راهنماهایی برای رانندگی امن

خراب شدن خودروها یکی از معضلاتی است که می‌تواند لذت سفر و جابه‌جا‌یی با خودروی زیبای شما را به کابوسی برای شما تبدیل کند. برخی از این موارد اجتناب‌ناپذیر هستند و ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد. برای مثال پنچر شدن ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد هر چند برخی خودروها در برابر این مساله مقاومت بیشتری دارند اما قابل پیشگیری نیست.

خودرو‌ها به دلیل داشتن خط تولیدی واحد و ساختار کلی شبیه به هم معمولا دچار مشکلات مشابهی می‌شوند و برای دریافتن این مشکلات نیاز به صحبت‌های شفاهی با سایر مشتریان نیست و امروزه در فضاهای مجازی مدل‌های مختلف خودروها انجمن‌های مختلفی دارند و کاربران و مالکان این خودروها در این انجمن‌ها مشکلات خود را با خودروهایشان اعلام می‌کنند و در برخی موارد راهنماهایی هم از سایر افراد دریافت می‌کنند که ممکن است درست یا حتی نادرست باشند. در چنین مواردی به اشتراک گذاشتن تجربیات به افراد کمک می‌کند تا با مشکلات مرسوم و معمول یک نوع خودروی خاص بیشتر آشنا شوند و در انتخاب آن خودرو درست‌تر عمل کنند. در برخی از موارد هم راهنمایی‌های کاربران باعث می‌شود افراد پیش از بروز مشکلات از علائم آن دریابند که مشکلی در حال ایجاد شدن است. رانندگان باتجربه می‌دانند که بسیاری از مشکلات قبل از بروز توسط خودرو با صدا یا رفتار اطلاع‌رسانی می‌شوند. برای بسیاری از افراد که فقط می‌دانند چطور باید با خودرو رانندگی کنند و از مسائل ساده و فنی آن چیزی نمی‌دانند، مطالب ارسال شده توسط کاربران می‌تواند راهگشا باشد. برخی افراد حتی نمی‌دانند چطور می‌توانند کیفیت روغن موتور موجود در خودرو را بسنجند یا علائم خرابی ترمزها، سیستم فرمان و... چه چیزهایی است. اطلاع از این موارد می‌تواند از بروز مشکلات بعدی که عموما پرهزینه و شدید هستند جلوگیری کند. همراه خودروها دفترچه‌های راهنمای استفاده از خودرو موجود است که بسیاری از افراد هیچگاه آن را مطالعه نمی‌کنند.

مشکلات بزرگ همواره با علائم کوچک خود را نشان می‌دهند و تنها چیزی که افراد لازم است بدانند مخصوصا در رابطه با خودروهای مبتنی بر فناور، شناخت این علائم کوچک و ابتدایی است. قطرات روغن روی سیلندرها، کم بودن سطح روغن ترمز، صداهای مشکوک در موتور و بدنه، لرزش‌های خودرو و هشدارهای سیستم عیب‌یابی خودرو می‌تواند از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری کند. آگاهی از اشکالات موجود در برخی نقاط خودرو دشوار‌تر است. در همین راستا موارد زیر برای راننده‌هایی که با این علائم کمتر آشنا هستند به اختصار آورده شده است.

ریپ زدن‌ها و تکان‌های خودرو

برخی خودروها با سر و صدا و تکان‌هایی که دارند با زبان بی زبانی خبر از اشکلات و مشکلاتی دارند که در مرحله نطفه قرار گرفته‌اند. برای مثال اگر در حال عبور از چاله‌ها و سرعت‌گیر‌های مسیر صداهای غیرعادی از چرخ‌ها به گوش برسد یا اینکه جیرجیر کنند یعنی سیستم تعلیق خودرو در حال خراب شدن است و بهتر است هرچه زودتر به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید. در صورتی که صداهایی که به گوش می‌رسد خیلی بلند و غیر طبیعی است خودرو را متوقف کنید و از خودروهای یدک‌کش بخواهید شما را تا مراکز مجاز تعمیر ببرند. ریپ زدن‌ها و تکان‌های ناگهانی در خودرو در حالی که در مسیر صافی قرار دارید نشان از مشکلاتی در بخش موتور است که بی توجهی به آن می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شود. در چنین مواردی روغن موتور را چک کنید و از ادامه رانندگی منصرف شوید و بعد از نشان دادن و مشورت با تعمیرکاران سیار به مسیر خود ادامه دهید.

مشکلات عجیب

در برخی موارد در نظر گرفتن رفتار خودرو به مدت طولانی می‌تواند نشان دهد که خودروی شما در حال خراب شدن است، برای مثال اگر مصرف سوخت خودرو بدون تغییر در شرایط رانندگی تغییر کند خود نشانه خوبی از بروز یک مشکل در موتور است. اگر خودروی شما بد روشن می‌شود یا از حالت عادی خود بیشتر طول می‌کشد باز هم نشان از ایراد در موتور یا برق و باتری آن دارد. تغییر ناگهانی در دمای آب خودرو نشان از بروز ایرادی در بخش‌های خنک‌کننده موتور است که می‌تواند شکسته شدن پروانه، پاره شدن تسمه یا بخش‌های دیگر را نیز شامل شود. یکی از مواردی که گاها کمتر به آن توجه می‌شود چراغ‌های خودرو و سیستم روشنایی آن است که در برخی موارد باعث بروز حوادث هم می‌شود. در صورتی که قصد سفر در شب را دارید حتما سیستم روشنایی خودرو و چراغ‌های ترمز را بررسی کنید و از عملکرد درست آنها اطمینان پیدا کنید و درصورت پیدا کردن یک نقص بررسی کردن جعبه فیوزهای خودرو می‌تواند مشکل را حل کند. نشت مایعات از خودرو را جدی بگیرید مخصوصا از بخش‌هایی مانند باک که می‌توانند به راحتی حوادثی ناگوار را رقم بزنند.

جادوی کیلومتر

یکی از مواردی که به راننده در جلوگیری از آسیب رسیدن به خودرو کمک می‌کند همان کیلومتر شمار است. بسیاری از قطعات به‌طور حدودی، کیلومتر مشخصی به‌طور درست کار می‌کنند. به یادداشتن یا یادداشت کردن کیلومتر زمان تعویض قطعات اصلی می‌تواند گاهی از بروز فاجعه نیز جلوگیری کند. نمونه آن لنت ترمز و روغن هیدرولیک فرمان است. همچنین زمان روغن کاری سیبک‌ها و پلوس‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

راهنماهایی برای رانندگی امن