شهرآورد اصفهان، زیر سایه بی‌پولی!
مسعود سعیدی- دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان، پنجشنبه گذشته در ورزشگاه فولادشهر اصفهان در شرایطی با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید که مشکلات مالی و مسائل قابل توجه اقتصادی، بر عملکرد این دو تیم طی ماه‌های گذشته به میزان قابل توجهی سایه افکنده است.
اگرچه به گفته کارشناسان، شهرآورد اصفهان همواره به عنوان یک دیدار بسیار پرکیفیت به نسبت دیگر شهرآوردهای برگزار شده در کشور، به شمار می‌رفته و در این میان، از شهرآورد سرخابی‌های پایتخت هم پیش‌تر رفته، شرایط دو تیم اصفهانی به دلیل مسائل اقتصادی، در حال حاضر چندان مناسب نیست.سپاهان و ذوب‌آهن که در دهه اخیر همواره جزو تیم‌های مدعی و تراز اول ایران به شمار می‌رفته‌اند، فصل گذشته پس از چندین سال، به طور همزمان دو قهرمانی برای فوتبال نصف‌جهان به ارمغان آوردند تا به نوعی، یاد دوران گذشته که در آن، اصفهان به نوعی پایتخت فوتبال کشور به حساب می‌آمد را زنده کنند.این دو تیم، در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر با کمترین تغییرات نسبت به فصل گذشته خود، قدم به رقابت‌های لیگ برتر گذاشتند تا ثابت کنند که به دنبال تداوم راه خود هستند اما رفته رفته، وضعیت آنها دچار فراز و نشیب شد. در این بین اما، ذوب‌آهن به طور ظاهری، با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کرد و اگرچه مسائل اقتصادی بر شرایط این باشگاه نیز تأثیرگذار بود اما این مسئله، اجازه نداد که سبزپوشان اصفهانی در مسابقات لیگ برتر، افتی در نتیجه‌گیری از خود به نمایش بگذارند.

مشکلات صنایع اصفهان ناشی از رکود اقتصادی
به هر حال این روزها مشکلات مالی دو باشگاه اصفهانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و وضعیت به گونه‌ای شده که مدیران استان، بارها زنگ خطر را درباره این موضوع به صدا در آورده‌اند. موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان هفته گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد که صنایع بزرگ اصفهان و به خصوص دو صنعت بزرگ ذوب‌آهن و فولاد مبارکه، به دلیل مسائل اقتصادی فلج شده‌اند و مشکلات آنها، استان را دچار مشکلات بسیاری کرده است. ایرانپور، نماینده مردم مبارکه نیز از مشکلات شرکت فولاد مبارکه سخن به میان آورد و از دپوی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان ورق فولادی در انبارهای این شرکت خبر داد. به هر حال این مشکلات، در ماه‌های گذشته تأثیرات خود را بر باشگاه‌های اصفهانی گذاشته و سبب شده که در کنار پرداختی‌های نامنظم، اوضاع این دو باشگاه به خوبی گذشته نباشد.

بدهی چندماهه باشگاه سپاهان به بازیکنان
اگرچه هنوز هیچ یک از بازیکنان سپاهان به طور رسمی حرفی از مشکلات اقتصادی و حقوق معوقه خود بر زبان نیاورده‌اند اما این باشگاه اصفهانی که در یک دهه اخیر یکی از منظم‌ترین باشگاه‌های ایران در امر پرداخت حقوق و پاداش بازیکنان به شمار می‌رفت، بیش از ۳ ماه است که به فوتبالیست‌های خود، پرداختی خاصی نداشته است.مدیرعامل باشگاه سپاهان در گفتگو با دنیای اقتصاد اما از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده و تنها به گفتن چند جمله اکتفا می‌کند. باقریان می‌گوید: به هر حال مشکلات اقتصادی در همه باشگاه‌های ایران وجود دارد و سپاهان نیز از این موضوع، مستثنی نیست. همه می‌دانند که صنایع کشور در حال حاضر با رکود مواجه هستند و این موضوع باعث شده که شرایط اقتصادی تا حدودی مثل گذشته نباشد.البته مدیرعامل طلایی‌پوشان اصفهان بر این موضوع تأکید می‌کند که باشگاه در صدد رفع مشکلات بازیکنان بوده و این موضوع به سرعت برطرف خواهد شد.اوضاع ذوب‌آهن هم اگرچه تا حدودی بهتر از سپاهان به نظر می‌رسد اما، رقم‌های پرداختی سبزپوشان اصفهانی هم مثل گذشته نیست و مسئولان باشگاه اصفهانی، چندان نتوانسته‌اند انتظارات بازیکنان خود را برآورده کنند. البته گفته می‌شود ذوب‌آهن در زمینه پرداخت حقوق بازیکنان خود، به آنها چک می‌دهد که این موضوع، تا حدودی از مشکلات تیم، می‌کاهد.

