آموزههای بازی لگو برای مدیریت
سید محمد اعظمینژاد عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه-انجمن مدیریت منابع انسانی ایران هرکس نقش پدر یا مادر در خانواده را به عهده داشته باشد، به احتمال زیاد همراهی بازی LEGO را با کودک خود تجربه کرده است. با کمی دقت میتوان دریافت بسیاری از دروس آموخته شده برای نقش پدر یا مادر در این بازی به آموزشهای مدیریت نزدیک است. برای مثال در ساخت یک بازی لگویی که ممکن است تا سه روز طول بکشد، میتوان اشتیاق و رضایت را در چهره کودک دید، شبیه به همان چیزی که در فرآیند مدیریت در تغییر سازمانی به آن نیاز دارید.
سید محمد اعظمینژاد عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه-انجمن مدیریت منابع انسانی ایران هرکس نقش پدر یا مادر در خانواده را به عهده داشته باشد، به احتمال زیاد همراهی بازی LEGO را با کودک خود تجربه کرده است. با کمی دقت میتوان دریافت بسیاری از دروس آموخته شده برای نقش پدر یا مادر در این بازی به آموزشهای مدیریت نزدیک است. برای مثال در ساخت یک بازی لگویی که ممکن است تا سه روز طول بکشد، میتوان اشتیاق و رضایت را در چهره کودک دید، شبیه به همان چیزی که در فرآیند مدیریت در تغییر سازمانی به آن نیاز دارید. شاید با استفاده از بازی لگو بتوان به اصولی رسید که برای سازمانهای کوچک و بزرگ هم قابل استفاده باشند. این آموزهها عبارتند از: درس 1- با تصویر موفقیت، شروع کنید: LEGO تصویر کامل و هیجانانگیزی از محصول نهایی هر بازی بر روی جعبه درج میکند. این تصویر همیشه جذابیت دارد. معمولا در داخل جعبه لگو تعداد زیادی کیسههای کوچک قطعات ریز و درشت وجود دارد که دیدن آنها میتواند از شور و هیجان شما کم کند؛ اما اغلب خریداران حتی قبل از خرید محصولی از لگو، مجذوب نتیجه نهایی آن میشوند. بعد از خرید یک مجموعه، شما احساس میکنید در چند
قدمی ساخت محصول نهایی هستید؛ چرا که تصویر بسیار عالی از آن در اختیار دارید. در اغلب موارد، مدیران به جای تصویرسازی وضعیت مطلوب سازمان، با طرح استراتژیهای دلهرهآور و وقتگیر، انگیزههای کارکنان را کم میکنند و در بسیاری از موارد برای نشان دادن تصویری عالی از چشمانداز سازمان با شکست مواجه میشوند. این همان تصویری است که کارکنان با ایدههای خوبشان عاشق آن میشوند و تمام وقت و ذهن خود را با قرار دادن تمام قطعات در کنار هم برای رسیدن به آن اختصاص میدهند. درس 2- روی قطعات یدکی حساب کنید: این موضوع بسیار نادر است؛ اما گاهی ممکن است بعضی از قطعات لگو گم شوند. در این حالت به جای توقف کل بازی، میتوان با نوآوری و استفاده از قطعات یدکی باقیمانده از بازیهای قبلی (که احتمالا در سطل پلاستیکی داخل کمد قرار دارند!) به بازی ادامه داد. تا به حال چند بار از همکاران خود شنیدهاید که گفته باشند: «این روش عملی نیست..» یا «ما قبلا آن را امتحان کردهایم»؟ هر چند گاهی این بهانهها ما را از تکرار اشتباهات گذشته نجات میدهد؛ اما ممکن است نگاهی به قطعات (آموختههای قبلی، یادگیری و موفقیتها و...) بسیار تاثیرگذار و کمککننده باشد.
در بسیاری موارد افراد، ابزارها، منابع و تجارب خوبی در سازمان وجود دارد که کافی است برای پیدا کردن آنها سری به سطل پلاستیکی خود بزنید! درس 3-دستورالعملها فقط کمککننده هستند: معمولا دستورالعملهای بازی لگو فوقالعاده هستند. اما در بسیاری از موارد نمیتوانند به شما بگویند که چگونه یک قطعه به سوراخ مربعی متصل میشود. در بسیاری اوقات حتی با مرور چندباره دستورالعملها نیز نمیتوان به نحوه ساخت بازی پی برد و تنها راه امتحان کردن قطعات است. این آزمایش جسورانه یکی از عناصر مهم برای تسریع روند نوآوری است. بدترین چیزی که میتواند اتفاق بیفتد چیست؟ در بازی لگو وقوع یک اتفاق بد محال است؛ اما در اغلب سازمانها مخاطرات واقعی وجود دارد. با وجود این حتی در سازمانها نیز این پیامدهای ناشی از ریسکها نیست که میتواند خطرآفرین باشد، بلکه عدم شناخت کافی از ریسک خطر اصلی برای سازمان است. با از میان برداشتن ترس ناشی از اتخاذ ریسک در سازمان، توانایی شما برای قرار گرفتن در چرخه رشد و نوآوری افزایش مییابد و این موضوع برای مدیران جهت تشویق و پاداشدهی به افراد نوآور سازمان بسیار کلیدی است. درس 4- بازی بسیار لذتبخشتر است، وقتی
افراد در تکمیل بازی با هم همکاری میکنند: کار بر روی یک بازی لگو به تنهایی سرگرمکننده است؛ اما زمانی که در انجام آن افراد بیشتری مشارکت میکنند، بازی بسیار مهیجتر و جذابتر میشود. برای انجام فعالیتی داوطلبانه در یک سازمان استفاده از 100 نفر برای یک ساعت مشارکت کاری بسیار آسانتری از فعالیت داوطلبانه یک نفر به مدت 100 ساعت است. هر داوطلب به همکاری، دارای نقاط قوت مختلف، دید و تجربه کاری متفاوت با خود به ارمغان میآورد و اجازه میدهد تا جریان نوآوری با سرعت هرچه بیشتر در سازمان جاری شود. درس 5-کیفیت محصول نهایی هر بازی به قدرت تخیل افراد بستگی دارد: شاید لگوهای اولیه، تنها یک یا دوقطعه خاص (مثل چرخ یا شیشه جلو ماشین) داشت و امروزه هر بازی لگو دهها قطعه سفارشی برای بازیهای مختلف (مثل اسلحه، بالابر و...) دارد. با این حال اغلب کودکان امروزی هنوز فکر میکنند بازیهای لگو جای بهبود دارد. نکته جالب این است که در بسیاری موارد میتوان دید بعد از تمام کردن بازی لگو و به دلیل آنکه محصول نهایی را کمی متفاوت از تصویر روی جلد میبیند، شروع به تخریب و دوبارهسازی آن میکند و جالب اینکه در مدت زمان کوتاهتری موفق به
ساخت آن میشود. بهعنوان مدیر، شما میتوانید برای کارکنان خود فضایی عالی برای کسب تجربه و بروز نوآوری در سازمان فراهم کنید یا کتابچهای با عنوان «آنچه باید انجام دهید» به دست آنها بدهید و انتظار مشارکت و نوآوری داشته باشید. (hrjournalist.blogfa.com) منبع: forbes.com-sep2013
ارسال نظر