5 مزیت برنامه مالی  در زندگی شخصی

برنامه مالی شخصی؟ چرا؟ ممکن است در پاسخ به توصیه کارشناسان اقتصاد خانواده که می‌گویند هر فردی برای زندگی مالی خود باید یک برنامه داشته باشد با خود بگوئید: من که خودم در حال سرمایه‌گذاری روی محصولات مختلف و مدیریت سبد سرمایه خودم به بهترین نحو هستم و فکر می‌کنم که از بیشتر مشاورین موجود بهتر عمل می‌کنم، چرا من باید به یک برنامه مالی شخصی یا سرویسی از یک برنامه‌ریز مالی به‌طور خاص احتیاج داشته باشم؟ این نوع سؤال و جواب معمولا وقتی شما از یک شخص می‌خواهید تا از ناحیه آسایش خود بیرون بیاید و رویکرد فرآیندی و منظم را در پیش بگیرد یا وقتی که کسی تجربه بدی از کار با یک مشاور سرمایه‌گذاری داشته است و طبیعی است که به آسانی دیگر به افراد اعتماد نکند، مطرح می‌شود. هر چه که گفته و انجام شود، هر تجربه‌ای که شما داشته‌اید و هر چقدر هم که شما به‌صورت مؤثر سبد سرمایه خود را مدیریت کنید…اگر یک برنامه مالی شخصی نوشته شده نداشته باشید در رویکردتان متمرکز نیستید و متمایل به انجام اشتباهات رفتاری در تصمیمات شخصی مالی خود هستید. کارشناسان اقتصاد خانواده می‌گویند داشتن برنامه مالی شخصی در مرحله نخست ۵ مزیت را برای شما به ارمغان می‌آورد:این ۵ مزیت را یکایک بررسی می کنیم:

هر چه هست در نوشتن است: اولین و بزرگ‌ترین مزیت یک برنامه مالی شخصی این است که نوشته شده است. شما اهدافتان، استراتژی‌هایتان برای رسیدن به اهداف، روش تخصیص دارایی پیشنهادیتان با توجه به پروفایل ریسکتان، اینکه چه زمانی وارد یک کلاس از دارایی شوید وچه زمانی از آن خارج شوید و مانند این ها را در درون آن خواهید داشت. حالا آنچه باید انجام دهید فقط دنبال کردن است. شما دیگر مجبور نیستید به‌صورت مرتب استراتژی‌تان یا توزیع دارایی‌تان را بر مبنای اتفاقاتی که می‌افتند تغییر دهید. به علاوه شما اهدافتان را به‌صورت نوشته شده در آن دارید و خیلی خوب می‌دانید که برای چه دارید برنامه‌ریزی و کار می‌کنید. وقتی شما یک هدف را می‌نویسید آن را متصور می‌شوید و می‌توانید توانایی‌هایتان را برای رسیدن به آن متمرکز کنید. اهداف نوشته نشده فقط به گمراهی و سردرگمی می‌انجامند.

شما را درون یک فرآیند قرار می‌دهد: آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که چرا هر شرکت یا شغلی یک سری راهنمای فرآیند یا قراردادهایی دارد که باید پیگیری شوند؟ این اقدام برای از بین بردن خطاهای رفتاری یا احساسی از تصمیم‌گیری است. وقتی شما سند برنامه مالی شخصی خود را پیش روی خود دارید می‌دانید که چه کار کنید و چه زمانی آن را انجام دهید. برای مثال برخی برنامه‌ها ممکن است به شما بگویند که چه زمانی باید دست از سهامداری بکشید یا چه زمانی باید وام‌هایتان را پیش پرداخت کنید. حتی اگر در آن لحظه شما در حال بازگرداندن سرمایه خوبی هستید برنامه، شما را در رسیدن به آنچه که برای رسیدن به اهداف مالیتان برای شما خوب است راهنمایی می‌کند. وقتی شما می‌توانید از فرآیندی که توسط شغل یا شرکت شما تنظیم شده تبعیت کنید پس نباید در پیگیری برنامه مالی شخصی خودتان دشواری داشته باشید.

