نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی از روز 14 دسامبر 2014 در دیترویت، قلب صنعت خودرو آمریکا به روی متخصصان، فعالان و علاقه‌مندان صنعت خودرو گشوده شد. این نمایشگاه در ابعادی وسیع میزبان صدها شرکت خودروسازی و تولیدکننده قطعات و فناوری‌های مرتبط با خودرو از ۶۰ کشور جهان است. نمایشگاه دیترویت که یکی از مهم‌ترین‌ها در دنیا است، امسال در حدود ۱ میلیون بازدیدکننده خواهد داشت. کارشناسان وب‌سایت معتبر AOL که در عرصه صنعت خودرو فعال است، به گفته خودشان گشتی در این نمایشگاه زده‌اند و فهرستی از خودروهای برگزیده‌شان را منتشر کرده‌اند.


۱. فورد اف ۱۵۰ (Ford F-۱۵۰)
pic۱

این معروف‌ترین و پرفروش‌ترین خودروی فورد است که در آمریکا طرفداران فراوانی دارد. پیکاپ یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های بازار خودرو در آمریکا است که فورد چند سالی هست که با اف ۱۵۰، خودروهای مشابه جنرال موتورز و کرایسلر را پشت سر گذاشته و پیشتاز بوده است. فورد با یک اف ۱۵۰ کاملا جدید به نمایشگاه دیترویت آمده که در ساخت بخش اعظم بدنه‌اش آلومینیوم مقاوم را جایگزین فولاد کرده و بیش از ۳۱۷ کیلوگرم از وزن آن کاسته است. ناظرانی می‌گویند فورد برای حفظ قدرت رقابت اف ۱۵۰ باید بر طراحی داخلی و مصرف سوخت آن بیشتر متمرکز شود و در عین حال ظاهر آن را آن‌قدر تغییر ندهد که برای طرفدارانش غریبه شود.




۲. مرسدس بنز کلاس C ۲۱۰۵ (Mecedes Benz Class-C ۲۰۱۵)
pic۲

خودروهای کلاس C دیگر ارزان‌ترین خودروهای مرسدس بنز نیستند و این عنوان به کلاس CLA اختصاص دارد. بنابراین خودروساز آلمانی فرصت یافته کلاس C تازه‌اش را با اعمال تغییراتی به روز کند و حتی آن را به کلاس S، که پرچم‌دار مرسدس بنز در دنیا است، شبیه کرده. بیرون و درون خودروهای کلاس C طراحی کاملا متفاوتی دارد. خودروهای این سری با بدنه و موتورهای متنوعی به خریداران عرضه می‌شوند و دارای امکانات لوکسی هستند که مختص خودروهایی از برندهای دیگر با قیمت‌هایی بسیار بالاترند.




۳. شورولت کوروت Z۰۶ (Chevrolet Corvette Z۰۶)
pic۳

می‌گویند کسی نیست که کوروت جدید را ببیند و شیفته‌اش نشود. شورولت از غول تازه‌ای پرده برداشته که به یک موتور سوپرشارژ V۸ ۲/۶ لیتری مجهز است که قدرتی برابر با ۶۲۵ اسب بخار تولید می‌کند. نوآوری دیگر در این خودرو نصب سیستم جدید انتقال نیروی ۸ دنده اتوماتیک روی آن است. شورولت ادعا کرده کوروت Z۰۶ حتی از پورشه ۹۱۱ دوال کلاچ هم سریع‌تر دنده عوض می‌کند. ۹۱۱ هم‌اکنون بهترین و موفق‌ترین نمونه از این سری خودروها در دنیا است.




۴. بی‌ام‌و M۴ ۲۰۱۵ (BMW M۴ ۲۰۱۵)
pic۴
بی‌ام‌و سری کاملا تازه‌ای تولید کرده که نام‌گذاری‌اش بیش از آنچه باید طولانی شد. این خودروی M۴ یکی از نمونه‌های همین سری جدید است که در دیترویت به نمایش گذاشته شده است. M۴ درواقع نمونه به‌روزتر سری کوپه M۳ است. این خودرو به یک موتور V۶ ۳ لیتری مجهز است که خروجی‌اش قدرتی برابر با ۴۲۵ اسب بخار است. M۴ از سری M۳ سبک‌تر است و سرعتش ظرف تنها ۹/۳ ثانیه از صفر به صدکیلومتر در ساعت می‌رسد.



