انتقال «سبز» از تهران به قزوین
شرکت ایران ابزار از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران یکی از معدود شرکت‌های تولیدی و صنعتی است که با نقل مکان داوطلبانه از استان تهران وانتقال کلیه خطوط تولیدی خود از تهران به شهرک صنعتی البرز قزوین دین خود را به بهبود کیفیت هوای تهران و وضعیت زیست محیطی آن ادا نموده است. مهندس یوسف امینی مدیر عامل این مجموعه صنعتی در آستانه روز هوای پاک (29 دی ماه) در یک نشست خبری، ضمن اشاره به پیشینه و عملکرد این شرکت از اهتمام جدی مدیران آن در راستای پایبندی به الزامات زیست محیطی خبر داد.
شرکت ایران ابزار که ثبت و آغاز فعالیت صنعتی آن به سال ۱۳۴۰ باز می گردد. تا سال ۱۳۸۴ در قالب شرکت سهامی عام به طور عمده مشغول تولید ابزار آلات و ادوات کشاورزی، شیرآلات بهداشتی، چرخ های صنعتی، قطعات مفروج و پمپ بتنی بوده است .
ایران ابزار از سال 1384 در راستای سیاست‌های کلان بنیاد مستضعفان با تغییر اساسنامه به یک شرکت مهندسی و پیمانکاری تبدیل شده و همچنین خطوط تولید قبلی خود را نیز تغییر داده است.
محل ایران ابزاراز ابتدای تاسیس در ابتدای جاده آبعلی و مشرف به جنگل های سرخه حصار در زمینی به مساحت ۱/۲ هکتار بوده و کلیه فعالیت های تولیدی، مهندسی و صنعتی آن، در همین محل انجام می شده است. اما این شرکت با برنامه ریزی آگاهانه و در جهت تبعیت از الزامات محیط زیستی کشور از سال ۱۳۹۱ اقدام به انتقال کلیه خطوط تولیدی خود به شهرک صنعتی البرز قزوین نموده است. که با انتقال آخرین بخش آن در آینده ای نزدیک پروژه فعالیت های صنعتی این شرکت در تهران بسته خواهد شد.
در حال حاضر ایران ابزار(سهامی عام) با فعالیت در 6 شاخه مختلف و متنوع و اضافه کردن خطوط تولید جدید به فعالیت های سابق خود در قالب یک گروه صنعتی مشغول فعالیت در حوزه های مختلف می باشد.
مهندسی و ساخت و تولید سازه های فلزی صنعتی ( برای کارخانجات که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیمان تهران، فولاد اروند، فولاد کاوه جنوب، نفت سپاهان، پالایش قطران و .... ) ، مهندسی و ساخت و تولید قطعات موتور سیکلت ( تحت برند تیزرو) و ساخت و تولید سربطر فلزی شیشه های نوشابه ( برای کارخانجات مجموعه زمزم و بهنوش و ...) ، مهندسی و ساخت و تولید پروفیل های آلومینیومی صنعتی در انواع و اقسام و سایز و شکل ( شرکت های تهیه سازه ، ماشین سازی، صنعتی ، ساختمانی، هواپیما و ....) ، مهندسی و ساخت و تولید و راه اندازی تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات ( دستگاه ها و خطوط تولید کارخانجات کاشی سازی، شیشه سازی، فولاد سازی و ...) و همچنین اجرای پروژه های بزرگ صنعتی ملی در قالب طرح و ساخت EPC ، مانند احداث گلخانه های مدرن صنعتی کشت صیفی و سبزیجات سیرجان، احداث کارخانه تولید قوطی نوشابه آلومینیومی دو تکه کرمانشاه، مشارکت در احداث کارخانه نورد میلگرد فولاد اروند خرمشهر، مشارکت در احداث کارخانه تولید فولاد به روش کارخانه تولید فولاد به روش احیاء مستقیم فولاد کاوه جنوب بندرعباس ، سیستم های اتوماسیون و دفع دود و تهویه توسعه شرقی خط ۲ متروی تهران و ...
