شگفتی های سوپرلیگ والیبال
دنیای اقتصاد، گروه ورزش- تیم والیبال ثامن‌الحجج یکی از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی سوپر لیگ والیبال ایران محسوب می‌شود که در این مرحله در دو بازی رفت و برگشت در مقابل تیم بانک سرمایه تهران قرار گرفت، بازی‌هایی که علاوه بر حساسیت بالا از حواشی بسیاری نیز برخوردار بود، تیم منطقه خراسان رضوی با مربی‌گری جبار قوچان‌نژاد توانست با حضور قدرتمندانه در رقابت‌ها، خود را به‌عنوان یکی از قدرت‌های لیگ برتر والیبال ایران معرفی کند. اما ثامن برای رسیدن به این مرحله چه راهی را پیمود؟ بازی‌های این تیم را به‌همراه حواشی مربوط به آن‌ها در دو قسمت مرور می‌کنیم تا بیشتر به کار مهم ثامن‌الحجج در لیگ برتر والیبال پی ببریم. شکست روی کف‌پوش روغنی
ثامن در اولین بازی خود در رقابت‌های سوپرلیگ والیبال در سالن المپیک گنبد و در روز ۲۹ مهرماه به سراغ تیم جواهری رفت و اولین بازی خود را با شکست به پایان رساند. آن بازی با نتیجه سه بر یک به سود جواهری گنبد تمام شد و حواشی بسیاری را درپی داشت. جبار قوچان‌نژاد پس از پایان بازی گفت: متاسفانه اتفاقاتی در این بازی رخ داد که بازیکنانم عصبی شدند و نتوانستیم بازی را آن طور که می‌خواستیم ارائه کنیم. مسئولان سالن می‌گفتند که تنها کف‌پوش را شسته‌اند اما کف‌پوش‌ها به قدری لیز بود که حتی ناظر مسابقه هم اجازه برگزاری بازی را نمی‌داد و بازی‌ که قرار بود ساعت ۱۷ برگزار شود، ساعت ۱۹ آغاز شد.

اولین بازی در مهران، اولین شکست در خانه
ششم آبان، اولین بازی به میزبانی مشهدی‌ها برگزار شد. دیداری که پیش از آن، رئیس هیأت والیبال استان خراسان رضوی در خصوص برگزاری نخستین مصاف خانگی ثامن‌الحجج(ع) در سالن مهران گفت: کارهای لازم برای آماده‌سازی سالن مهران صورت گرفته و کار رنگ‌آمیزی و تعویض چراغ‌های سالن انجام گرفته‌است، خوشبختانه با توجه به ورزشی بودن مدیران تیم والیبال ثامن‌الحجج(ع) هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم و تمامی کارها با همکاری کامل پیگیری شد.ثامنی‌ها که در این بازی در برابر شهرداری ارومیه قرار گرفتند، بازی خود را با نتیجه سه بر صفر به حریف واگذار کردند تا در دومین دیدار خود، دومین شکست پیاپی را بپذیرند. در این بازی که به‌عنوان اولین بازی مشهدی‌ها در سوپرلیگ محسوب می‌شد هواداران خراسانی ثامن‌الحجج(ع) استقبال خوبی داشتند و سالن مهران پر از جمعیت بود.

سومین شکست، حماسه آغاز نشد
تنها چهار روز پس از شکست در دومین بازی، ثامن‌الحجج در تهران، در مقابل تیم بانک سرمایه قرار گرفت، تیمی که با هزینه بسیار بسته شده بود و به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی محسوب می‌شد. مشهدی‌ها در این بازی نیز متحمل شکست شدند و بازی را با نتیجه سه بر صفر به حریف قدرتمند خود واگذار کردند تا با کسب سومین شکست در سومین بازی راهی مشهد شوند.

