دنیای اقتصاد- مدیر امور شعب بانک مسکن استان اصفهان گفت: سقف تسهیلات مشارکت پرداختی جهت انبوه سازان برای هر واحد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است. مهدی بلوچی افزود: سقف تسهیلات مشارکت پرداختی جهت هر واحد برای انبوه سازان، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت به روش سنتی، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای ساخت به روش صنعتی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت به‌ روش فناوری نوین است. وی با اشاره به پنج سرفصل بانک مسکن برای رونق ‌بخشی به ساخت‌ و ساز اظهار کرد: این سرفصل ها شامل ارائه تسهیلات تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت، دانش‌بنیان کردن تأمین مالی، طرح تضمین معاملات فروش اقساطی، ایجاد حساب امانی و تشکیل صندوق های زمین و ساختمان است. بلوچی تأکید کرد: برای خروج از رکود ایجاد شده و رونق بخشی به بازار مسکن، انتظار می رود که انبوه‌سازان و فعالان بخش مسکن دست از احتیاط بردارند و در زمینه ساخت و ساز به صورت فعال وارد عرصه شوند.

وی ادامه داد: ما نیز وظیفه داریم که انبوه‌سازان را تأمین مالی کنیم که یکی از راه‌های آن، طرح تضمین معاملات و فروش اقساطی تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است. مدیر امور شعب بانک مسکن استان اصفهان گفت: بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به انبوه سازان و فعالان بخش مسکن سه هدف عمده را دنبال می کند که شامل اثربخشی به اقتصاد و جامعه و هم راستا بودن با سیاست های دولت و اقتصاد مقاومتی، مصرف و هزینه تسهیلات پرداختی در جای خود و بازگشت به موقع منابع به شبکه بانکی است. وی افزود: با توجه به شرایط پسا تحریم که در کشورمان ایجاد شده، اگر موتور محرکه بخش مسکن به حرکت درآید، بالغ بر ۱۴۰ بخش مرتبط نیز فعال می شود که نتیجه آن اشتغال زایی و رونق اقتصادی است. وی خاطرنشان کرد: بعد از استان تهران، بیشترین تسهیلات بخش مسکن و ساختمان توسط بانک مسکن استان اصفهان پرداخت شده و امسال نیز آمادگی داریم تا همکاری خود را با انبوه‌سازان وفعالان بخش مسکن ارتقا بخشیم . بلوچی اظهار کرد: سهم بانک مسکن استان اصفهان در سال گذشته حدود ۱۷ درصد از کل تسهیلات اعطائی در استان بوده است. وی همچنین با تأکید بر اینکه تعیین نرخ سود بر عهده بانک مرکزی است، اضافه کرد: ما نیز موافق با کاهش نرخ سود بانکی هستیم؛ اما این کاهش باید منطقی و با در نظر گرفتن سایر مؤلفه های اقتصادی صورت گیرد در غیر این صورت شوک بزرگی به اقتصاد کشورمان وارد می کند.

وی با اشاره به افزایش قدرت خرید مردم در بخش مسکن نیز گفت: اقدام برای افزایش قدرت خرید مردم ایده بسیار خوبی است، اما باید دید که آیا آنها برای تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی، توان بازپرداخت دارند یا خیر. وی خاطرنشان کرد: دهک‌های خاصی از جامعه متقاضی تسهیلات مسکن هستند که حتی بازپرداخت این تسهیلات برای آن‌ها مشکل است. وی تأکید کرد: یکی از سیاست‌های دولت این است که مردم از محل پس‌انداز خود خانه‌دار شوند و طرح های جدید بانکی نیز با رعایت همین سیاست تدوین شده اند. وی به ایفای نقش مؤثر بانک ها و مؤسسات مالی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ایفای درست این نقش باعث رشد اقتصادی، اشتغال زایی، ارتقای وضع اقتصادی و معیشتی مردم شده و سهم قابل توجهی در مقاوم سازی خانوارها در مقابل تکانه های اقتصادی و کاهش تورم عمومی دارد.