۵. اینفینتی Q۵۰ (Infinity Q۵۰ Eau Rouge)
pic۵
خودرو لوکس تازه نیسان با رنگ قرمز چشمگیرش، نگاه‌ها را در نمایشگاه دیترویت به خود جلب کرده است. رنگ اینفینیتی Q۵۰ واقعا زیبا و البته بسیار گران‌قیمت است. بدنه تنومند این خودرو ظاهری خشمگین دارد و از کربن ساخته شده و بسیار یادآور پدرش، خودرو مسابقه‌ای فرمول یک، RB۹ است. مدیران برند اینفینیتی امید زیادی به این خودرو بسته‌اند و می‌گویند وقتی به بازار بیاید قدرت موتورش کمتر از ۵۰۰ اسب بخار نخواهد بود.



۶. کیا GT۴ استرینگر (Kia GT۴ Stringer)
pic۶

کیا برای معرفی اولین خودرو اسپورت پرسرعتش در دیترویت راهی طولانی پیموده است و ثمره اولین تلاشش خودرویی است که در نمایشگاه جاری جلب توجه کرده است. این خودرو به یک موتور مسابقه‌ای ۴ سیلندر مجهز است که قدرت قابل تحسینی برابر با ۳۱۵ اسب بخار تولید می‌کند. GT۴ استرینگر بدنه‌ای پهن و روی زمین دارد و با تایرهایی روی زمین راه می‌رود که بیش از ۵۰ سانتی‌متر قطر دارند. خودروساز کره‌ای هنوز مشخص نکرده که خودروی تازه‌اش چه زمانی به مشتاقان عرضه خواهد شد.



۷. ولوو کوپه XC (Volvo XC Coupe)
pic۷

به نظر می‌رسد ولوو قصد دارد رفته‌رفته این تصور عمومی را که خودروهایش حجیم و سنگی‌اند، از ذهن مشتریان بزاید. خودروساز سوئدی که حالا مالکانی چینی دارد قصد دارد با محصولاتی تازه به مرزهای حکمرانی خودروساز لوکسی چون بی‌ام‌و و آئودی نزدیک شود. ولوو با نمایش کوپه XC در دیترویت بیشتر بر معرفی ظاهری تازه از خودروهایش متمرکز شده و اطلاعات چندانی از امکانات، مشخصات موتور و طراحی سیستم انتقال نیرویش منتشر نکرده است. تحلیلگران می‌گویند طراحی این خودرو مایه اصلی خودروهای نسل آینده ولوو خواهد بود.




۸. هیوندای جنسیس ۲۰۱۵ (Hyundai Genesis ۲۰۱۵)
pic۸

علاوه‌بر تغییر در ظاهر و آرایش، هیوندای جنسیس ۲۰۱۵ در ساخت هم دگرگون شده است. نمونه جدید این خودرو لوکس همچنین دارای سیستم انتقال نیروی چهارچرخی است که HTRAC نام دارد و مخصوص آب و هوای برفی است. جنسیس تازه همچنین به دو سیستم ترمز اضطراری و تشخیص نقطه کور مجهز است. خریداران این خودرو دو انتخاب دارند: با یک موتور V۸ ۵ لیتری و ۴۲۹ اسب بخار قدرت یا موتور V۶ ۸/۳ لیتری و قدرتی برابر با ۳۳۳ اسب بخار. این خودرو با قیمت تقریبی ۴۰ هزار دلار از بهار آینده روانه بازار آمریکا خواهد شد.




۹. جی‌ام‌سی کنیان (GMC Canyon)
pic۹

پیکاپ جدید جنرال موتورز اگرچه به اندازه رقبایی چون اف ۱۵۰ فورد یا FT-۱ تویوتا در دیترویت دلربایی نکرده، اما همچنان یکی از مهم‌ترین‌ها در نوع خود است. این خودرو که در روزهای اوج بحران اقتصادی تا مرز انقراض هم پیش رفت، حالا با ظاهر و امکاناتی تازه بازگشته است. جی‌ام‌سی کنیان در دو تیپ آماده فروش خواهد بود: با یک موتور V۶ ۵/۲ لیتری و ۱۹۳ اسب بخار قدرت و دیگری با یک موتور بزرگ‌تر ۶/۳ لیتری که ۳۰۲ اسب بخار قدرت دارد.