کوچ کوهستانی به دامنه‌های سرسبز بهار
ایران کشوری است که از حیث مناظر طبیعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بخش زیادی از این جذابیت‌ها را مدیون تنوع جغرافیایی و طبیعی‌اش است. کوه، ‌دره، ‌دریا، جنگل، ‌دشت، ‌صحرا و کویر را همه با هم در دل خود جای داده و برای هر طبیعت گردی با هر ذائقه‌ای چیزی برای غافلگیری در چنته دارد.‌ وجود دو رشته کوه البرز و زاگرس که از شمال شرق تا جنوب شرق کشور کشیده شده‌اند،‌ حاشیه‌ای کوهستانی را در کشور به‌وجود آورد؛ ‌این دژهای سخت و سنگی با ایجاد تنوع آب و هوایی در پیرامون خود، طبیعت و مناظر بی‌بدیلی را خلق کرده‌اند که نه‌تنها برای کوهنوردی که برای سیاحت و گشت و گذارهای کوتاه و خانوادگی انتخابی بسیار مناسبند. از همین رو و حال که در آستانه تعطیلات عید نوروز قرار گرفته‌ایم، ‌سه نقطه را با ویژگی‌های مناطق کوهستانی معرفی خواهیم کرد؛ ‌مناطقی که در قسمت‌های مرکزی و جنوب غربی کشور واقع شده و آب و هوایشان در فروردین ماه مطبوع است.

1- دشت سوسن

رشته کوه زاگرس که از شمال غرب تا جنوب شرق ایران کشیده شده در طول مسیرش زیبایی‌های بی‌نظیری را ایجاد کرده است. دره‌ها، ‌قله‌ها،‌ کوهپایه‌ها و دشت‌ها و پرشمار چشمه‌هایی که از ارتفاعات آن سرچشمه می‌‌گیرند در استان‌های مختلف پراکنده شده‌اند. یکی از این استان‌ها که از زیبایی‌های این معجزه طبیعت بی‌نصیب نمانده خوزستان است. استانی که در نوروز دیدنی و این زمان بهترین فصل سفر به آن است. شهرستان ایذه واقع در شمال شرقی خوزستان در بخش کوهستانی این استان واقع شده و دشت سوسن در حوالی این شهر، مقصدی فوق‌العاده برای سفر نوروزی شماست. دشتی که به‌وسیله رودخانه کارون که از پهنه آن می‌گذرد به دو بخش تقسیم می‌شود. برای رسیدن به دشت سوسن باید مسیری ۵۰ کیلومتری از ایذه را در کوهستان طی کنید و در نهایت، جاده شما را به سوی یک دشت سرازیر می‌کند؛ دشتی وسیع که با کوه‌های بلند محصور شده است. این دشت پر از گل‌های رنگارنگ و خودرو، امکان پیاده‌روی را در مسیرهای پاکوبش فراهم می‌کند و اگر به کوه پیمایی نیز علاقه‌مند باشید می‌توانید به ارتفاعات آن صعود کنید. همچنین می‌شود با قایق به آن سوی کارون که دشت را دو نیمه کرده است رفت و بعد از مدتی پیاده‌‌روی سری هم به روستاهای زیبای آن منطقه زد؛ از جمله ده ثریا که شما را به یاد ماسوله خواهد انداخت. همچنین از آنجایی که این دشت در حد فاصل دو سد کارون ۳ و شهید عباسپور قرار گرفته است، سوار بر قایق و این‌بار با طی طریق در طول رودخانه می‌توانید به دریاچه شهید عباسپور برسید که در جای خود بسیار زیبا و فرح‌بخش است. علاوه‌بر این جاذبه‌های طبیعی که شرح و معرفی تمامی آنها از حوصله این مقال خارج است، دیدنی‌های تاریخی زیادی نیز در اطراف ایذه و کوه‌هایی که گرداگرد آن سر برافراشته‌اند وجود دارد. از جمله کول فرح و اشکفت سلمان که با سنگ نبشته‌ها و نگاره‌هایی که در دل کوه حکاکی شده‌اند، بخشی از تاریخ باستانی این دیار را برای شما روایت می‌کنند.


۲- کویر کوه

در این سفر قرار نیست به یک مقصد مشخص برسیم؛‌ چراکه تمام راه، خود مقصد است و می‌شود در جای جای مسیر توقف کرد، در دل طبیعت کوهستانی کویر کوه آرمید و حظ وافر برد. در مسیر بین پل‌دختر به ایلام، اگر به جاده فرعی‌ای که شما را به دره شهر می‌رساند وارد شوید، در تمام طول مسیر کوهستانی،‌ آنچه که در برابر چشمان شما جلوه‌گر خواهد بود، دشت و دمن و دورنمای کویر کوه است. رشته کوهی طولانی به درازای 8 تا 10 کیلومتر و ارتفاع 3 هزار متر که از نوع سنگی و صخره‌ای است و از شاخه‌های فرعی زاگرس به شمار می‌رود. در این مسیر همچنین،‌ از کنار تپه‌هایی عبور خواهید کرد که سنگ‌هایی بزرگ بر روی آنها قرار گرفته است؛‌سنگ‌هایی که به‌واسطه فاصله‌شان از کوه، ‌از دیدنشان حیرت زده می‌شوید و باید گفت که طبیعت این منطقه،‌ یکی از بی‌نظیر‌ترین طبیعت‌های ایران در نوروز است. در راه رسیدن به دره شهر پلی تاریخی متعلق به دوره ساسانی نیز وجود دارد که سیمره نامیده می‌شود و روی رودی به همین نام ساخته شده است. در 20 کیلومتری دره شهر و بعد از عبور از پل سیمره درحالی‌که از دامنه کویر کوه و دقیقا به موازات آن در حال حرکت هستید،‌ در دل کوه چندین اثر باستانی جا خوش کرده که می‌توانید به تماشای آنها بروید از جمله دز شیخ مکان که در جاده‌ای فرعی و با فاصله یک کیلومتر از جاده اصلی قرار دارد و همچنین پل سیمره که متعلق به دوره ساسانی است.


3- دره راگه

دره نوردی جزئی از برنامه‌های کوهنوردی به حساب می‌آید. اگر به این نوع از گشت‌وگذار علاقه‌مندید، حتما در نوروز سری به استان کرمان بزنید و پس از رسیدن به کرمان که بهار از بهترین زمان‌های بازدید آن است، به سمت شهر بابک حرکت کنید. پس از شهر بابک و در مسیر این شهر به سیرجان، در ۳۰ کیلومتری این جاده، یک راه فرعی وجود دارد که شما را به دره راگه خواهد رساند. دره‌ای که تنها در این اواخر بر سر زبان‌ها افتاده و مورد بازدید مردم به ویژه اهالی محلی قرار می‌گیرد. نکته مثبت در خصوص این دره آن است که راه رسیدن به آن صعب‌العبور نیست و خانواده‌ها به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در ابتدای رسیدنتان به محل این دره، پارکینگی وجود دارد که می‌توانید وسیله نقلیه خود را در آنجا پارک کرده و از آنجا پیاده به سمت دره حرکت کنید. این دره در واقع کف یک دشت است که بر اثر فرسایش زمین نشست کرده و به‌صورت دره درآمده است؛ از این رو دیواره‌های دره نه سنگی و صخره‌ای که از جنس خاکند. در این دره می‌شود ۵ الی ۶ ساعت پیاده‌روی داشت و از آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا لذت برد.