تفریح به سبک کمپر ون بنز

تفریح به سبک کمپ زدن در بسیاری از کشورها موضوعی جا افتاده است و امکانات زیادی برای افرادی که به این موضوع علاقه دارند در نقاط مختلف و در کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است. این علاقه‌مندی موجب شده تا کسب‌و‌کار پررونقی هم حول این محور شکل بگیرد که خودروسازان و شرکت‌های تیونینگ نیز از آن بی بهره نمانده‌اند. کمپ‌سایت‌ها در اروپا به‌صورت محل‌های از پیش تعریف‌شده‌ای هستند که امکانات بهداشتی و آب بهداشتی و برق را با دریافت هزینه‌ای اندک و در مواردی رایگان ارائه می‌دهند اما برای بقیه ماجرا باید فکری کرد. در دنیای ماشین‌ها هم خودروسازانی وجود دارند که در ساخت وسایل نقلیه مخصوص کمپ تجربیات طولانی‌مدت دارند.

اولین خودرو‌سازی که ممکن است به ذهن برسد فولکس واگن است که در سال‌های اخیر حسابی مورد‌توجه رسانه‌ها بوده است و همواره ون‌هایش مورد استفاده کسانی است که قصد دارند آن را برای استفاده در سفر تغییر دهند. کمپر ون‌های فولکس واگن شهرت جهانی دارند و در بسیاری از کشورها این خودرو‌ها محبوبیت بالایی دارند. در کنار فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز هم خودروهای متفاوتی با قابلیت‌ها و شکل‌های مختلفی را با همین هدف ساخته است و بسیاری از کاروان‌ها (Motorhome) با برند بنز ساخته شده‌اند. کاروان‌ها، خودروهایی هستند که فضای استراحت و امکانات خودرو که در برخی موارد تا ۵ تخت هم می‌رسند و سرویس بهداشتی و حمام و امکانات دیگر با خودروی اصلی یکجا هستند و به‌صورت جدا و یدک‌کش نیستند. در ابعاد کوچک‌تر برای سفرهای سبک بنز گزینه‌های پرهیجان خوبی مانند اسپرینتر و مدل‌های دیگر دارد. مرسدس‌بنز روی کمپر ون‌های سایز متوسط سرمایه‌گذاری زیادی کرده است که ویانو مارکوپولو از جمله این خودرو‌ها بوده است. به نظر می‌رسد افرادی که طرفدار سفرهایی به این شکل هستند به خودروهای اندازه متوسط تمایل بیشتری دارند و بنز با درک این نیاز بازار بر روی این مدل‌ها تمرکز بیشتری کرده است. رصد بازار نشان می‌دهد که افراد خودروهایی که امکان برپایی چادر روی سقف و همچنین امکانات اولیه و محدود برای سفرهای کوتاه دارند را بیشتر می‌پسندند. از دیگر مدل‌هایی که بنز معتقد است توانسته بازار خوبی در میان عاشقان طبیعت پیدا کند، مدل سیتان تورر پرو بوده که به‌عنوان خودرویی اندازه متوسط می‌تواند در نقش همراه خوبی برای طبیعت‌گردان عمل کند. شرکت‌های زیادی آماده هستند تا روی محصولات و مدل‌های جدید بنز محصولات طبیعت‌گردی و ماجراجویانه را وصل کنند و با ایجاد تغییر در آنها، یک کمپرون ماجراجویانه با امکانات بالا در فضای محدود ایجاد کنند. بسیاری از طبیعت‌گردانی که با خودرو سفر می‌کنند، نیازهای اولیه خود را در قالب یک خودروی اندازه متوسط می‌بینند که به چادرهای مخصوص روی سقف خودرو مجهز هستند و در برخی مدل‌ها این چادرها تا روی زمین هم امتداد پیدا می‌کنند و فضای کافی برای سایر همراهان را هم تامین می‌کنند تا به‌دور از آفتاب یا باد و باران به استراحت بپردازند.

در خودروهای مدل Hymercar Grand Canyon S امکانات بیشتری را در اختیار کمپر‌ها قرار می‌دهند و افراد می‌توانند به جای چادر روی تخت داخل خودرو استراحت کنند، تخت‌هایی که به سادگی به صندلی هم تبدیل می‌شوند و همچنین از امکاناتی مانند اجاق گاز و یخچال‌های بزرگ برای نگهداری مواد غذایی فاسد‌شدنی استفاده کنند. این خودرو‌ها با توان بالایی که دارند می‌توانند انواع یدک‌کش‌ها را باخود حمل کنند و افرادی که می‌خواهند موتورهای ATV و جت اسکی، دوچرخه و حتی کاروان‌های بزرگ را با خود حمل کنند، این خودروها این توانایی را دارند تا با قدرتی که دارند کار یدک‌کشی را به‌راحتی و با ایمنی بالا انجام دهند. مرسدس‌بنز با درک تقاضای موجود تصمیم‌های مهم برای ساخت نمونه‌های پر‌قدرت‌تر از خودروهای ون دارد که مورد استفاده طبیعت‌گردان و ماجراجویان قرار می‌گیرند و البته موارد استفاده این ون‌ها بسیار بیشتر از یک کمپر‌ون بودن عادی است و می‌توانند در بخش‌های خدماتی هم فعالیت‌های موثری داشته باشند و از دیگر مواردی که ممکن است استفاده شوند استفاده ازآنها به‌عنوان خودرو مخصوص افراد دارای معلولیت است چرا‌که به دلیل داشتن ارتفاع مناسب با نصب تجهیزات خاص مانند بالا‌برهای هیدرولیکی مورد مصرف جدید پیدا می‌کنند. طرح‌ها و برنامه‌های مرسدس‌بنز در این زمینه بسیار هوشمندانه است و آنها می‌دانند که توسعه و افزایش خودروهای ون درخط تولید توجیه اقتصادی خوبی برایشان خواهد داشت و از طرف دیگر با ارائه مدل‌های متنوع از ون‌ها رقبایی مانند فولکس‌واگن شکست‌پذیر خواهند شد. این ون‌ها قیمتی معادل 68 هزار دلار دارند که نسبت به خودروهای سواری و سدان‌های معمولی هم برندشان تا دو‌برابر گران‌تر هستند.

تفریح به سبک کمپر ون بنز