تعویق بازی چهارم و تقدیر از تماشاگران
طبق اعلام فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران، دیدار دو تیم ثامن‌الحجج(ع) و پیکان که پیش از این قرار بود در چارچوب هفته چهارم سوپرلیگ والیبال، روز چهارشنبه سیزدهم آبان‌ماه در سالن مهران مشهد برگزار ‌شود، به‌دلیل حضور تیم پیکان در مسابقات باشگاه‌های جهان، به روز ۱۴ آذرماه موکول شد و به این ترتیب ثامنی‌ها باید زودتر از بازی به سراغ سایپا در هفته پنجم می‌رفتند. اما در این میان، رئیس سازمان لیگ والیبال کشورمان طی نامه‌ای خطاب به دکتر آزادمنجیری، به‌دلیل رعایت اخلاق و همکاری در جهت هرچه منظم‌تر برگزار شدن بازی تیم‌های ثامن‌الحجج(ع) و شهرداری ارومیه از هواداران این تیم تقدیر کرد.

سرانجام اولین پیروزی به وقوع پیوست
ثامن‌الحجج در بازی هفته پنجم خود و در روز بیستم آبان‌ماه در تهران به مصاف سایپا رفت، دیداری که پیروزی در آن برای یاران قوچان‌نژاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. آن‌ها در این بازی توانستند رقیب خود، سایپای تهران را در سه ست متوالی مغلوب کنند.در این دیدار، نماینده خراسان در سه ست پیاپی با نتایج ۲۵ بر ۱۸، ۲۵ بر ۱۵ و ۲۵ بر ۲۳ توانست به پیروزی برسد و به نخستین پیروزی خود در سوپرلیگ ۹۴-۹۵ دست یابد. پس از این پیروزی قاطعانه آن‌ها به سبزوار رسیدند و پس از این بازی امیر حسینی، پاسور تیم نیز در تیم منتخب هفته پنجم سوپرلیگ والیبال کشور قرار گرفت.

دومین پیروزی، این بار در سبزوار
بازی دو تیم والیبال ثامن‌الحجج(ع) و گوهرکویر زاهدان، در چارچوب هفته ششم سوپرلیگ والیبال کشور که روز بیست‌وچهارم آبان ماه برگزار شد، به جای سالن مهران شهر مشهد، در سالن سربداران شهر سبزوار برگزار شد، دیداری که مشهدی‌ها در آن توانستند به دومین پیروزی قاطعانه خود دست پیدا کنند، آن‌ها در این بازی که بیش از ۸۰ درصد سالن پر شده‌بود و هواداران ثامن‌الحجج(ع) به شدت تیم دیار خود را تشویق می‌کردند، توانستند با نتیجه سه بر صفر از سد حریف خود بگذرند تا با دومین پیروزی پیاپی خود، شش امتیازی شوند.نکته جالب در این بازی و در نوع تشویق هواداران ثامن‌الحجج(ع) این بود که آن‌ها در هر سه ست، با رسیدن تیم مورد علاقه‌شان به امتیاز ۲۴، هادی نوروزی، کاپیتان فقید پرسپولیس را تشویق کردند.جبار قوچان‌نژاد پس از این بازی به اظهارنظر پرداخت. وی درخصوص دومین پیروزی تیمش در سوپرلیگ والیبال کشور گفت: خوشبختانه با وجود اینکه دیر آغاز کردیم اما روزبه‌روز بهتر می‌شویم و در تلاشیم تا از والیبال استان خود دفاع کنیم. تا پیش از این دیدار هر دو تیم ثامن‌الحجج(ع) و گوهرکویر با بانک سرمایه و شهرداری ارومیه روبه‌رو شده‌بودند و گوهرکویر عملکرد بهتری داشت ولی با پوشش ضعف‌های خود توانستیم به آنچه می‌خواستیم دست یابیم.پس از انجام این دیدار، امیر رامشینی، لیبروی تیم توانست در تیم منتخب هفته ششم سوپرلیگ والیبال کشور قرار بگیرد.

