با کارت ویزیت خود دیگران را ترغیب کنید
سیدامیر تقی‌آبادی
در اولین بخش این مجموعه مطالب روی دارایی‌های آنلاین تمرکز داشتیم که به طرز وصف‌ناپذیری مهم هستند، اما نباید از دارایی‌های آفلاین نیز غافل شد. اینها نیز به اندازه‌ اهمیت دارایی‌های آنلاین مهم هستند به خصوص اگر با فرد دیگری رو در رو ملاقات می‌کنید. آنچه در مورد برند شخصی مهم است شاخص بودن در میان جمعیت و متفاوت بودن در بین رقبا است.

کارت ویزیت خود را همیشه به همراه داشته باشید. مشخص نیست چه زمانی به آن نیاز پیدا می‌کنید. همان‌طور که تجربه کرده‌اید در ملاقات‌های اینچنینی که تبادل کارت ویزیت انجام می‌شود افراد معمولا قبل از قراردادن کارت در جیب یا کیف خود حدود دو ثانیه آن را برانداز می‌کنند. کارت ویزیت شما باید برای این دو ثانیه توجه مخاطب آماده باشد. در این دو ثانیه کارت ویزیت شما باید تعریف مناسبی از شخصیت شما و کمکی که می‌توانید برای طرف مقابل انجام دهید؛ ارائه کند.طراحی کارت ویزیت شما بهتر است از همان اصولی پیروی کند که برای طراحی سایت به آن توجه کرده‌اید. نام، عنوان و توضیح کوتاهی از شما از جمله مشترکات وب‌سایت شخصی و کارت ویزیت شما است.

pic۱



اطلاعات تماسی شما باید تا حدی در دسترس باشد و علاوه بر نام سایت و آدرس شبکه‌های اجتماعی، ایمیل شغلی شما را نیز که پیش‌تر در مورد آنها سخن گفتیم شامل شود. همچنین بهتر است شامل تلفن شخصی شما باشد زیرا بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به جای ارسال ایمیل، تماس تلفنی برقرار کنند.
اگر از کارت ویزیت با کیفیت چاپ فوق‌العاده بالایی استفاده می‌کنید در شرایطی که مخاطب هدف شما می‌پسندد می‌توانید از عکس شخصی خود نیز استفاده کنید. کارت ویزیت شما مشابهت‌های بسیاری با امضای ایمیل شما دارد و می‌توانید از طراحی هر یک در دیگری الهام بگیرید.

پشت کارت ویزیت شما یکی دیگر از دارایی‌ها است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. برای دستیابی به سود بیشتر می‌توانید از پشت کارت برای چاپ QR code اطلاعات تماسی خود استفاده کنید که مخاطب بتواند از راحت‌ترین راه اطلاعات تماس شما را در دفترچه تلفن موبایل هوشمند خود ذخیره کند. هر چه دسترس‌پذیری خود برای مخاطب را سهل‌الوصول‌تر کنید احتمال برقراری تماس را بیشتر کرده‌اید.

از طرفی کارت ویزیت یک رو به شرطی که لمینت نشده باشد این اجازه را به مخاطب می‌دهد که اطلاعات بیشتری در مورد شما در پشت آن بنویسد که در مراجعات اتفاقی آتی به آن باعث شود بتواند شما را راحت‌تر به خاطر آورد.
در مورد کارت ویزیت هیچ نسخه‌ ۱۰۰ درصد قابل ارائه‌ای وجود ندارد اما دانستن موارد زیر در پس ذهن احتمالا در نیل به بهترین تصمیم کمک می‌کند.

اولین مورد که باید درباره آن به جمع‌بندی برسید این است که کارت ویزیت شما شامل چه مواردی نیست. مطمئنا هر یک از ما علایق و مهارت‌های بسیاری را در خود سراغ داریم که معتقدیم حیف است در مورد آن با دیگران صحبت نکنیم، احتمالا اینکه افراد بدانند ما چه کارهای متنوعی انجام می‌دهیم توجه بیشتری را جلب می‌کند. این تفکری نیست که در مورد کارت ویزیت بتواند راهگشا باشد. در مورد کارت ویزیت عدد جادویی وجود ندارد اما در بسیاری از موارد بهتر است حداکثر دو یا سه مورد که قرار است به آن شناخته شوید ذکر شود و جزئیات تکمیلی در وب‌سایت شخصی قید شود. از طرفی سادگی و مطالب کمتر در طراحی دست طراح را برای خلق یک کارت ویزیت عالی باز می‌گذارد.

اگر همچنان معتقدید می‌خواهید در موقعیت‌های مختلف به عناوین مختلفی شناخته شوید داشتن چند کارت ویزیت مجزا پیشنهاد می‌شود.

مورد دوم در مورد مخاطبان کارت ویزیت است. در این مورد پیش‌تر بسیار سخن گفته‌ایم. فرد باید توجه داشته باشد برای چه قشر از مخاطبان کارت تهیه می‌کند. به‌عنوان نمونه مدیرعامل یک شرکت باید دو کارت مجزا داشته باشد، یک نمونه شامل شماره همراه شخصی برای ارائه به افراد همتراز در شرکت‌‌های دیگر و یک نمونه شامل شماره دفتر برای ارائه به عموم. همچنین شناخت درست مخاطبان در طراحی نیز بسیار مهم است. اگر برای فعالیت‌های هنری قرار است کارت ویزیت تهیه شود استفاده از خلاقیت در طراحی می‌تواند این خلاقیت را به طرف مقابل القا کند در حالی که این مورد در مراودات رسمی در دسته ناپسند قرار می‌گیرد.

pic۲



مورد سوم در شناخت علت تهیه کارت ویزیت است. طراحی برای مدیرعامل یک شرکت به‌عنوان شخصیت حقوقی یا برای یک شخص حقیقی که مدیرعامل شرکت است استراتژی‌های مختلفی را می‌طلبد.
در مورد معرفی راه‌های تماس پس از پاسخ به سوالات بالا فقط به شماره تماس، ایمیل و احتمالا آدرس وبگاه اینترنتی یا یک شبکه اجتماعی مثل لینکدین بسنده کنید. هرچند این موضوع همیشه درست نیست اما سایز فونت مناسب برای این اطلاعات حداقل اندازه ای است که چشم می‌تواند بدون ناراحتی بخواند.

استفاده از QRCode یکی از برترین راه‌هایی است که می‌تواند در کنار پویا کردن کارت، اطلاعات بسیار زیادی را در خود جای دهد. اطلاعاتی که به محض رویت توسط دوربین گوشی می‌تواند اطلاعات تماس را در دفترچه مخاطبان فرد قرار دهد یا آدرس دقیق محل شرکت را در نقشه مشخص کند.

در استفاده از این مورد هم باید بسیار محتاط بود چرا که عدم شناخت دقیق مخاطب می‌تواند کارت را برای فردی که آشنایی مناسبی با تکنولوژی ندارد تبدیل به نمونه‌ای بی‌مصرف کند. همچنین اطلاعات زیاد گنجانده شده در آن می‌تواند خوانایی آن برای گوشی‌های ضعیف‌تر را با مشکل مواجه کند.

انتخاب جنس کارت بیزینس نیز در کنار رنگ مناسب در پاسخ به پرسش‌های پیشین میسر است. استفاده از کارت‌های ارزان قیمت برای افراد بلند پایه وجه تمایز مثبتی محسوب نمی‌شود.