لغو اردوهای خارجی تیم‌های اصفهانی
پیش از این قرار بود که دو باشگاه اصفهانی در مدت تعطیلی مسابقات لیگ برتر، برگزاری اردوهای خارجی را در دستور کار خود قرار دهند اما مشکلات اقتصادی، این اردوها را لغو کرده و باعث شده که سبز و زردپوشان نصف‌جهان، اردوهای داخلی در مسافت‌های نزدیک را به اردوهای خارجی خود ترجیح دهند.سپاهان برنامه‌ریزی بسیاری برای برگزاری اردوی تدارکاتی آماده‌سازی خود در کشور امارات ترتیب داده بود اما هفته گذشته خبر رسید که این باشگاه به دلیل مشکلات اقتصادی، توان برگزاری این اردوی خارجی را نخواهد داشت.استیماچ، سرمربی سپاهان، مشکلات مالی را یکی از دلایل اصلی پائین‌آمدن تمرکز بازیکنانش عنوان می‌کند و در این باره می‌گوید: به هر حال امیدوارم که مسئولان باشگاه راه‌حلی برای مشکلات اقتصادی پیدا کنند زیرا برای ما مهم این است که قبل از شروع لیگ بتوانیم مشکلات مالی را رفع کنیم.این سرمربی درباره برنامه‌ریزی این تیم برای خرید نیم‌ فصل خاطرنشان می‌کند: واقعیت این است که محدودیت مالی داریم و باید با توجه به این محدودیت برنامه‌ریزی کنیم.با توجه به همه این مشکلات، قرار است که سپاهانی‌ها به جای برگزاری اردو در کشور امارات، راهی صفائیه شده و در کمپ ورزشگاه صفائیه مبارکه، اردوی تدارکاتی خود را ترتیب دهند.این موضوع درباره ذوب‌آهن نیز صادق است و سبزپوشان اصفهانی نیز اردوی ویژه خود را در کمپ ورزشگاه ملت اصفهان که در حال حاضر، برای مسابقات آسیایی تجهیز شده، برگزار خواهند کرد.

جذب بازیکن، با لحاظ کردن صرفه‌جویی
بدون شک همه تیم‌های لیگ برتری، علاقه بسیاری دارند که در فرصت تعطیلات لیگ برتر و البته نقل و انتقالات، بهترین بازیکنان را به خدمت بگیرند و باشگاه‌های اصفهانی نیز از این موضوع مستثنی نیستند. با این حال، مسائل اقتصادی، یکی از مهم‌ترین دلایلی بوده که این دو باشگاه، در زمینه جذب بازیکن در فصل نقل و انتقالات، دست به عصا حرکت کنند.ذوبی‌ها با جذب مارکو آیوبل، مهاجم برزیلی فصل گذشته صبای قم، نزدیک به ۳۶۲ میلیون هزینه کردند و حالا دیگر چندان علاقه‌ای به هزینه کردن ندارند و تلاش می‌کنند که در این زمینه کمتر ولخرجی کنند.سپاهان، دیگر تیم اصفهانی نیز اگرچه در ابتدا حرف از جذب ۳ بازیکن در سه پست می‌زد اما رفته رفته این انتظارات خود را پائین آورده و حالا به جذب یک بازیکن چند پسته که بتواند در هر سه پست به میدان برود، اکتفا کرده است! البته طلایی‌پوشان در این زمینه هم رو به بازیکنان بوسنیایی که قیمت پائین‌تری نسبت به برزیلی‌ها دارند، آورده‌اند.

شرایط سخت دو تیم اصفهانی در مسابقات آسیایی
لیگ قهرمانان آسیا از یکی دو ماه دیگر رسماً آغاز می‌شود و دو تیم اصفهانی باید هرچه سریعتر برای رفع مشکلات خود، اقدامی جدی صورت دهند. اگرچه در ماه‌های گذشته حرف‌های بسیاری پیرامون رفع مشکلات این دو باشگاه اصفهانی بر زبان آورده می‌شود اما هنوز که هنوز است، اقدامی جدی در این حوزه عملیاتی نشده است.به هر حال، سپاهان و ذوب‌آهن، هردو نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی به شمار می‌روند و در صورت تداوم مشکلات کنونی، نمی‌توانند نمایندگان شایسته‌ای برای کشورمان در این مسابقات، قلمداد شوند. بدون شک رفع مشکلات مالی این دو باشگاه برای حضوری شایسته در آسیا، کمترین خواسته این روزهای هواداران فوتبال اصفهان به شمار می‌رود.