سومین پیروزی در مصاف با گربه سیاه تیم‌های بزرگ
ثامن‌الحجج توانست بیست‌وهفتم آبان‌ماه در بازی هفته هفتم از پس تیمی بگذرد که پیش از این برابر تیم‌های بزرگ به خوبی نتیجه گرفته بود. آن‌ها درحالی توانستند تیم متین صالحین ورامین را با نتیجه سه بر یک از پیش رو بردارند که متین پیش از این در برابر تیم‌هایی همچون بانک سرمایه و شهرداری ارومیه به پیروزی رسیده بود. ست نخست این دیدار درحالی به سود متین رقم خورد که ثامن‌الحجج(ع) توانسته‌بود این ست را با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ از آن خود کند اما با توجه به استفاده همزمان نماینده خراسان از سه بازیکن خارجی به‌صورت همزمان، ۲۵ بر صفر متین پیروز ست اول اعلام شد.در ست دوم اما شاگردان جبار قوچان‌نژاد به روند خوب خود ادامه دادند و ۲۵ بر ۲۳ ست نخست را تکرار کردند، این پایان کار نبود و در ست سوم، ثامن‌الحجج(ع) با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ پیروز شد تا در آستانه یک پیروزی خوب قرار گیرد.برتری ۲۵ بر ۲۲ در ست چهارم، پیروزی را درنهایت نصیب شاگردان قوچان‌نژاد کرد و ثامن‌الحجج(ع) با این پیروزی ۹ امتیازی شد.پس از این بازی بود که ایوان چاچیچ دریافت‌کننده تیم، با بازی درخشان خود توانست در تیم منتخب هفته قرار بگیرد.

بازگشت به مهران و کسب چهارمین پیروزی
چهارم آذرماه ثامنی‌ها در مشهد بعد از ایجاد تغییرات در سالن مهران، بازهم به این سالن بازگشتند و با حمایت هواداران خود در مقابل آلومینیوم المهدی قرار گرفتند. در این بازی که در هفته هشتم مسابقات سوپرلیگ والیبال کشور در سالن مهران مشهد برگزار شد، ثامن‌الحجج توانست حریف خود را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهد. شاگردان جبار قوچان‌نژاد، در ست‌های اول تا سوم با نتایج ۲۵ بر ۲۳، ۲۵ بر ۱۷ و ۲۵ بر ۲۰ بر رقیب خود غلبه کردند. گفتنی است این چهارمین پیروزی متوالی ثامن‌الحجج(ع) در سوپرلیگ والیبال کشور بود و به این ترتیب نماینده خراسان ۱۲ امتیازی شد و به رتبه ششم جدول صعود کرد. پس از بازی‌های این هفته، امین علوی، والیبالیست تیم ثامن‌الحجج(ع) در تیم منتخب هفته هشتم سوپرلیگ والیبال کشور قرار گرفت.

این بار آرمان اردکان
تیم والیبال ثامن‌الحجج(ع) در بازی هفته نهم در روز هشتم آذرماه توانست به پنجمین پیروزی متوالی خود دست یابد. شاگردان جبار قوچان‌نژاد که پیش از آن، تیم‌های سایپا، گوهرکویر، متین صالحین و آلمینیوم المهدی را از پیش رو برداشته‌بودند، در بازی هفته نهم در یزد به مصاف آرمان اردکان رفتند و درنهایت توانستند با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شوند.ثامن‌الحجج(ع) توانست ست نخست را با نتیجه ۲۵ بر ۱۹، ست دوم را با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ و ست سوم را با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ از آن خود کند و ۱۵ امتیازی شود. دیداری که پس از آن قوچان‌نژاد در مصاحبه‌ای از هواداران مشهدی خواست به سالن مهران بیایند.

بازی عقب افتاد، ترمز ثامن را کشید
اما بعد از مدتی سرانجام بازی عقب‌افتاده ثامن‌الحجج و پیکان در مشهد برگزار شد و بعد از پنج پیروزی پیاپی بالاخره ترمز مشهدی‌ها کشیده شد و در برابر این حریف تن به شکست دادند. در این دیدار این پیکان بود که توانست با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شود. در ست نخست نماینده خراسان توانست با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ بر حریف خود غلبه کند، اما شاگردان پیمان اکبری در ادامه کار توانستند با نتایج ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۰ بر حریف خود غلبه کنند. با این شکست شاگردان قوچان‌نژاد با همان ۱۵ امتیاز در رتبه پنجم جدول قرار گرفتند و پیکان به رتبه دوم جدول صعود کرد.