شما را فعال می‌کند: وقتی استراتژی فکر شده‌ای وجود داشته باشد شما در رویکردتان بیشتر فعال می‌شوید. برای مثال به جای انتظار کشیدن وقوع یک رویداد عجیب، برای اتفاق افتادن یک برنامه مالی شخصی شما را راهنمایی می‌کند که چه بیمه‌ای و چه مقدار بیمه باید خریداری شود، با نگاه به موقعیت گردش مالی شما ممکن است دریابید که کجا در حال اشتباه رفتن هستید و چه گام‌هایی لازم است بردارید تا امور را بهتر کنید، سبد وامتان مورد بررسی قرار می‌گیرد و ممکن است به شما مشاوره داده شود که برخی از وام‌هایتان را تسویه کنید وگرنه ممکن است در آینده خود را در تنگنا ببینید، اگر سبد سرمایه شما مناسب پروفایل ریسک شما نباشد تغییرات به موقع در سبدتان به شما توصیه می‌شود تا عدم ثبات را با اعتماد به نفس مدیریت کنید و برای مدت طولانی به آن وفادار بمانید تا به اهدافتان برسید.

به شما در رزرو سود کمک می‌کند: بله، برنامه‌ریزان مالی نیز رزرو سود را توصیه می‌کنند، ولی نه به آن شکل که شما می‌خواهید. یک برنامه مالی شخصی دارای یک استراتژی مشخص و تعریف شده تخصیص دارایی است که هر سال باید دوباره مورد بازبینی و موازنه قرار گیرد. وقتی شما شیوه تخصیص خود را دوباره تنظیم می‌کنید رزرو سود به‌صورت خودکار اتفاق می‌افتد. این تخصیص در درآوردن سود از کلاس دارایی رو به رشد و سرمایه‌گذاری بیشتر در کلاس دارایی‌ای که اکنون کم کار است کمک می‌کند. پس مفهوم فروش بالا و خرید پایین به‌صورت خودکار اعمال می‌شود.

به شما دیدی جامع از وضعیت مالیتان می‌دهد: اگر شما از یک فرآیند تبعیت نمی‌کنید یا هیچ هدف نوشته شده‌ای در پیش روی خود ندارید احتمالا در حال غفلت از تأثیر یک تصمیم بر تصمیم دیگر هستید. ببینید، همه ما ابزارهای محدودی داریم که باید با آنها به اهداف متعددتان برسیم. شما باید از اثری که تصمیمتان در مورد یک سرمایه‌گذاری یا هدف خاص بر اهداف دیگرتان می‌گذارد آگاه باشید. مثلا پس انداز کردن برای خرج دانشگاه فرزندان یا ازدواج یکی از اهداف مهم شماست ولی اگر بیشتر منابع را به آن اختصاص دهید چگونه پس‌اندازتان برای بازنشستگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟ یک برنامه مالی شخصی نوشته شده به شما کمک می‌کند تا سناریوهای مختلف را متوجه شوید و تمام سؤال‌های «چه می‌شود اگر» ی را که در ذهنتان شکل می‌گیرد پاسخ دهید.

یک جمله بسیار محبوب وجود دارد که به فرمول ۶ پی معروف است- «برنامه‌ریزی مناسب قبلی از عملکرد ضعیف جلوگیری می‌کند» (Proper Prior Planning Prevents Poor Performance)؛ و این حقیقتا درست است. ما همه مقداری برنامه‌ریزی مالی را در زندگی روزمره‌مان انجام می‌دهیم و بیشتر آنها فاقد ساختار هستند. اگر شما برنامه مالی شخصی نوشته شده‌ای را همراه خود داشته باشید می‌توانید در عمل به رویکرد خود بسیار سازمان یافته باشید. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا موافقید که داشتن یک برنامه مالی شخصی در تصمیم‌گیری مالیتان تغییر ایجاد می‌کند؟