگ القا کننده حس آرامش در درون منزل هستند استفاده از آنها در فضاهایی که در مواقع آرامش و فراغت بیشترین استفاده را از آن دارید توصیه می‌شود.اتاق خواب و اتاق نشیمن دو نمونه از این فضاها هستند که محل خوبی برای استفاده از رنگ صورتی و آبی در دکور محسوب می‌شوند.

تکمیل رنگ سال با سایر رنگ‌ها
ممکن است از اینکه مجبور شوید یا خود را مکلف کنید که تنها از دو رنگ صورتی و آبی برای دکور منزلتان استفاده کنید چندان حس خوشایندی نداشته باشید و این موضوع شما را برای انتخاب رنگ‌های سال با تردید مواجه کند. می‌توانید برای از بین بردن این حس و ایجاد تنوع و رضایت بیشتر در دکوراسیون منزلتان ترکیب این دو رنگ را در کنار رنگ‌هایی مانند انواع خاکستری‌ها، سفیدها، سیاه، زرد، طلایی یا رنگ‌های میانی دیگر ازجمله سبز و بنفش به‌کار ببرید.استفاده از رگه‌هایی از رنگ‌های نقره‌ای یا سایر رنگ‌های تند درخشان، می‌تواند در ایجاد حس سرزندگی در اشیا و عناصر دکوراسیون منزل شما تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین می‌توانید به جای آن با رنگ‌های تیره‌تری مثل آبی تیره، سیاه یا قهوه‌ای غلیظ به فضا عمق و جذابیت بدهید. اگر قصد تغییر کلی دکوراسیون منزلتان را ندارید می‌توانید این رنگ‌ها را در کوسن ها، شمع‌ها و اکسسوری‌های دیگر بیاورید یا اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد یک قطعه جدید بخرید، مبل راحتی یا صندلی تک‌تان را روکش تازه کنید یا پرده‌های متفاوت تهیه کنید.

در صورتی و آبی غرق نشوید!
نکته مهمی که باید حتما مورد توجه قرار دهید آن است که از غرق شدگی و افراط در کاربرد دو رنگ صورتی و آبی پرهیز کنید.به‌طور قطع در برخی آپارتمان‌ها دیده‌اید که تمام اشیای منزل تنها از یک یا دو رنگ استفاده شده است و فضای آپارتمان از سقف تا کف و حتی سایر موارد از جمله قاب درها و پنجره‌ها به صورت یکنواخت یکرنگ و یک دست هستند.نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید تاکید بر ایجاد حس تعادل در منزل است؛ به‌خصوص در انتخاب رنگ در دکوراسیون آپارتمانتان به هیچ وجه نباید در کاربرد رنگ‌ها حتی اگر شیفته آنها باشید، اغراق کنید.اگر تصمیم دارید در و دیوار منزلتان را به رنگ دلخواه خود بیارایید حتما توجه داشته باشید که در سایر اشیای منزل از کاربرد رنگ‌های مکمل غافل نشوید و توصیه‌های مربوط به استفاده از هر رنگ در فضای خانه را جدی گرفته و به آنها عمل کنید.

کاربرد بالغانه‌تر رنگ‌ها
استفاده از سایه‌ای ملایم از رنگ صورتی و سایه تندتری از رنگ آبی می‌تواند جذابیت بیشتری به دکوراسیون خانه شما بدهد که قصد دارید با انتخاب رنگ سال حال و هوای آن را متحول کنید.متخصصان دکوراسیون در این زمینه عقیده دارند: استفاده از تناژ رنگ صورتی آرام‌تر یا متمایل به هلویی باعث می‌شود دکوراسیون فضای شما مانند دکوراسیون اتاق کودک دخترانه نشود. به همین صورت در هنگام انتخاب رنگ آبی می‌توانید از سایه‌های گرم‌تر یا آبی دودی استفاده کنید تا از این طریق حس بالغانه‌تر و سطح بالاتری از ورود آرامش به منزل با استفاده از این رنگ ایجاد شود.