باید به تجربه های خوب گذشته  بازگردیم
دنیای اقتصاد: در حالی که هنوز خودکاری روی کاغذ برای امضا توافق نامه وین، نه از طرف ایران و نه از طرف کشورهای 5+1 نلغزیده است، اما کشورهای اروپایی مخصوصا اروپای غربی که ایران را حالا بازاری بکر می پندارند سعی کرده تا برای ورود به ایران و سرمایه گذاری در این کشور وارد میدان شوند، آنها اکثرا با یک هیات تجاری به همراه یکی از وزرا که معمولا وزیران خارجه کشورها هستند به ایران می آیند، حالا نوبت به جمهوری چک رسیده است که به میدان ایران پا بگذارد.

امید می رود این دیپلماسی که از اتاق بازرگانی اصفهان شروع شده است به گفته وزیر امور خارجه جمهوری چک سرانجامی خوش داشته باشد و روابط اقتصادی دوباره رونق گذشته خود را در یابد.

وزیر خارجه جمهوری چک که در اتاق بازرگانی اصفهان و برای هیات های اقتصادی اصفهان سخن می گفت با بیان اینکه می‌خواهیم به تجربه‌های خوب گذشته تجاری با ایران باز گردیم، اظهار کرد: پتانسیل‌های خوبی در صنعت اصفهان وجود دارد و این استان جای خوبی برای شروع روابط اقصادی با کشور چک است.
لوبو میر زائورالک اظهار کرد: چک سابقه‌ای ۱۵۰ ساله در صنعت دارد و در حال حاضر با رقم رشد اقتصادی چهار درصد جزو اقتصادی‌های برتر اروپا است. وی با تاکید بر روابط خوب و گسترده تجاری ایران در سال‌های گذشته، افزود: متاسفانه بحث تحریم‌ها میزان مبادلات تجاری بین دو کشور را تا حد زیادی پایین آورده است، ولی می‌خواهیم به تجربه‌های خوب گذشته باز گردیم.

وزیر خارجه جمهوری چک با تاکید بر اینکه تجار زیادی از این کشور حاضر به سفر و مذاکره با ایران هستند، گفت: جمهوری چک در بخش‌های صنعتی، داروسازی، ماشین سازی، راه و ترابری، انرژی و ... ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد.
وی با ابراز خشنودی از بازدید از میدان تاریخی نقش جهان و مغازه‌های صنایع دستی آن، خاطر نشان کرد: پتانسیل‌های خوبی در صنعت اصفهان وجود دارد و اعتقاد داریم این استان جای خوبی برای شروع روابط اقصادی با کشور چک است.
وزیر امور خارجه چک اظهارداشت: صنایع دستی ایران و چک می تواند عامل اتحاد و تعامل دو کشور شود و با برداشته شدن تحریم ها شرایط افزایش ارتباطات تجاری و بازرگانی رونق می یابد.

لویرمیرزائورالک گفت: اصفهان از شهرهای زیبا است که مجموعه ای از زیبایی های تاریخی و هنری را در خود جای داده و از دیدن اماکن تاریخی و هنری اصفهان بسیار خوشحال شدم. وی با بیان این که با برداشته شدن تحریم ها شروع همکاری های بلند مدت ایران و چک انجام می شود تصریح کرد: در زمینه ماشین آلات، داروسازی، راه و ترابری، توسعه قطارهای برقی ، تولید اتوبوس می توانیم همکاری داشته باشیم همچنین در زمینه جهانگردی و گسترش هتل و توسعه زیرساخت های توریستی می توانیم فعالیت کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری چک اضافه کرد: لازم است عملیاتی و اجرایی شدن تفاهم نامه ها به صورت جدی و مستمر ادامه یابد چرا که علاقه بازرگانان چک برای داد و ستد با ایران وجود دارد. وی تاکید کرد: علاقه مند هستیم با اصفهان خواهرخوانده شویم و از برگزاری جشنواره های فرهنگی چک در اصفهان و بالعکس استقبال می کنیم این در حالی است که در برابر آثار تاریخی اصفهان تعظیم می کنم اما چک نیز آثار فرهنگی خوبی برای نمایش دارد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری مورد تاکید است، گفت: بخش خصوصی استان اصفهان و جمهوری چک باید با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از مزیت‌های همدیگر استفاده کنند. رسول زرگرپور اظهار کرد: خوشبختانه به پایان تحریم‌های ظالمانه غرب نزدیک می‌شویم و دولت تدبیر و امید نیز تلاش خوبی برای بهبود روابط و مبادلات انجام داده است. وی با بیان اینکه متاسفانه ایران در دوران تحریم‌ها فرصت‌های زیادی را از دست داده است، افزود: ایران به نسبت چند دهه قبل تغییرات زیادی کرده است که رشد تکنولوژی موید این مطلب است.
استاندار اصفهان ادامه داد: ایران حاضر است که اطلاعات و تجربیات خود را برای سرمایه گذاری و مشارکت در زمینه‌های علمی، فن آوری، محیط زیست، ماشین آلات و ... به جمهوری چک عرضه کند .

