بازدید اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد  از گمرک سرخس
دنیای اقتصاد-توقف بیش از 700 کامیون حامل بار در گمرک مرزی سرخس خراسان رضوی با ترکمنستان، مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد کرده است که در این راستا اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد در بازدیدی از این گمرک از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفتند. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، این رانندگان که چند روز است کامیون حامل بارشان در گمرک متوقف شده است، در گفتگو با اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد از عدم همکاری مسئولان گمرک سرخس انتقاد کردند و گفتند: درحالی که کامیون‌های ما چند روز است که در گمرک متوقف شده است، کامیون‌های ترانزیتی یک کشور دیگر خارج از نوبت و به‌راحتی از مرز عبور می‌کنند.
این کامیون‌داران با اشاره به اینکه متوقف شدن کامیون‌ها افزون بر معطلی، باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، افزودند: مسئولان گمرک هیچ تسهیلاتی را برای کامیون‌داران ایرانی در مرز قائل نشده‌اند و هیچ نظمی در ارائه خدمات ندارند. همچنین در مرز سرخس هیچ امکاناتی برای توقف یک یا دو روزه وجود ندارد و جاده نیز فاقد آسفالت است.


ترکمنستان؛ عامل توقف کامیون‌ها در مرز سرخس
در ادامه این نشست مدیرکل گمرک سرخس با تایید مشکلات یادشده برای رانندگان، اظهار کرد: توقف کامیون‌های ترانزیتی ایرانی در مرز سرخس محدودیتی است که از آن طرف مرز اعمال شده و مسئولان ترکمنستان فقط امکان پذیرش ۲۰۰ کامیون در روز را فراهم کرده‌اند. رضا راستی، افزود: طی چند روز گذشته توانستیم ترافیک موجود را کاهش دهیم به طوری که هم اکنون حدود ۶۵۰ دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها در انتظار خروج هستند.
وی یادآور شد: با طرف مقابل مذاکراتی را جهت افزایش سطح خروج کامیون داشته‌ایم که قول داده‌اند در آبان امسال پس از افتتاح ترمینال، پذیرش کامیون را حداقل تا سقف 250 دستگاه در روز افزایش دهند.
مدیرکل گمرک سرخس با اشاره به اقدامات این اداره برای حل مشکل افزود: نخستین اقدام گرفتن تعهد کتبی از شرکت‌ها مبنی بر جابه‌جایی کالای ترانزیتی از طریق واگن است و اقدام دوم گمرک ایران رایزنی با مسئولان کشور ترکمنستان برای افزایش سقف پذیرش کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی ایران در هر روز است که طرف مقابل قول داده است با راه‌اندازی یک ساختمان جدید گمرک در مرز سرخس طی آبان امسال این سقف افزایش یابد.


رفع مشکلات گمرک سرخس در آینده نزدیک
در ادامه این دیدار خضر الیاسی، شهردار سرخس با اعلام این خبر که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری برای تامین امکانات رفاهی رانندگان در مرز سرخس را برعهده خواهد گرفت که به تبع آن فرصت‌های شغلی نیز فراهم می‌شود، افزود: به موازات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرز سرخس، سایر امکانات نظیر آسفالت جاده و نظافت نیز فراهم خواهد شد.