آخرین بازی دور رفت و یک پیروزی دیگر
مشهدی‌ها بازی آخر دور رفت خود را در روز هفدهم آذرماه در برابر کاله آمل برگزار کردند. دیداری که در خانه حریف برگزار می‌شد و این یاران قوچان‌نژاد بودند که توانستند به پیروزی برسند. آن‌ها توانستند در آمل دست به کاری بزرگ بزنند و ۳ بر ۱ میزبان خود را شکست دهند.ست نخست با نتیجه ۲۸ بر ۲۶ به سود ثامن‌الحجج(ع) به اتمام رسید. پس از آن کاله آمل توانست ۲۵ بر ۲۰ پیروز شود اما این بلندقامتان ثامن‌الحجج(ع) بودند که در ست‌های سوم و چهارم باز هم به پیروزی رسیدند.گفتنی است با این پیروزی ثامن‌الحجج جایگاه چهارمی خود را در دور رفت این رقابت‌ها تثبیت کرد.اما بازی‌های دور رفت در روز بیست‌ودوم آذرماه به پایان رسید و مشهدی‌ها در خانه به سراغ شهرداری تبریز رفتند. در این دیدار که در سالن مهران مشهد برگزار شد، ارومیه‌ای‌ها توانستند با نتیجه سه بر یک از حریف خود بگذرند. شاگردان بناکار در این بازی توانستند با نتایج ۲۵ بر ۲۱، ۲۹بر ۲۷و ۲۵ بر ۲۲ بر حریف خود غلبه کنند.

اولین پیروزی با آغاز دور برگشت
روز دوم دی‌ماه ثامن‌الحجج در برابر جواهری گنبد قرار گرفت. آن‌ها در این بازی انتقام شکست دور رفت خود را از این تیم گرفتند، دیداری که حواشی بسیاری را به‌دنبال داشت. در چارچوب هفته نخست از دور برگشت سوپرلیگ والیبال کشور، تیم والیبال ثامن‌الحجج(ع) در سالن مهران مشهد پذیرای جواهری گنبد بود که موفق شد با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شود. شاگردان جبار قوچان‌نژاد در ست‌های اول، سوم و چهارم با نتایج ۲۵ بر ۱۸، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۱ پیروز شدند و نماینده گنبد هم در ست دوم موفق شد با نتیجه ۲۸ بر ۲۶ پیروز شود.

اولین شکست در دور برگشت و حادثه در راه بازگشت
دو تیم ثامن‌الحجج(ع) و شهرداری ارومیه از هفته سیزدهم سوپرلیگ والیبال کشور، در سالن غدیر ارومیه رو به رو شدند و در نهایت این شهرداری ارومیه بود که توانست با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شود و اولین شکست مشهدی‌ها در دور برگشت رقابت‌ها به‌دست آمد، در این بازی شاگردان سیدعباسی توانستند با نتایج ۲۵ بر ۱۸، ۲۵بر ۱۹و ۲۵ بر ۲۳ بر حریف خود غلبه کنند. اتفاق عجیب این بازی به پس از آن بازمی‌گشت؛ جایی‌که مشهدی‌ها عازم شهر خود بودند، اتوبوس حامل تیم والیبال ثامن‌الحجج(ع) که برای پرواز به مشهد از ارومیه عازم تبریز بود، تصادف کرد. در این حادثه بازیکنان و سایر کادرفنی ثامن‌الحجج(ع) دچار مشکلی نشدند اما جبار قوچان‌نژاد، سرمربی تیم ثامن‌الحجج (ع) دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه کتف شد.

* بخش دوم این گزارش در شماره بعد تقدیم علاقمندان می شود