روش‌هایی برای  پیشگیری و رفع ورم پروستات
دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران چند دستور طبی ساده برای پیشگیری و رفع ورم پروستات را تشریح کرد.پروستات عضوی مختص مردان است که از ترکیب بافت غده‌اى و بافت لیفى عضلانى تشکیل شده است. تقریبا به شکل مخروط است که قاعده آن در زیر گردن مثانه قرار دارد و رأس آن متوجه پایین است. پروستات تقریبا 4 سانتى متر عرض و 3 سانتى متر ارتفاع و 2 سانتى متر قطر قدامى، خلفى دارد. چند دستور طبی ساده برای پیشگیری و رفع ورم پروستات
۱. یکی از مواردی که در رفع تورم پروستات و مجاری ادراری و کلیه‌ها موثر دانسته‌اند استفاده از شیره خنک‌ها است. شیره خنک‌ها ترکیبی از چند بذر هستند که بسته به مواد داخله در ترکیب طبیعت گرم، سرد یا معتدل خواهند داشت. مثلا ترکیب تخم خربزه، تخم گرمک، تخم شبت و تخم کدوى شیرین گرم، ترکیب تخم خیار، تخم خرفه، تخم گشنیز، تخم کدوى شیرین سرد و ترکیب تخم خربزه، تخم گرمک، تخم خیار و تخم کدوى شیرین معتدل است. محمدعلی زارعیان دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران می‌گوید: این بذرها را می‌توان به چند شکل شیره کشید و مصرف کرد یکی از روش‌ها این است که آنها را بجوشانند و صاف کرده و آب آن را مصرف کنند، راه دیگر این است که آنها را در یک پارچه کتان بسته و در داخل ظرف آب قرار دهند و بعد از ۲۴ ساعت پارچه را خارج کرده و همراه با محتویاتش فشار داده و آب حاصل از آن را مصرف کنند. این شیره خنک‌ها بسته به طبع بیمار در بهبود وضع کلیه‌ها و کاهش ورم و التهاب و بهبود حال بیمار کمک‌کننده هستند.
2. از دیگر داروهایی که به تناسب مزاج بیمار می‌توان مورد استفاده قرار داد عبارتند از: مصرف روزانه یک عدد گوجه فرنگی رسیده خام، مصرف روزانه یک عدد کیوی رسیده بدون پوست، مصرف روزانه یک قاشق پلوخوری زرشک خام، مصرف روزانه چند عدد اسپند، خربزه شیرین، خارخاسک.
۳. استفاده از آب ترب و آب کرفس در انواع عسر البول (سخت ادرار کردن) از جمله ورم پروستات سودمند است.
4. اسفناج یا برگ کوبیده چغندر را با ریشه شلغم پخته و با ماست و مانند آن ضماد کرده و بر موضع مى‌مالند. از دیگر ضمادهای مورد استفاده ضماد پیاز رنده شده در قسمت پایین ناف است.
۵. هرگاه در اثر دستکاری، مجراى ادرار خراشیده، پاره و زخم و متورم شده و راه مجرا به کلى بسته شده باشد، مى‌توان با شیاف مغز خیار و خوراندن خیار و آب آن به بیمار، رفع عارضه و خونریزى آن را کرد. اگر خیار در دسترس نباشد، مى‌توان از برگ و آب کاهو همین استفاده را کرد. کاربرد اسفناج نیز در این زمینه مفید است.