زرگرپور تاکید کرد: استان اصفهان نیز به دلیل توانمندی در زمینه‌های دانشگاهی می‌تواند درخصوص صنایع نیروگاهی، نساجی، دارویی و ... بستر خوبی برای همکاری با سرمایه گذاران کشور چک ایجاد کند. وی با بیان اینکه اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای و مناره‌های بلند است، تصریح کرد: سرمایه گذاری در امر گردشگری مورد تاکید است، چرا که سودآور بوده و خوشبختانه فرصت‌های زیادی در آن وجود دارد و امیدوارم در فضای فعلی بخش خصوصی ایران به خصوص استان اصفهان با کشور چک ارتباط خوبی برقرارکرده و از مزیت‌های یکدیگر بهترین استفاده را ببرند.
همچنین شهردار اصفهان گفت: اصفهان سومین کلان شهر کشور است به طوری که وقتی وارد اصفهان می شویم گویا ادوار تاریخی را مشاهده می کنیم. وی با اشاره به این همانگونه که چک قلب اروپاست اصفهان نیز قلب کشور و خاورمیانه است افزود: اصفهان تمام زیبایی ها از جمله پل های تاریخی،ساختمان های قدیمی و آثار معماری دارد .

شهردار اصفهان با بیان این که اصفهان دارای مکتب است عنوان کرد: مکتب و سبک اصفهان از سبک های معروف جهان است و میراث فرهنگی اصفهان منحصر به میراث ملموس نیست و میراث فرهنگی ناملموس آن منحصر به فردتر است.
جمالی نژاد به انعقاد تفاهم نامه ای بین شهرداری اصفهان وچک برای راه اندازی تراموا اشاره کرد و اذعان داشت: در رابطه با قطار سبک تراموا با یکی از شرکت های چک به نام اینیکون تفاهم نامه ای در حال انعقاد است که امید است با نظر مثبت هیات چک و تعامل سازنده دو طرف این قرارداد در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

شهردار اصفهان با تاکید بر این که لازمه ارتباط بین دوشهر اصفهان و پراگ چک عقد قرارداد خواهر خواندگی است افزود:اصفهان با ۱۳ شهر خواهر خوانده ارتباط دارد و شهر اصفهان و پراگ می تواند زمینه ارتباطات اقتصادی و تجاری را تقویت کنند.
همچنین سید عبدالوهاب سهل آبادی اظهار داشت: بخش خصوصی و دولتی استان اصفهان خواستار رونق سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی است. وی افزود: در این راستا کمیته ویژه ای برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان تشکیل خواهد شد. وی تصریح کرد: بیشتر بخش های اقتصادی استان دارای مزیت برای سرمایه گذاری است و باید زمینه صادرات تولیدات این بخش ها با استفاده از انتقال تکنولوژی ناشی از سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.

همچنین سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اصفهان نیز خواستار تشکیل کمیته ویژه برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری و برگزاری همایش بین المللی در این استان شد.
محسن ایروانی، هدف از تشکیل مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان اصفهان را ایجاد پنجره واحد برای جذب سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد و گفت: تشکیل این مرکز با بررسی فرصت های سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی، زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کند. وی تاکید کرد: سرمایه گذاری خارجی در استان باید براساس اسناد بالادستی توسعه و سند آمایش سرزمین انجام شود تا تضادی بین سرمایه گذاری و برنامه توسعه استان ایجاد نشود.

ایروانی تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی نباید با هدف بدست آوردن بازارهای داخلی ایجاد شود بلکه باید رویکرد صادرات محور برای بدست آوردن بازارهای خارجی باشد. سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اصفهان اضافه کرد: در راستای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در استان اصفهان می توان از ظرفیت نمایندگی و سفارتخانه های ایران در سایر کشورها استفاده کرد.