لازم به ذکر است هم اکنون کلیه فعالیت های تولیدی این شرکت در زمینی به مساحت 10 هکتار در شهر صنعتی البرز قزوین و با رعایت کلیه موازین و استاندارهای زیست محیطی در حال انجام می باشد.
مدیرعامل این شرکت، مهندس امینی می‌گوید: از اصلی ترین خط و مشی های گروه صنعتی ایران ابزار، فعالیت و اجرای پروژه هایی می باشد که چه در زمان اجرای پروژه‌ها و چه در زمان بهره برداری آن الزامات زیست محیطی را رعایت کرده و از طریق توسعه پایدار بتوانیم به اهداف بلند مدت توسعه کشور نزدیک شویم که ایجاد بزرگترین واحد تولید گلخانه های مدرن صنعتی به وسعت ۲۰ هکتار در منطقه ابراهیم آباد از توابع سیرجان در استان کرمان که پس از انجام مطالعات دقیق اقلیم شناسی و زیست محیطی، در دست اجرا می باشد، یکی از این پروژه ها بوده است.
وی در ادامه به عزم راسخ این گروه صنعتی در راستای بهینه سازی صنعت گلخانه های کشور اشاره کرد و افزود: فاز اول این پروژه با وسعت 5 هکتار با بهره گیری از تکنولوژی روز اسپانیا و هلند و بکارگیری عزم و توان مهندسی و تولید داخل این شرکت، در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
این گلخانه در تولید و پرورش محصولات غذایی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان، با توجه به میزان مصرف کم آب و بهره برداری چندین برابری در هر هکتار، در یک منطقه محروم، تداعی کننده اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی تحریم ها بوده و گروه صنعتی ایران ابزار توجه به مدیریت سبز در اجرای پروژه های صنعتی از این دست را مصداق عینی رهنمودهای مقام معظم رهبری می داند و مصمم به اجرای آن می باشد. لازم به یاد آوری است بالغ بر ۷۰ درصد دانش این پروژه توسط ایران ابزار داخلی سازی ( بومی سازی) شده است. همچنین اشتغال زایی ناشی از این پروژه در منطقه مذکور حائز اهمیت می‌باشد.
موارد مذکور، تنها بخشی از مجموعه کل فعالیت ها و پروژه های مختلف گروه صنعتی ایران ابزار ( بالغ بر 22 پروژه در اقصا نقاط کشور) در زمینه های مختلف صنعتی می باشد.
هم اکنون ایران ابزار با بیش از ۵ دهه فعالیت و تجربه در زمینه های متنوع صنعت در بخش تولید و اجرای پروژه ها و با بکارگیری بیش از ۳۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر نیروی کار غیر مستقیم، و با دارا بودن ۵ خط تولیدی فعال، یکی از گروه های صنعتی کشور است که با رعایت الزامات زیست محیطی به توسعه مداوم می اندیشد و تا حد قابل ملاحظه ای در این حوزه موفق بوده است. این شرکت در برنامه ریزی های اخیر خود برای اولین بار اقدام به ایجاد بخش جدیدی به نام " معاونت سبز" نموده که وظیفه و مسئولیت عمده آن، بررسی وضعیت زیست محیطی سایر شرکت های صنعتی از نظر زیست محیطی و ارائه راهکار به منظور بهینه سازی مصرف حامل های انرژی به آنها می باشد تا با کاهش مصرف انرژی، کاهش میزان تولید آلاینده ها و ... به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک شوند.
یادآوری می شود ایران ابزار در سال 92 به صورت داوطلبانه اقدام به انتقال از تهران به شهر صنعتی البرز قزوین نموده و این امر به مرور طی سال های 92 تاکنون که انتهای سال 93 می باشد صورت گرفته و در حال حاضر تنها یکی از خطوط تولید آن (تولید آلومینیوم) در تهران باقی مانده که آن هم تا پایان سال 94 به طور کامل منتقل خواهد شد.
همچنین ۶۰ تن از کارگران فعال این شرکت در تهران به همراه خانواده و با میل شخصی به قزوین نقل مکان نموده اند.