بررسی بیش از 1400 بنگاه اقتصادی در ششمین مسابقه ملی بهره‌وری - ۱۴ بهمن ۹۳
مرحله دوم جشنواره نیز همزمان با فعالیت‌های مرحله اول از شهریور ماه امسال آغاز و فراخوان ثبت نام برای شرکتها، سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی توسط دبیرخانه ارسال شد. سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری‌ایران(www.irpmc.ir) نیز فعالیت مربوط به اندازه‌گیری شاخص‌های مالی، اقتصادی و بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی از سال 1387 تا 1392 را در ادامه فعالیت‌های جشنواره اجرا نمود. در دوره ششم جشنواره شاخص‌های 1400 بنگاه اقتصادی در قالب 34 گروه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفتند که از نظر تعداد بنگاه‌های مورد بررسی،25درصد نسبت به سال گذشته رشد مشاهده می‌شود. مجموع ارزش افزوده شرکت‌های بخش صنعت و معدن که در جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند در حدود 60درصد ارزش افزوده کل بخش صنعت و معدن در کشور می‌باشد. همچنین مجموع ارزش افزوده شرکت‌های بخش موسسات مالی و پولی مورد بررسی در جشنواره در حدود 85درصد کل ارزش افزوده در‌این بخش می‌باشد. در‌این دوره از جشنواره همانند دوره‌های قبلی هر یک از بنگاه‌های اقتصادی در 3 بخش با یکدیگر رقابت نمودند، در بخش اصلی شاخص‌های بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری کل عوامل، در بخش جانبی شاخص‌های فروش سرانه و حاشیه سود خالص و در نهایت در بخش ویژه به دلیل اهمیت موضوع انرژی در کشور شاخص بهره‌وری انرژی مورد بررسی قرار گرفت. براساس آیین نامه تدوین شده کمیته علمی‌جشنواره، فهرست نامزدهای پیشنهادی در هر گروه اقتصادی توسط دبیرخانه با توجه به روند رشد پایدار و همچنین مقایسه شاخص‌های بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی با میانگین صنعت‌های مورد نظراز سال 87 تا 92 تهیه و جهت تایید نهایی در اختیار اعضای کمیته علمی‌قرار گرفت و با نظر‌این کمیته نهایتا تعداد332 بنگاه اقتصادی به عنوان نامزد دریافت لوح تقدیر انتخاب گردیدند.فرایند داوری آنلاین نامزد‌های دریافت لوح تقدیر ششمین جشنواره ملی بهره‌وری در گروه‌های مختلف از نهم دی ماه آغاز و تا ساعت 24 روز 14 دی ماه به طول انجامید که در‌این فرایند اساتید، کارشناسان و مدیران بخش‌های مختلف اقتصادی، شرکت‌های برتر را انتخاب نمودند و در تاریخ 16 دی ماه جلسه کمیته علمی‌جشنواره به منظور تایید نهایی برنده‌های هر صنعت در هر بخش در محل اتاق بازرگانی‌ایران برگزار گردید.
در‌این دوره، از مجموع ۳۴ گروه اقتصادی مورد بررسی،۳۳۲ بنگاه اقتصادی به عنوان شرکت‌های نامزد و از میان آن‌ها ۶۴ بنگاه به عنوان شرکت‌های برتر برگزیده شدند و در مراسمی‌با حضور مقامات ارشد نهادهای صنعتی، تجاری، اقتصادی، بانک‌ها، بیمه، مؤسسات مالی و اعتباری و مقامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی‌ایران، در روز ۲۱ دی ماه، لوح تقدیر ششمین دوره جشنواره به آن‌ها اهدا گردید. در بین ۳۴ گروه مورد بررسی به دلیل‌اینکه شاخص‌های بهره‌وری انرژی ۹ گروه با کاهش همراه بوده است، لذا با تصویب کمیته علمی‌در‌این گروه‌ها شرکت برتر در بخش ویژه معرفی نشد.همچنین با تصویب کمیته علمی‌در گروه محصولات فلزی نیز به دلیل نزولی بودن شاخص‌های بخش جانبی اکثر شرکت‌های فعال‌این صنعت، شرکت برتری در بخش جانبی جشنواره معرفی نگردید.
جشنواره ملی بهره‌وری (www.ipcel.ir) با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی‌ایران طبق روال همه ساله نشست سالانه کمیته راهبری را با مشارکت مدیران سازمان‌های دولتی، عمومی‌و بخش خصوصی، برگزار نمود. هدف از‌این نشست بسترسازی مناسب جهت پیشبرد فرهنگ ارتقای بهره‌وری، استفاده هدفمند از تجربیات و امکانات موجود در کشور و انجام برنامه‌ریزی‌های یکپارچه در سطح کلان در‌این زمینه می‌باشد. از دستاوردهای شکل گیری‌این کمیته در سطح ملی، انتشار چهار نسخه سالنامه آمار بهره‌وری کشور و توزیع رایگان و سراسری آن برای تمامی‌ذینفعان و همچنین برگزاری پنج دوره جشنواره ملی بهره‌وری می‌باشد.
فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره با اعلام‌این خبر افزود: پس از برگزاری آیین بزرگداشت روز ملی بهره‌وری و اعطای تندیس ملی بهره‌وری به ۳ سازمان برتر مصادف با روز ملی بهره‌وری در سال جاری، فعالیت‌های مربوط به اندازه‌گیری شاخص‌های سال ۹۲ بنگاه‌های اقتصادی آغاز شد.
وی در خصوص تغییرات‌ایجاد شده در فرآیند اجرایی دوره ششم نسبت به دوره قبل گفت: به منظور فراگیر نمودن موضوع بهره‌وری در کشور و‌ایجاد امکان حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در‌این جشنواره، از دوره ششم هیچ یک از بنگاه‌های اقتصادی الزامی‌به پرداخت وجه برای ثبت نام در مرحله دوم نخواهند داشت و شرکت‌ها به صورت کاملا رایگان می‌توانند در فرآیند ارزیابی حضور پیدا نمایند. شکرخدایی همچنین افزود: از دوره ششم،‌این جشنواره در سه مرحله برگزار می‌گردد که مرحله اول به عنوان جایزه ملی بهینه کاوی، همزمان با نخستین کنفرانس بین المللی بهینه کاوی در تاریخ 19 و 20 مهر ماه و با همکاری شبکه بهینه کاوی‌ایران(www.irbn.ir) برگزار شد و به سازمان‌هایی که تجربه‌های موفق در زمینه استفاده از رویکرد بهینه کاوی داشتند جوایزی اهدا شد. فرآیند داوری مرحله دوم جشنواره از اوایل دی ماه آغاز و آیین پایانی‌این مرحله در تاریخ 21 دی ماه بود و مراسم پایانی‌این دوره از جشنواره همزمان با برگزاری آیین بزرگداشت روز ملی بهره‌وری در تاریخ دوم خرداد سال 1394 برگزار خواهد شد.
همچنین دبیر جشنواره ملی بهره‌وری در ادامه از شرکت‌ها و بنگاه‌های فعال در سطح کشور دعوت به عمل آورد که ۳ پروژه موفق خود در زمینه ارتقاء عملکرد بهره‌وری در شرکت یا صنعت مربوطه را به دبیرخانه جشنواره ملی بهره‌وری ارسال نموده و مورد ارزیابی و داوری قرار گیرند و در نهایت همزمان با برگزاری آیین بزرگداشت روز ملی بهره‌وری به پروژه‌های برتر در ۲ سطح جایزه اعطا میشود که عبارتند از: سپاس نامه و تقدیر نامه و شرکت‌هایی که در ۳ مرحله جشنواره در مجموع بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند موفق به کسب تندیس ملی بهره‌وری خواهند شد.
همچنین شرکت‌های برتر در‌این مرحله از جشنواره موفق به راهیابی در مسابقات بین المللی تجربیات موفق نیز می‌شوند.
دبیر جشنواره ملی بهره‌وری با اشاره به دستاوردهای کشور از برگزاری پنج دوره جشنواره ملی بهره‌وری اظهار کرد: تولید آمار سالیانه بهره‌وری کشور از سال ۱۳۸۳ تاکنون و انتشار سالنامه آمار بهره‌وری کشور، جمع آوری و ارزیابی بیش از ۵۰۰ طرح بهره‌وری اجرا شده در کشور،‌ایجاد فرصت بهینه کاوی در زمینه شاخص‌های مالی، اقتصادی، بهره‌وری و تجارب برتر ارائه شده برای سایر شرکتها، فرهنگ سازی و آموزش مفاهیم کاربردی بهره‌وری با‌ایجاد شبکه داوران جشنواره و عضویت بیش از ۴۰۰۰ متخصص از جمله دستاوردهای برگزاری پنجمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری بوده است.
شکرخدایی همچنین محاسبه انبوه شاخص‌های بهره‌وری با هزینه ارزان برای بیش از هزار سازمان جهت تسریع در ورود به فاز تحلیل و عارضه یابی، پیاده سازی فضای رتبه بندی براساس شاخص ارزش افزوده و بهره‌وری، انتشار کتب مرجع رتبه بندی و انتشار کتاب الکترونیکی مستندات تجربیات برتر در زمینه ارتقای بهره‌وری را از دیگر دستاوردهای برگزاری پنجمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری دانست.